Před 3 týdny jsem podal na mobilní operátory u Úřadu na ochranu hospodářské soutěže stížnost na jejich možné zneužití dominantního postavení tím, že si vynucují tarifikaci 60+60, tj. fakticky nutí zákazníky kupovat něco, co si neobjednali.
Nyní mi ÚOHS odpověděl:
Vážený pane Kaplere,Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Vám sděluje, že na základě Vaší stížnosti na zneužití dominantního postavení ze strany telefonních operátorů, které spatřujete v tom, že ve všech svých veřejných tarifních nabídkách vyžadují platbu po celých minutách, zahájil šetření, o jehož výsledcích Vás po jeho ukončení vyrozumí.
To není žádná automatická odpověď, kterou by zasílali pokaždé, normálně (už jsem pár stížností posílal) pakliže neshledají stížnost za oprávněnou, tak ji rovnou nějakým způsobem odpálkují, tj. je zde alespoň nějaká šance, že úřad něco vyšetří.
Všichni 3 operátoři jsou ČTÚ charakterizováni jako podniky s významnou tržní silou na různých trzích a tedy podléhají pravidlům Zákona o ochraně hospodářské soutěže.
Připomínám, že v případě potvrzení mého podezření hrozí mobilním operátorům pokuta ve výši až 10 % obratu. Obrat v roce 2009 u Telefónica O2 Czech Republic, a.s. činil 92,8 MLD Kč, u T-Mobile Czech Republic a.s. 21.3 MLD Kč, a u Vodafone Czech Republic a.s. 28,4 MLD Kč. Celkem si tedy česká státní pokladna může přilepšit o cca. 14 MLD Kč, což by se nyní docela šiklo. (Nevím navíc, jestli to není 10 % z každého roku, kdy pravidla porušovali, a jaká by v tom případě byla promlčecí lhůta, pak by vzhledem k době mohlo jít i o >100 MLD)
Pár vět závěrem pro ty, co by snad opět chtěli poukazovat na to, že je jejich právo si dělat co chtějí pro maximalizaci svého zisku a když se mi to nelíbí, mám jít jinam:
Podnikání mobilních operátorů není běžné podnikání – je zde omezený počet frekvencí, které umožňuje existenci pouze 3 operátorů (až se uvolní příští podzim frekvence díky DTV možná přibude možnost čtvrtého), tj. neexistuje možnost vstupu další konkurence.
Trh, kde existují dominantní hráči (ať už monopol či oligopol) se nechová jako běžný trh. Není nezákonné být dominantním hráčem. Je ovšem nezákonné toho zneužívat. Proto tu jsou celosvětově pravidla hospodářské soutěže (vzpomeňme např. povinné rozdělení AT&T v roce 1996), která zneužití
definují a umožňují postih.Minule mi uživatel Ivo dával příměr s auty, že prý mě taky nutí výrobci koupit si třetí a čtvrté sedadlo. Není to pravda – jednak existují i dvoumístná i šestimístná auta, jednak existují dvoustopá vozidla a hlavně sem může přijít libovolný jiný výrobce a když by lidé chtěli jeho dvoumístné auto, tak může prodávat. Aby přirovnání sedělo, musel by zde být umožněn prodej a provoz vozů pouze 3 automobilek a ty by toho navíc zneužily tím, že by zde prodávaly pouze drahá 6místná auta, ačkoliv jinde ve světě prodávají různé velikosti a zákazník má možnost si vybrat.
At this link http://collegepapers.co.uk can be found useful articles and great tips from top writers.
Podnikání mobilních operátorů není běžné podnikání – je zde omezený počet frekvencí, které umožňuje existenci pouze 3 operátorů (až se uvolní příští podzim frekvence díky DTV možná přibude možnost čtvrtého), tj. neexistuje možnost vstupu další konkurence. custom paper
Kdyby řezník při prodeji 7 dkg šunky účtoval cenu za 10 dkg a oháněl se tím, že má s každým nákupem fixní náklady a proto cenu kvantizuje po vzoru mobilních operátorů, nejspíš by při kontrole ČOI platil pokutu jako mourovatý.
Já souhlasím s tím, že způsob výpočtu ceny za zboží/službu by si měl mít možnost každý poskytovatel určovat sám, pokud nebude zákazník uváděn v omyl, ale stejná pravidla by měla platit pro všechny.
