Uplynulo téměř 14 dní od odkoupení YouTube Googlem a není od věci podívat se s tímto krátkým odstupem na to, co tato razantní akvizice může znamenat pro Google, YouTube, televize a distribuci videa obecně. Musím říct, že jsem z tohoto spojení nebyl příliš nadšen, ostatně řada komentátorů dala dohromady celou snůšku argumentů, proč je tato akvizice nesmyslná a předražená. Po 14 dnech se však některé věci vyjasnily a už tedy tento obchod nevidím tak černě. Přesto se stále domnívám, že kupovat YouTube byl pro Google zcela zbytečný krok, který vůbec nepotřeboval. Pro třeba Yahoo! či Microsoft by YouTube mohlo být zajímavé, ale Google by se bez něj skvěle obešel. Možná to tedy byl především pouze obranný manévr, který měl zabránit komukoliv jinému vstoupit do tohoto odvětví. No, podle všeho Google na takové rozhazování má.
Mimochodem někteří lidé tvrdí, že měl raději koupit Facebook a zapojit se do války komunitních sítí. S tím nesouhlasím, YouTube má daleko vyšší hodnotu než Facebook, přitom cena by asi byla minimálně stejná. Komunitní síť nemá sama o sobě žádnou hodnotu. Jedná se vlastně o soubor služeb a funkcí, které se nějaká skupina lidí rozhodne používat pro svou interakci. Nikde však není psáno, že jednou neodejdou. Možná to pár let trvá, ale děje se to, dokonce to je zatím železným pravidlem. Kde byl Xchat před 5 lety a kde je nyní? Kde byl Friendster, Orkut a celá řada komunitních portálů v internetové prehistorii?
Komunita je skvělým zámkem, ale není stálým. Největší komunitní sítí je totiž internet sám, dokud jej někdo nedokáže kompletně zahrnout, nemá šanci k sobě definitivně a dlouhodobě připoutat uživatele jen na základě komunitních (komunikačních) funkcí. MySpace a Facebook jsou dobří, ale všeho do času. I dnes většina lidí používá pro komunikaci email, kecálky a celou řadu služeb, které komunitním portálům fakticky konkurují. Přeběhnout k jinému portálu je možná složité, ale rozhodně to není nemožné a velmi pravděpodobně se to bude dít. Za dalších 5, 10 let tu budeme mít nové MySpace, které se stane miláčkem investorů. Všechny komunitní portály nakonec vyhoří.
YouTube komunitní portál v podstatě není. Nevím, jestli některé komunikační funkce mají vliv na poskytovatele videoobsahu, ale podle mého názoru je spíše zajímá široký okruh diváků. A ty zase zajímá čistě ona videa, nic víc. YouTube má obsah, není jen funkce. Jeho pozice je velmi jistá a nestane-li se nějaké zemětřesení, stálou zůstane. Diváci tam budou tak dlouho, dokud tam najdou dobrá videa, producenti tak dlouho, dokud tam najdou diváky. Tento kruh téměř nelze rozetnout.
Jisté tedy je, že Google poněkud nákladnou cestou vyřešil otázku, kdo se stane hegemonem online videa, kdo se stane televizí 3.0. Jediný reálný konkurent zmizel, nejeví se pravděpodobné, že by někdo nový mohl vyrůst. Není důvod, Google má všechny trumfy ve svých rukou.
Přes stále skvělé finanční výsledky Googlu se netrpělivě očekává, kdy konečně najde nějakou jinou oblast, která bude generovat jeho další růst. Invaze do televizní, riskové a rozhlasové reklamy se zatím nekoná, Google Checkout je aktivita s nejistým úspěchem, budování webového kancelářského balíku je zdlouhavá věc, která jen tak profit nepřinese. Video je něco úplně jiného. Je tady a teď a každým měsícem bude významnější a významnější. A Google si z něj ukrojí téměř 100 procent. Není divu, že zatím nemá žádný vyhledávač videoobsahu po celém internetu, jako má Yahoo! i Windows Live. Nepotřebuje jej. Video = Google.
Podle me se lepe zmeni email, vyhledavani, nebo stranky s videi.. nez pratele na komunitni sluzbe. Protoze to vse ostatni muzu udelat sam za sebe, aniz by si toho nekdo vsiml. Ale odejit treba prave z xchatu, kdyz se kamaradi nehnou? Horko tezko.. aneb proc tolik lidi pouziva ICQ? I kdyz prejdete treba na MSNko ci Skype, stejne budete icq poustet dal kvuli vsem znamym, co ho stale maji..
