Hlavní navigace

Google dobývá Evropu. Google dobývá nakupování.

13. 2. 2006 10:24 (aktualizováno) David Antoš

Google, Google, Google. Pořád jenom Google. Velice rád bych někdy napsal něco o něčem jiném. Yahoo!, Windows Live, MySpace, AOL… jenže ono to pořádně nejde. Ne snad, že by se kolem těchto portálů nic nedělo, to v žádném případě. Ale není to Google. Nepíší se o nich desítky článků denně. Nikdo robotem neprojíždí všechny jejich aktivní třetí domény. Nenajdete třicet zcela protichůdných spekulací nad každým jejich krokem. Virtuálně – na internetu existuje pouze Google.

Tolik úvodní povzdech nad nutnosti zařadit další článek pod nálepku Google. I na tomto blogu jste se mohli dočíst o Google Packu. Toto a podobná témata mají něco podobného, pročež jsou také tak oblíbené. Google versus Microsoft. Google ohrožuje Wal-mart. Google útočí na Apple. Google konkuruje Dellu. Google hodlá vyhledávat v genetickém kódu. Jistě, potenciál široké palety vedlejších služeb, které Google chrlí, je veliký. Ale ve skutečnosti je jen jaksi „navíc“.

Uvedení Google Video Store zvedl vlnu kritických poznámek vůči této firmě, že prý již není schopna uvádět takové služby, které by hýbaly světem. A není to prý jediná střela mimo, máme tu Google Pack, Google Analytics, Google Talk. Může to být pravda a jistě to pro Google není potěšující. Jenže dokud si je jistý na dominantním poli svých příjmů, nemá se čeho obávat. Nepotřebuje rychle dobývat nové trhy, pokud nepřichází o ty původní.

A to se neděje. Google = vyhledávání. Vše ostatní je navíc, nedůležité. Vyvine se z toho něco ziskutvorného? Výborně. Nevyvine se? Nezájem. Vyhledávání je zlatá žíla. Je pozoruhodné, že se ani za několik let stovkám programátorů, kteří pracují pro konkurenční vyhledávače, nepodařilo dohnat Google ani v relevanci výsledků. Bez lepší relevance nemohou ani doufat v to, že by na své stránky s nedokonalým designem ani image přetáhli spokojené uživatele, kteří vědí, že Google = vyhledávání.

minulém spotu jsem se podivoval, že podle údajů Alexy by poměr vyhledávání Google : Yahoo! měl být takřka 10:1. Vycházel jsem z obvyklých statistik, který Googlu přisuzují cca 40–55%, zatímco Yahoo! by mělo být někde v závěsu s 20–35%. Tyto statistiky jsou však obvykle pouze americké, nebo dokonce jen z USA. Ve světě tak může být rozložení překvapivě odlišné.

Podle americké agentury comScore prý Google ovládá 71,3% mezinárodního trhu, přičemž jeho podíl za měsíc vzrostl o další 2 procenta. Ostatní prý postupně ztrácejí. Nevím, jestli toto číslo zahrnuje Spojené státy, řekl bych že spíše pouze „zbytek“. Každopádně však nezahrnuje Asii, ve které je Yahoo! velmi silné a často snad i první. Každopádně je toto číslo neuvěřitelné. Dobrá, kdo u nás používá Yahoo? Ale ve velkých evropských zemích má Yahoo! i MSN své pobočky, takže na trhu jsou zastoupeni.

Další zpráva agentury Hitwise říká, že Googlu pro změnu roste podíl mezi nakupujícími. V prosinci prý jeho podíl v tomto segmentu dosáhl 11,1%, čímž se umístil jen o kousek za eBay s 13%. Pro zajímavost – Yahoo! má mít 4% a MSN 0,8%. Další zásah.

Co tedy skutečně můžeme od Google očekávat? Určitě spoustu novinek a spekulací, které budou trvale krmit obsah všech IT webů. Ale pak tu bude to, co Google opravdu živí, a to je vyhledávání. Google bude pokračovat ve zlepšování relevance pomocí přenastavování vah. Velkou budoucnost asi vidí v personalizaci výsledků (což já považuji za mimořádně protivné). Čekají nás nové OneBoxy. A dost možná nás čeká služba, která bude konkurovala eBay. Ostatně první krok již Google udělal – Google Base.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).