Hlavní navigace

Google + YouTube.com - hegemon videa na internetu

11. 1. 2007 18:00 (aktualizováno) David Antoš

Uplynulo téměř 14 dní od odkoupení YouTube Googlem a není od věci podívat se s tímto krátkým odstupem na to, co tato razantní akvizice může znamenat pro Google, YouTube, televize a distribuci videa obecně. Musím říct, že jsem z tohoto spojení nebyl příliš nadšen, ostatně řada komentátorů dala dohromady celou snůšku argumentů, proč je tato akvizice nesmyslná a předražená. Po 14 dnech se však některé věci vyjasnily a už tedy tento obchod nevidím tak černě. Přesto se stále domnívám, že kupovat YouTube byl pro Google zcela zbytečný krok, který vůbec nepotřeboval. Pro třeba Yahoo! či Microsoft by YouTube mohlo být zajímavé, ale Google by se bez něj skvěle obešel. Možná to tedy byl především pouze obranný manévr, který měl zabránit komukoliv jinému vstoupit do tohoto odvětví. No, podle všeho Google na takové rozhazování má.

Mimochodem někteří lidé tvrdí, že měl raději koupit Facebook a zapojit se do války komunitních sítí. S tím nesouhlasím, YouTube má daleko vyšší hodnotu než Facebook, přitom cena by asi byla minimálně stejná. Komunitní síť nemá sama o sobě žádnou hodnotu. Jedná se vlastně o soubor služeb a funkcí, které se nějaká skupina lidí rozhodne používat pro svou interakci. Nikde však není psáno, že jednou neodejdou. Možná to pár let trvá, ale děje se to, dokonce to je zatím železným pravidlem. Kde byl Xchat před 5 lety a kde je nyní? Kde byl Friendster, Orkut a celá řada komunitních portálů v internetové prehistorii?

Komunita je skvělým zámkem, ale není stálým. Největší komunitní sítí je totiž internet sám, dokud jej někdo nedokáže kompletně zahrnout, nemá šanci k sobě definitivně a dlouhodobě připoutat uživatele jen na základě komunitních (komunikačních) funkcí. MySpace a Facebook jsou dobří, ale všeho do času. I dnes většina lidí používá pro komunikaci email, kecálky a celou řadu služeb, které komunitním portálům fakticky konkurují. Přeběhnout k jinému portálu je možná složité, ale rozhodně to není nemožné a velmi pravděpodobně se to bude dít. Za dalších 5, 10 let tu budeme mít nové MySpace, které se stane miláčkem investorů. Všechny komunitní portály nakonec vyhoří.

YouTube komunitní portál v podstatě není. Nevím, jestli některé komunikační funkce mají vliv na poskytovatele videoobsahu, ale podle mého názoru je spíše zajímá široký okruh diváků. A ty zase zajímá čistě ona videa, nic víc. YouTube má obsah, není jen funkce. Jeho pozice je velmi jistá a nestane-li se nějaké zemětřesení, stálou zůstane. Diváci tam budou tak dlouho, dokud tam najdou dobrá videa, producenti tak dlouho, dokud tam najdou diváky. Tento kruh téměř nelze rozetnout.

Jisté tedy je, že Google poněkud nákladnou cestou vyřešil otázku, kdo se stane hegemonem online videa, kdo se stane televizí 3.0. Jediný reálný konkurent zmizel, nejeví se pravděpodobné, že by někdo nový mohl vyrůst. Není důvod, Google má všechny trumfy ve svých rukou.

  1. YouTube a Google Video minimálně ve střednědobém horizontu zůstanou jako samostatné služby, což jistě uspokojí a uklidní zástup uživatelů YouTube a hrstku uživatelů Google Videa (tedy mě). Google určitě nehodlá dělat nic jinak, udržet si na YouTube lidi je klíčové, jinak by tu službu jistě nemělo smysl kupovat. YouTube bude dál fungovat jako samostatná firma a pravděpodobně bude mít i nadále stejnou politiku mazání nelegálního obsahu. Mimochodem podívejte se na tato dvě vtipná videa předpovídající vývoj YouTube.
  2. News Corp., která vlastní MySpace, se podle všeho na internetu hodlá (racionálně) orientovat na Google a nevypadá to, že by ze své služby videa z YouTube odstřihla. Upřímně – asi to MySpace ani nic nepřineslo, lidé by prostě začali více chodit na stránky YouTube, nikoliv nahrávat výrazně více lidí přímo na MySpace.
  3. Velcí producenti se pravděpodobně rozhodli vsadit na Google a zbytek zlikvidovat. Na monopol Googlu se je možné dívat různě. Pokud nebude mít konkurenci, bude určitě velmi, velmi silný v jednáních s producenty. Na druhou stranu sázka na jednoho hráče je pro producenty jednodušší a finančně výhodnější. Google bude nejlépe schopen poskytnutý obsah zpeněžit a o to jde produntům především. Ostatně už na prodeji YouTube vydělali. Nyní se spouští lavina žalob na konkurenty jako jsou Grouper, která podle všeho dále vyčistí situaci na tomto trhu.
  4. Yahoo! a Microsoft jsou daleko. Ani jeden tento portál nemá nyní šanci v jakékoliv blízké budoucnosti Google dohnat. Ve videu jim zkrátka ujel vlak, snad ještě více než jak se tomu stalo ve vyhledávání. Nemají komunitu tvůrců amatérského obsahu, nemají dohody s velkými producenty, nemají diváky ani něčím zajímavé platformy. A to určitě potrvá ještě pár měsíců, a pak už bude Google tak daleko, že prostě nebudou mít jak se zachytit. Televize 3.0 je pravděpodobně koncept vítěz bere vše, kdo naakumuluje nejvíce diváků/obsahu má vyhráno.
  5. Google bere video extrémně vážně, YouTube není první agresivní krok, který v této oblasti podnikl. Jeho nejrůznější oznámená či nejistá partnerství by mu v budoucnu měla umožnit proniknout s videem i mimo web, což je dlouhodobě klíčové. Apple a DivX by mu k tomu mohli velmi dobře posloužit.

Přes stále skvělé finanční výsledky Googlu se netrpělivě očekává, kdy konečně najde nějakou jinou oblast, která bude generovat jeho další růst. Invaze do televizní, riskové a rozhlasové reklamy se zatím nekoná, Google Checkout je aktivita s nejistým úspěchem, budování webového kancelářského balíku je zdlouhavá věc, která jen tak profit nepřinese. Video je něco úplně jiného. Je tady a teď a každým měsícem bude významnější a významnější. A Google si z něj ukrojí téměř 100 procent. Není divu, že zatím nemá žádný vyhledávač videoobsahu po celém internetu, jako má Yahoo! i Windows Live. Nepotřebuje jej. Video = Google.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).