Neda mi to nezareagovat - prijde mi, ze mate prd co na praci, a resite takove nesmysly. Je mi uplne jedno, jestli mi operator uctuje 60+60 nebo 60+1. U zamestnancu kteri provolaji tisicovku mesicne me tech par stovek navic nijak nevytrhne (mnohem vic me vytrhne co zaplatim navic "k vyplate" kterou zamestnananec skutecne dostane do statni kasy). Ja sam provolam mesicne radove tisice, takze mam stejne "neomezeny" (tady bych doporucil podat tez stiznost, udajne je tam omezeni na 10tis min/mesic) tarif, takze je mi to vlastne uplne jedno, jak to ve skutecnosti uctuji.
Kdyz vam to tak hrozne vadi, a prijde vam, ze to v zahranici delaji lepe, proc si tam nekoupite simku a nevolate s ni tady? Ocekavam rozumnejsi argumenty nez cena za roaming, to je vas problem. Hlavne to budete mit uctovane po vterinach.
Operator vas informuje o tom jak vam sluzbu uctuje. Nereknu, kdyby o tom neinformoval, a uctoval vice. To by bylo samozrejme spatne. Pokud se vam to nelibi, kupte si treba voip od mikrotech.cz uctovane 1+1.
Ano, je mi fakt jedno jestli nase firma zaplati za telefony mesicne o 10 tisic vic nebo min. Zamerujeme se totiz na vydelani opravdovych penez, abychom tech par tisic navic nemuseli resit. Stejne jako to, jestli nas nahodou neojebava prodejce v obchode tim, ze 199,50 zaokrouhluje na 200, a predem nas o tom neinformuje velkymi plakaty. Vam bych doporucil totez.
[2] promiňte, ale toto je typická debilní argumentace, kterou nesnáším: "Něco se vám v ČR nelíbí? Držte hubu a krok nebo se škrábejte levou rukou za pravým uchem". A "já s tím problém nemám, tak vy taky nemáte co mít nějaký problém". "Jsem bohatej, tisícovka mě nevytrhne a vás teda taky jistě ne"
Argumentace s roamingem je směšná, hloupá a nevím jak ještě slušně to říct. Jasně, určitě někdo kvůli tomu bude volat do Ameriky a zpátky a kvůli tomu platit propojovací poplatky všem po cestě a ve finále ještě více. Frekvenční licence jsou majetkem nás všech, ČTÚ je operátorům jen propůjčila aby na nich poskytovali službu mobilní telefonní sítě dle českého zákona.
Nejedná se o padesátník na 2 stovkách, jedná se v průměru o 25-35 %. Jasně, vám to může s neomezeným tarifem být jedno, mně ostatně taky, ale na rozdíl od vás nemyslím jenom na sebe.
To že o neoprávněné účtované částce operátor předem informuje či ne je zcela irelevantní. Podle zákona si prostě nesmí hráč s dominantním podílem podmiňovat objednávku dalším nadbytečným plněním.
Z lidí jako vy je mi blbě.
Suhlasim pan Kapler. Argumentacia a la pepa je typicka pre platenych agentov mob.operatorov alebo inak financne zainteresovanych ludi.
Inak, pred vyse rokom sa tu objavila aj staznost aj na ceny ceskych mob. operatorov s otazkou, preco su ich ceny 3-4 krat drahsie ako ceny tych istych firiem v zahranici?
Neviem, aky je vysledok.
Dobrý den, snažím se omezovat češtinské hnidopišství, český Internet si jich užil už dost. Přesto, iniciativě fandím (na základě toho, jak jsem jí porozuměl), dovolte mi tedy v dobrém úmyslu poukázat na to, že jazykové prohřešky v oficiálním dokumentu snižují razanci celé nadějné snahy. Doporučuji provést před odesláním ještě jednu kontrolu navíc někým dalším. Víc očí víc vidí.
Je to škoda, když jste evidentně investoval dost úsilí, za které Vám (minimálně za sebe) děkuji.
Vybírám: Vteřina nás jako jednotka času opustila v roce 1976, nyní se v nehovorném jazyce jedná pouze o jednotku úhlu.
===
K tématu: Kdosi zmínil to, že volání do hlasové schránky bez varování, což je též služba, kterou jsem si neobjednal (chci se spojit s živou osobou, proto nepoužiju levnější způsoby komunikace) je nestydatá. Jsem další z těch, které toto vytáčí už léta a doufám, že se to časem změní.
Je zajímavé, jak zde někdo [2] slušným jazykem napíše svůj názor - ale protože se neshoduje s názorem autora, autor obratem [3] urážlivě píše o debilní argumentaci a o tom, jak mu je z pisatele [2] blbě. Pane Kaplere, takhle si Vašeho článku nikdo vážit nebude a Vás jako autora také ne. Zkuste promyslet, co píšu a zkuste příště promyslet i to, co píšete Vy.
