Hlavní navigace

Hledáme strategii pro Seznam

22. 1. 2007 1:50 (aktualizováno) koppel

Fakt je, že nemám co kecat Seznamu do jeho strategie. To mi ovšem nijak nebrání v tom dělat to. Navíc pokud svou firemní strategii dáte na web, tak buď chcete okolí kompletně zmást a máte v rukávu nějakou jinou, podle níž opravdu pojedete, a nebo chcete aby vám do toho všichni okolo začali kecat.

Seznam je bezesporu v prostoru českého internetu zjevení podobného kalibru jako Google v globálním měřítku (zlí jazykové také tvrdí, že je poslední dobou v některých věcech dokonce příliš „jako Google“). Ukažte mi v ČR jinou internetovou firmu, s obratem blížícím se jedné miliardě a ziskovostí okolo 50%. Navíc firmu, která tohoto dosahuje pomocí čistě internetových aktivit (žádné prodeje ledniček přes internet). Nemáme tu žádný druhý Seznam.

I proto je dobré se ohlášené strategii věnovat hlouběji. Ivo Lukačovič rozebírá budoucí směřování na základě předkládání toho, co nazývá „portálové omyly“. Vysvětluje, proč jsou špatné a jak to bude Seznam dělat jinak. Zvláštní je, že zatím to příliš jinak nedělal. Pokusím se ukázat, že je omyl zakládat své budoucí kroky na tom, že si pěkně pojmenujete omyly jiných a prostě to začnete dělat jinak. Ne že by se to nedalo použít jako dobrá pomůcka, na které založíte své vlastní myšlenky, ale ty musí tak nějak hrát prim. Znegovat to, co si myslíte že je špatně, nestačí.

Zdá se, že Ivo docela dobře pochopil některé věci, i když je samozřejmě ve svém textu trochu zabalil, protože říct to naplno by bylo hloupé:

· Extenzivní budování velkého počtu služeb je drahé.

· Synergický efekt se stejně nedostaví, protože mrcha uživatel klidně vyzobe jen to co mu vyhovuje.

· Máme velké množství služeb, které nesypou a bylo by dobré je někomu alespoň výhodně prodat, aby začaly nesypat někomu jinému.

· Výhodu realizuje pouze ten, kdo přinese nějakou technologickou inovaci. To neumíme, takže na toho musíme někoho najít.

· Loajalita internetových uživatelů ke značce je nulová.

· Emailová schránka je věc, která se zakládá, ruší a přesměrovává kdy vás napadne. To je blbé zjištění, když jste do této služby nacpali hodně peněz a ztratili na tom část z dobrého jména.

· Uživatelé jsou schopni tolerovat pouze malé množství vysoce relevantní reklamy.

· Fakt ty služby musíme omezit.

· To vyhledávání bychom naopak mohli zase nějak vzkřísit.

· Šance, že bychom s tímhle mohli ven mimo ČR moc velké nejsou.

Když si to celé shrneme, tak až zamrazí jak moc to odpovídá tomu, jak to dělá velký americký vzor. Google totiž je především o vyhledávání. Všechny jeho služby jsou jen a pouze ve znamení relevance. Jasně, je tam nějaké pozlátko kolem jako je Earth nebo Sketch, ale jinak je ze všech aktivit patrné jediné: potřebujeme více informací, abychom mohli uživatelům pomoci lépe nalézat. Reklama se toleruje jedině pokud ještě více zvyšuje relevantnost výsledků (na tom stojí celý smysl cost per click modelu).

A teď to srovnejme se Seznamem. Prodávaní prvních pozic v katalogu po kilech nastojato. Řada služeb, ve kterých se ani pořádně hledat nedá (SReality). Většina nových služeb založená na nápadech jiných (Mapy i Email). Situace je horší než se zdá.

Strategie Seznamu by se neměla dát shrnout větou: Okoukejme od Googlu co se dá a tvařme se že tady okolo Prahy pro nás nejsou konkurence. Míchal bych ji asi trochu jinak:

· Vydělávali jsme docela dost peněz. To je dobré. Možná by nebylo špatné je investovat do budoucnosti a vyvinout něco vlastního, nejlépe nového.

· Nakupování přes internet se tady teprve rozjíždí. To je oblast, kde bychom mohli získat pozice dříve než si je budeme muset vymlátit hrubou silou. Možná by nebylo od věci v tomhle spíše pomoci sbližovat zákazníka s prodejcem.

· Zpoplatnit věci co nejblíže zisku toho, který je platí (reklama typu cost per click, provize z dohozeného obchodu, provizní modely na službách).

· Měli bychom se opravdu podívat na ty mobilní věci. To jsou ty krabičky co nosí lidé po kapsách už pár let a co pro ně nemáme vůbec nic.

· Jo, hudba a video taky docela ve světe začíná nést peníze. V tomto ohledu nemáme také nic.

· Spousta firem ještě stále na internetu není. Možná by bylo dobré se na ně přestat koukat jako na ztracené případy, kterým první pozici ve vyhledávání neprodáme, ale pomoci jim začít. Taky by bylo dobré, kdyby nezůstali u prezentace s jednou stránkou a dvěma obrázkama, jako jejich většina trochu pokročilejších kolegů, ale začali na internetu vydělávat peníze. Nejlépe s naší pomocí.

· Obsah není důležitý, když se dá nalinkovat.

Závěrečné prohlášení: Autor nemá žádné speciální antipatie k Seznamu, ani k jeho majiteli. Nepoužívá žádnou z jeho služeb, ani vyhledávání (občas Mapy a zkusil Sklik). Své peníze utrácí a vydělává pomocí reklamního systému Google. Za největší objev v oblasti internetových služeb za poslední 2 roky považuje GMail. Neměl by nic proti tom, kdyby Seznam byl lepší než dnes.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).