Z beránka Googlu se stává pořádný vlk. Měsíc po měsíci, krůček po krůčku odhazuje staré zásady jako žádná cenzura, žádná grafická reklama, žádné vnucování, neutralita vyhledávání. Z celé řady kroků je zdaleka nejzajímavější surový způsob, jakým Google začal tlačit svou internetovou peněženku Google Checkout.
Netušíte-li, o co jde, odkážu vás na staré spoty GooglePal – revoluce v internetové reklamě a nakupování? a Google Checkout – očekávání se celkem vyplnila, případně článek Google nakoupí za vás. I pokud obecně víte, co to Checkout je, pro kontext tohoto spotu by vás mohl zajímat článek Chce Google ovládnout internetové nakupování?
Google Checkout tlačí tak, že už to více prostě nejde. Zpočátku přitom nijak zvlášť aktivní nebyl, podmínky pro obchodníky sice byly velmi výhodné a inzeráty partnerských webů byly v podobě malé ikonky navíc zvýhodněny od začátku. Po pár měsících se dokonce objevily skeptické články, jestli by Google neměl na tento svůj počin rezignovat, uznat porážku a vyklidit pole. Úvahy o zoufalství Googlu neutišila ani masivní kampaň před Vánocemi, kdy Google zcela přestal vybírat jakékoliv poplatky od prodejců a zákazníkům nabízel slevové kupóny až na 30 dolarů. Utichly až teprvu poté, co zpráva JPMorgan ukázala, že Checkout získal mezi zákazníky (podtrhuji, zákazníky, nikoliv obchody!) 6% přijetí.
Šest procent! Šest procent během půl roku a míra akceptace Checkoutu obchody jako platební metody je jistě nutně ještě vyšší, přitom to je pro dlouhodobý úspěch služby podstatnější a Google se v první fázi správně zaměřil převážně na obchody – zákazníci přijdou později. A to je přitom blokován na eBay a jistě se jej nechystá integrovat ani Amazon, Checkout je přímá hrozba pro oba dva ekomerční giganty.
O to více je šokující, jak dravě se Google žene za dalším kusem tržního podílu, jak bezostyšně hází za hlavu všechna nepsaná pravidla a zcela drsně využívá svého dominantního postavení ve vyhledávání. Pomocí zásahů do něj je přitom schopen prosadit snad úplně cokoliv, dokud bude platit Google=vyhledávač, bude také platit, že Google může obsadit jakýkoliv segment, na který si ukáže.
Obchody akceptující platby přes Checkout nyní získaly velkou výhodu oproti konkurentům v podobě obrovské, obrovské, obrovské ikonky u svých inzerátů v Adwords. Podívejte se sami třeba na „ipod case“. To není krůček, to je skok, je to poprve, kdy se vedle textové reklamy objevuje nějaká grafika. Nepochybuji, že to bude mít ohromný dopad na míru prokliků, a tedy i cenu za inzerci. Obchody využívající Checkout vystřelí nahoru a dost možná opanují spoustu klíčových slov, tomuhle půjde těžko konkurovat. Google už snad ani nemůže udělat víc pro to, aby Checkout protlačil a bude to stačit.
Když ponecháme stranou úvahu o „kvalitě“ uživatelů, kteří na stránky obchodu přijdou spíše ze zvědavosti („Co je to za divný obrázek?“), tohle je v online světě závislém na Adwords obrovsky významné. Google navíc jistě má vše pěkně otestované a ví, jaké chování může očekávat – nemůže neuspět. Inzerenti mají v zásadě dvě možnosti – podvolit se, nebo vzdorovat. Velcí budou určitě nějaký čas vzdorovat – Google je pro ně likvidační hrozba. Malí využijí této obrovské výhody a nadšeně budou dělat Googlu radost.
Otázkou je – zmizí tyhle ikony obludné velikosti poté, co už bude Checkout používat i ten poslední obchod?
Wow, tak tomu rikam narez. Tak velkou ikonu bych vazne necekal, tohle neprehlidne ani slepec :) Navic to ma dojem pro uzivatele jako kdyz to google podporje, je u toho znacka Google, tak to asi bude super obchod a urcite je kvalitni, kdyz je jaksi doporucovan (jako). Docela uz se bojim co google dela se vsemi udaje, protoze ma vse, mapy, satelit na foceni, statistiky webovek a hledani, checkout.. a to uz je docela hodne dat k analyzam :( Napadlo me, zdali by adwords neslo za chvili cilit podle mapy, tj. vyriznu si oblast na obrazku na ktere baraky chci cilit svoji reklamu, urcim pro jake lidi z domacnosti se ma zobrazovat atd.
[4] Na http://www.google.com/search?hl=en&q=ipod%20case&btnG=Google+Search&gl=us ?
Šedivý košík byl dříve, já nyní vidím ikonku. Zajímavé.