[8] Já nemám vůbec nic proti kritice, ale prostě takovéto lidi co myslí jen na sebe, myslí si, že všichni jsou milionáři a když nejsou, tak že je to jejich problém ... prostě nesnáším. To není o názoru, to je o povahovém rysu.
Navíc taková argumentace opravdu naznačuje, že autor má minimálně lehčí formu slabomyslnosti, takže za její charakteristikou si stojím.
Klidně kritizujte, ale používejte smysluplné argumenty. Posílat lidi volat v ČR mezinárodním roamingem může fakt jen slabomyslný jedinec.
[7] díky, také bývám jazykový hnidopich, ovšem nejsem placeným pisatelem, tj. nemám sebemenší potřebu investovat do korektora.
Co se týče vteřiny - vím o tom, jen když jsem se tím víc zabýval (dělal jsem v telco sektoru), tak všude bylo používáno "vteřinová tarifikace" atp. namísto sekundové, takže jsem se přizpůsobil. A BTW není to chyba
Mimochodem podobnou schizofrenii má i ČT - viz Branky, body, vteřiny -> sekundy -> a nyní opět vteřiny
Nemůžu si pomoct, ale stěžovat si na operátory kvůli 60+60 je IMHO kravina. Já ani nevím, jak mám účtované hovory, protože mám to štěstí, že i mé soukromé číslo spadá do škatulky "rámcová smlouva". Mám několikanásobně víc volných minut, něž kolik dokážu smysluplně provolat a to za naprosto směšnou částku.
Je pravda, že počet frekvencí je omezený, ale to nemá vliv na vznik tzv. virtuálních operátorů. Vidím to na svém čísle, jakou nabídku je operátor schopný nabídnout, když u něj máte tisíce aktivních SIMkaret. Kdyby si takový balík mohl objednat kdokoliv a dál jej přeprodávat, tak ceny vypadají úplně jinak.
UHOS by se měl zabývat tím, proč operátoři aktivně blokují virtuální operátory a tedy i rozumnou konkurenci. Je potřeba řešit příčinu, ne důsledek.
Nebýt p. Kaplera, už bych se k tomu dokopal sám. Poslední kapkou je zvýhodnění Twistu - volání zdarma po provolaných 5 minutách. Ale ne podle vlastní tarifikace, ale podle skutečného provolaného času v sec. To už je snad výsměch. Na obranu toho pána doporučující pořídit si cizí SIMku.
Možná to bude v budoucnu řešení, jen co EU prosadí zrušení roamingových poplatků :-)
S tou stížností souhlasím jen částečně. Je evidentní, že se jedná o oligopol, když 3 "konkurenti" v podstatě drží ceny a basu. Takže stížnost určitě ano, ale podstatou toho oligopolu je držení nesmyslně vysoké úrovně cen.
Když přijedu do zahraničí, tak si často koupím místní SIM a volání do všech sítí stojí třeba 0,50 Kč/min (paušály v dané zemi ještě mnohem míň), v některých zemích to je třeba trochu víc, ale taková zvěrstva 6-7 Kč/min pro volání ve vlastní síti neexistuje nikde! Proto bych vzal trh podobné velikosti, např. Rakousko a ptal se, proč to, co tam stojí 200,- tady člověk nepořídí ani za 1000,-.
Z tohohle hlediska je účtování 60+60 spíš technický detail. I já používám VoIP, kde je příjemných 1+1, ale až bude stát minuta padesátník, tak mi to bude po pravdě řečeno dost jedno.
Vážení, pokud Vám způsob účtování nevadí, tak jej tu neřešte. Pokud máte rámcovou smlouvu, provoláte málo, cokoli, tak to nikoho nezajímá. Tady jde o to, že někdo se rozhodl něco udělat a já tomu fandím. I tímto se reálná cena o něco sníží. Pokud Vám vadí cena 7 Kč/min., tak máte možnost podat stížnost a doložit ji zde uváděnými argumenty. Rěšit to zde nic nepřinese.
[12][14] Samozřejmě vím, že by spíše bylo třeba prověřit ceny, bohužel toto není vůbec reálné (vím to, zkoušel jsem to už asi před rokem). Příliš vysoké ceny nejsou prohřeškem proti hromadné soutěži. To by byly pouze v případě, kdyby se podařilo prokázat kartel. Jenže na prokázání kartelu vám nestačí fakt, že mají všichni vysoké ceny, potřebujete přímý důkaz, tj. např. přiznání jednoho ze soutěžitelů, smlouvu a tak dále. A to bohužel nemám.