..komunitni server se meni imho _velmi_ tezko.. ale tak vec nazoru :)
YouTube je komunitní server - obsahuje prvky, které navzájem propojují uživatele. Důkazem komunity je mimo jiné i příběh uživatele geriatric1927. Jedná se o důchodce, který začal na YouTube vkládat svá videa s názvem Telling it all.
Komunita reagovala velmi zajímavým způsobem. Jedni staříkovi vzkázali, aby se vrátil do hrobu a druzí naopak milého pána podpořili. Viděl jsem videa, kde mu vyjadřovali podporu.
geriatric1927 se dokonce dostal i do televize a novin. Jeho videa jsou nejvíce "odebírána" - "#1 - Most Subscribed Channels (This Month)".
Více si můžete přečíst ve Wikipedii:
http://en.wikipedia.org/wiki/Geriatric1927
[3] To záleží, jak se definuje komunita. Z mého pohledu je komunita na Pooh.cz, přestože tamější blogy plní asi desítka lidí. Komunita je dokonce kolem Jakpsatweb.cz. Jsou to jednoduše lidé, kteří pravidelně nějaký server navštěvují a tvoří tedy komunitu tohoto serveru.
YouTube podle mého názoru JE komunitním serverem. Človek si tam může založit účet, sdílet videa, navzájem se propojovat s jinými lidmi, psát si vzkazy atd. Není to služba typu "e-mail na Seznam.cz", který nemá v sobě žádné prvky pro podporu komunity.
[4] Pokud by to byl virál nebo guerilla marketing, co by potom ten starý pán propagoval či nabízel? Je to normální člověk, který jen zaujal silnou komunitu na YouTube.
Jen dodam, ze takovych lidi je vic (brookers, lonelygirl, ...)
Samozrejme neni pravda, ze by komunitu tvorila kazda skupina lidi, kteri navstevuji nejaky server - ti lide se taky musi jako komunita chovat. O tom, ze YouTUBE se svymi skupinami a reply videi komunitnim serverem je, neni mozne pochybovat. Sice nevim, jaky je pomer neregistrovanych a registrovanych navstevniku YouTUBE, ale at uz je to cislo jakekoliv, nema zadny vliv na to, jestli to je nebo neni komunitni server.
Prilis Vasemu clanku nerozumim: Na jednu stranu je videt, za o deni hodne ctete a premyslite, na druhou zbytecne pouzivate fabulace ("cena by asi byla minimálně stejná") a jednoznačné odsudky ("Všechny komunitní portály nakonec vyhoří.").
Zajimave komentare si tim shazujete o nejake 2 urovne niz, az nekam k radoby-zasvecenym-clankum :-(
Neměl jsem čas zareagovat, ale díky za komentáře, zvláště ty kritické podněcují k zamyšlení.
[6] Jistě jednou přijde s nějakým hezčím, lepším, výstižnějším. Do té doby si dál vystačím s tímto, který se mně osobně prostě líbí. TiVo ani IPTV rozhodně nejsou synonyma. IPTV, které nyní nabízí Telecom, je prostě televize dopravovaná po netu. TiVo, pokud jej dobře chápu, je v zásadě rekordér, takže si můžete ze záznamu pouštět něco z poměrně širokého výběru obsahu, co jste si v nějaké nedávné minulosti nahrál. Ale ani to není televize 3.0. Chybí tomu neomezenost obsahu a plná automatizovaná personalizace.
[8] Počet lidí, kteří jej jako komunitní používají, teda rozhodně má vliv na to, do jaké míry za něj nějaký web může být označován! Z jistého pohledu je komunitním webem i tenhle blog, jsou tu přece diskuse. Ale pokud tenhle termín rozmělníme na cokoliv, kde funguje nějaká zpětná interakce, tak jeho používání ztrácí jakýkoliv smysl.
[9] Tak já vnímám blog, že si zde mohu napsat svůj názor. Cena Facebooku není zcela fabulace, respektive není moje. Nedávno oběhla fáma, že jej Yahoo! koupí za 2 miliardy dolarů. A až jej někdo koupí, vsadím se, že ta cena bude asi taková. Jestli to teda jeho majitel stihneš ještě před splasknutím téhle bubliny. "Odsudek" komunitních portálů je právě ten názor, který zde mohu svobodně prezentovat. Myslím, že jej částečně vysvětluji, částečně se stačí spolehnout na dosavadní zkušenost se stálostí úspěchu takových služeb.
Každopádně díky, jsem rád za každého, komu nějaký můj spot stojí za námahu sepsání odpovědi. :-)
Nyní bloguji na jilm.cz.
Přečteno 69 338×
Přečteno 68 251×
Přečteno 58 146×
Přečteno 56 720×
Přečteno 56 106×