Hlavní navigace

Polovina našich domácností určitě přes internet nevolá

30. 6. 2008 21:54 (aktualizováno) Tomáš Kapler

Podle Evropské komise prý v Česku zhruba polovina domácností telefonuje přes Internet. Vtipné na tom je, že podle zpráv stejné evropské komise v Česku více než polovina domácností internet nemá. Jasně, můžeme spekulovat nad tím, že je teoreticky možné mít VoIP a neplatit přitom připojení (takové služby nabízejí někteří kabeloví poskytovatelé a dokonce i někteří WiFi operátoři), ale vzhledem ke znalosti lokálního trhu se domnívám, že o masovějším rozšíření takových služeb by šlo s úspěchem pochybovat. Mimochodem např. u UPC má Internet cca. 600 tisíc lidí a jejich hlasové služby 100 tisíc lidí (což je dost nato, že jejich služby se vesměs vyplatí nepoužívat).

Takže kde je chyba? ČTK od které všechny ovce-média přejímají zprávy, aniž by jim věnovaly byť jen jednu vteřinu jedné své mozkové buňky, přeložila „European households with Internet connections“ jako „Evropské domácnosti“. Správný překlad, tedy „Evropské domácnosti s internetovým připojením“ samozřejmě dává zcela jiná čísla, konkrétně pro český trh byste museli dělit více než dvakrát (0,44 % domácností u nás má Internet). Takže správný titulek by měl znít 22 % domácností v ČR uskutečnilo v roce 2007 telefonický hovor přes Internet – povšimněte si také významového posunu mezi dokonavým a nedokonavým videm volalo (uskutečnilo hovor)/volá.

Dotaz byl navíc položen jen 1 tisícovce lidí z každé země, což v sobě nese značnou nepřesnost, zejména pakliže by vzorek respondentů výrazně neodpovídal vzorku obyvatel dané země a vzhledem k technologické náročnosti otázek tak lze předpokládat značnou chybu.

Každopádně novináři si nedali tu práci, aby konkrétní zprávu vyhledali, jinak by uveřejnili spousty dalších zajímavostí, které EK zjistila. Tak např. Česká Republika má největší podíl domácností, které využívají mobily, ale nikoliv pevné linky (navíc jsme v tomto byli i druhou nejrychleji „rostoucí“ zemí), dokonce má vůbec nejnižší penetraci pevných linek (která podle posledních dat od O2 stále klesá). 4 % domácností nemá ani mobil ani pevnou linku. V 92 % domácností je používán mobil, což odpovídá i jiným výzkumům.

Lidé začínají srovnávat ceny, s kvalitou jsou spokojeni

Měřeny byly také různě kvalitativní pohledy respondentů, Česká Republika v nich nijak nevyčnívá, za pozornost stojí snad jen výrazný nárůst domácností, které v loňském pročítaly srovnání operátorů (31 % u pevných i mobilních sítí), ceny hovorů se tak stávají důležitějším tématem než dříve. U internetového připojení Češi většinově deklarují snadnou možnost srovnání cen, ale zároveň to, že to nesledují. Dále vládne velká spokojenost s kvalitnou mobilní komunikace – že lidé mohou učinit mobilní hovor na první pokus (89 %) a že jim hovor nikdy nespadne (82 %). Co určitě stojí za zmínku je 90% spokojenost uživatelů s „výkonem“ jejich internetového připojení. Výrazně se také zlepšila spokojenost uživatelů s možností kontaktovat svého poskytovatele připojení a v 79 % jim prý dokonce fundovaně pomohou.

Bezdrátový Internet u nás používá cca. stejný počet lidí jako ADSL

Trochu mě rozesmál údaj, že 15 % našich domácností používá k připojení k internetu satelit, ale nedivím se, WiFi atp. je pro běžné lidi „satelit“. Dalších „13 %“ pak napsalo „ostatní“, což bude zjevně to samé. Dohromady je to tedy stejných 28 %, které udaly jako typ připojení ADSL. o třetinu méně pak lidé deklarovali kabelové připojení, 12 % pak přisoudili mobilnímu internetu.

Lidé internet nechtějí

Nejčastější důvod, který obyvatelé EU uvádějí proč nemají internet je ten, že jej prostě nikdo v domácnosti nechce. U nás je to plných 45 % těch, kteří internet nemají. Ovšem dalších 25 %  si stěžuje na vysokou cenu pořízení nutného vybavení, a 21 % na vysokou cenu připojení, u obého se jedná o 3. nejhorší výsledek ze všech zemí EU.

A co z toho jako vyplývá

Podobné výzkumy mají ve správných rukou veliký význam. Jasně například dokazují, že masový úpadek pevných linek je specifikum českého trhu, zároveň ukazují i možnosti dalšího rozvoje internetu – je tedy nutná jednak edukace jeho možností, jednak nabídka cenově dostupných možností. Velké poučení by si z toho měl vzít zejména O2 resp. jeho pevnolinková sekce, protože v porovnání se všem ostatními operátory v EU je prakticky v jakémkoliv parametru na chvostu.

Sdílet