[12] to že provoláte míň než kolik máte limit neznamená, že to tak má i většina ostatních (nemá) a hlavně by to mohlo přinést další snížení cen/zvýšení limitů (viz dále)
[13] zrušení roamingových poplatků by byl první krok EU, který bych chápal a plně se s ním ztotožňoval. V rámci integrace zemí EU jsou nesmyslnou bariérou asi jako clo či omezení pohybu lidí
[14] účtování není vůbec technický detail! Má ohromný dopad na celkovou cenu, dělal jsem u telekomunikačního operátora a toto jsme kalkulovali podle skutečně provolaných minut a jednalo se o rozdíl cca. 30 %!
Navíc při případné výhře očekávám ohromný posun celého trhu. Dnes trh spí - nemá potřebu reagovat, žádný z operátorů nehodlá dělat žádné razantní změny, status quo všem vyhovuje - po změně účtování by operátoři pro zachování příjmů měli následně teoreticky zvýšit všechny své tarify o oněch cca. 30 %, resp. zavézt jiné tarify, což si ale nedovolí vzhledem ke konkurenci a očekávám že začne konečně trochu konkurenční boj i v rezidenčním segmentu.
Vážení. je to dobrá věc, když se někdo postaví za zákazníka a alespoň ztíží dominantnímu poskytovateli služeb uplatňovat vůči zákazníkům předpisy výhodné pouze pro něj. To bylo slávy a reklamy, když se operátoři předháněli v ujištěních, že u nich jsou zákazníci ve výhodě, že se s nimi jedná poctivě. T Mobil pak ale v tichosti, už bez reklamy zavedl do všeobecných podnínek dokonce povinný minimální odběr služby, takže volné minuty se již do následujícího měsíce nepřevádí. Považuji to za tak zásadní změnu, že jsem u T Mobile skončil. Prostě jejich služby již nebudu využivat.
VoIP je fajn ale provozovat jej na mobilních datech je technologicky prakticky velmi problematické - pro kvalitní hovor potřebujete permanetně delay+jitter do 150 ms a max. ztrátovost paketů pod 3 %, a to prostě na většině území většinu času s většinou mobilně datových technologií neuděláte. (a to není vyloženě chyba operátorů, prostě mobilně datový provoz nemá QoS a není koncipován pro delay-critical aplikace)
Nevím o tom, že by Vodafone blokoval VoIP - opravdu to dělá? Nebo to prostě "jen" nefunguje prostě proto, že datová síť toho není schopná?
Osobně VoIP na mobilech oceňuji proto, že jsem stejně 99 % času někde na WiFi - v práci, doma a nebo v kanceláři. Dá se téměř říct, že když nejsem na WiFi, tak nechci pracovat a nemá mi kdo co volat. Těším se na funkční, pohodlné a kvalitní služby/aplikace, které mi umožní inteligentní směrování volání podle toho, zda jsem či nejsem na VoIP. Pokud vím, toto dobře řeší Google Voice, bohužel zatím ne u nás.
pepa: no jasně a toho kdo má barák za 30M a protopí měsíčně 10k zase nezajímá kolik stojí kWh... Kdybys byl takový podnikatel a bylo ti to jedno, tak to tu ani nečteš a navíc opravdový podnikatel se snaží šetřit náklady a takovou blbost " je mi fakt jedno jestli nase firma zaplati za telefony mesicne o 10 tisic vic nebo min" by nikdy nenapsal.
Tomáš udělal správnou věc, opravdu u nás je hovorné přemrštěne drahá a podle mě je to kartelem místních operátorů (omezením vstupů dalších díky už rozdaným třem maximálním frekvenčních pásem atd.).
Je to stejné jako u bank, u nás jsou pobočky cizích bank a bero u nás poplatky a když s jich ptali proč, když to v zahraničí u jiných svých vlastních poboček nedělají, tak řekli, že TADY JE NA TO TRH ZVYKLÝ, ŽE JIM TO PROJDE!!!
Jsem velmi rád, že jsou lidi jako Tomáš. Bank jsou po světě tisíce, ale mobil nemůžete mít z USA, to jsi pepo opravdu přestřelil a když už víš o cenách roamingu, tak jsi chtěl Tomáše spíš jen popíchnout a nebo shodit. Ve skutečnosti jsi shodil ale jen sebe, sám jsem podnikatel a lidi tvého "kalibru" vesnického burana ala podnikatele - veksláka po roce '89, kteří přehazovali peníze vidlemi, ožírali se a nevěděli co se životem, prostě nemám rád.
Tomáš Kapler, specialista v oblasti internetového marketingu, konzultant v oblasti datových sítí a připojení k internetu
Přečteno 143 398×
Přečteno 84 386×
Přečteno 48 001×
Přečteno 38 107×
Přečteno 31 634×