Hlavní navigace

Elektonický podpis

20. 11. 2008 16:11 (aktualizováno) Michal Černý

Vláda schválila další zákon směřující k elektronizaci českého úřednického světa. A diví se, že mají občané nedůvěru elektronické komunikaci. Kde je vlastně problém?

Na úvod jen krátkou poznámku. Elektronizaci a online přístupům fandím. Jednak to snižuje náklady a druhak je to pohodlnější. Nemám rád úřady a divné kolonky do kterých člověk neznalý „úřednického jazyka“ neví co má vyplnit. A když se přepíše, může začít vše vyplňovat od znovu. Tedy s radostí vítám každý krůček k přesunu co možná nejširší agendy na internet.

Osobně si myslím, že problém není v nedůvěře občanů. Emaily a internetové bankovnictví dnes používá kde kdo. Už jen proto, že nemusí platit poplatky. Tedy vztah čechů k internetu nebude dle mého soudu nijako zvlášť tragický a ostražitý. Nebude zde problém negramotnosti či nedůvěry.

Před asi třemi roky jsem měl nějakou přednášku na téma eGovernment. Vycházel jsem přitom z materiálů, které měl na webu současnýministr vnitra Ivan Langer. Ten celý projekt presentoval tak, že bude existovat jeden přístupový bod ke všem službám, které nabízí stát. Běžný člověk by tedy předpokládal, nějakéjednotné prostředí a ovládání. Nějaký informační systém (známí například z universit) se kterým se naučí po úvodních peripetiích zacházet a vše bude na jednom místě. Myslím si, že celou řadu lidí musí odradit jen to, že každou část agendy provozuje někdo jiný; tu ministerstvo spravedlnosti, támhle vnitra a jinde průmyslu a obchodu.

Přitom vše by mohlo fungovat tak snadno. Chcete založit firmu? Stačí se přihlásit do systému a doplnit jen údaje, které služba nezná. Třeba název firmy a oblast podnikání. Vše může dojít elektoronicky a pokud chcete papírovou dokumentaci na úřadě vám za poplatek jistě rádi pomohou. Vše ale funguje úplně jinak, což konec konců ví každý, kdo k současnému eGovernmentu přistupoval.

Druhou a snad ještě zásadnější věcí je elektronický podpis. Proč mám někomu platit za to, že mi dovolí se podepsat a ještě k tomu pod službu, kterou chce stát abych využíval? Proč je platnost podpisového certifikátu časově omezená a musí se za ní platit stále dokola? Zde je pro většinu občanů zakopaný pes. Certifikát se jim nevyplatí finančně, na celé řadě pošt (a to těch, které mají na dveřích logo certifikační autority) neumí onen klíč vůbec vydat a vše je nepohodlné. Můj subjektivní dojem je podobný, jako by mě někdo nutil platit za užívání rodného čísla.

Chce li stát aby jeho občané používali v hojné míře internet místo osobních návšťěv úřadů, pak by měl udělat dvě věci. zaprvé nabídnout podpisový certifikát zdarma či za minimální poplatek a zcela automaticky ho obnovovat a za druhé vytvořit konečně jednotný přístupový webový uzel. Pak by nás nemusel zásobovat řečmi o nedůvěře občanů k internetu.