Musim sa zasmiat :) Proste kym budu mat ostatni "konkurenti" Google, ako napr. Yahoo na svojich weboch taketo texty:
----
We welcome Affiliate member sites in the U.S. and Canada only. All commission payment checks to HotReach Affiliate members are denominated in U.S. dollars.
---
tak sa neda nic robit. Google proste maka, maka a este raz maka a nekasle na nikoho ako to napriklad robi Paypal a ini co kricia aki su velki a popularni.
Jestli ikony zmizí? Nemyslím si. Spíše se zmenší. Představte si situaci, kdy bude mít Google Checkout celkem 99 % serverů a 1 % mít Google Checkout nebude. Nelze totiž nikdy předpokládat, že budou službu chtít opravdu všichni. Musel by nastat velmi silný tlak uživatelů a jejich odchod ke konkurenci v případě, že internetový obchod nebude službu podporovat.
Domnívám se, že platební metoda hraje určitou roli pro jistou skupinu zákazníků, ale většina je zvyklá na různé možnosti plateb.
Google by teoreticky mohl ověřovat, zda obchod zobrazený v Google AdWords podporuje Checkout. Pokud zjistí, že by zobrazil pod sebou deset ikon, mohl by je vypnout nebo zmenšit. Jenže jakmile se objeví jeden obchod, který službu nepodporuje, musel by Google ikony opět zapnout. To by samozřejmě zmátlo uživatele, který by se začal ptát, proč se jednou ikony zobrazují a jindy jsou naopak vypnuté.
jo google je mozna mor a urcite hosi odhazujou nejake ty sliby, ale zas na druhou stranu je tu ukazka toho ze za 10 let lze vybudovat velkou firmu. Jo je to smutny, ze google ma dominatni postaveni, ale kdo jiny umi tak dobre vyhledavat? I na ceske vysledky je dobre pouzivat google. (Bohuzel ceske portaly maji vyhledavani tristni. ) A vcelku mi nevadi ze google protlaci checkout, nicemu to neublizi a konkurenci to prospeje.
V principu se nikdo nemuze Googlu divit...
Kazdy preci chce maximalne prosperujici firmu a neustale hleda moznosti jak si prilepsit i v dalsich oblastech ktere jeste neobsadil.
Je to pekna ukazka toho, co lze za pomerne kratkou dobu vybudovat a spis bych hledal v Googlu inspiraci ze to opravdu jde.
Tak jsem celou dobu cekal az uvidim tu "obri ikonku", a misto predpokladaneho super-banneru 120x120 pixelu na me ve screenshotu vykouknul nejaky prouzek o vysce 1.5 textoveho radku a sirce mensi nez je nadpis reklamy. To je ta zminena zrudnost, kvuli ktere clanek vznikl? :-O
Ale jinak diky, dosud jsem si myslel ze Google Checkout moc nefunguje, takze ted jsem rad ze jsem se o nem dozvedel trochu vic.
[8] [14] PayPal pro české prostředí tu už nějaký ten měsíc je, takže nechápu ty komentáře.
Jinak můj názor je ten, že na trhu je místo pro několik velkých platebních systémů zároveň a agresivní vstup Google do tohoto ringu nebude znamenat zničení těch ostatních. To by nastalo pouze v případě výrazně odlišných služeb, což v tomto případě neočekávám. Co lze očekávat je lehké zvýhodnění podmínek (zejména snížení poplatků) všech dotyčných velkých hráčů.
Pochopitelne me rostouci mnozstvi reklam na Googlu taky trochu znepokojuje, vzdy byl zalozen na minimalnim obtezovani uzivatelu, coz posledni dobou v mnoha ohledech trochuustupuje komercnim sdelenim..nicmene vse vyresi adblock, ktery na rozdil od ceskych portalu na googlu funguje stoprocentne.
Google je pro me porad vyhledavac cislo 1 i na ceske stranky. Jediny konkurent pro cesky obsah je Jyxo, zbytek "vyhledavacu" jako seznam apod do lidi proste nacpe reklamy ve velkem a relevantni vysledky jsou nekde na pate strance. Ale jyxo neni uplne optimalne vyladene a prvni odkazy byvaji casto nesmyslne, i kdyz..
http://jyxo.cz/s?q=internet+praha&d=cz
http://www.google.cz/search?hl=cs&q=internet+praha&btnG=Vyhledat+Googlem&lr=
tady mi vysledky v jyxu jsou sympatictejsi :)
Podle mého názoru tomu tak nyní už není, původně to bylo jen testováno, nyní to Google spustil v celé šíři. Ačkoliv nevím třeba, kolik procent čtenářů tohoto spotu to nové chování zaznamenalo. Mně se ty ikonky zobrazují i po měsíci a myslím, že jsem se na to díval i z jiného počítač, ač si tím nejsem jist.
Nyní bloguji na jilm.cz.
Přečteno 69 338×
Přečteno 68 251×
Přečteno 58 146×
Přečteno 56 720×
Přečteno 56 106×