Podle Evropské komise prý v Česku zhruba polovina domácností telefonuje přes Internet. Vtipné na tom je, že podle zpráv stejné evropské komise v Česku více než polovina domácností internet nemá. Jasně, můžeme spekulovat nad tím, že je teoreticky možné mít VoIP a neplatit přitom připojení (takové služby nabízejí někteří kabeloví poskytovatelé a dokonce i někteří WiFi operátoři), ale vzhledem ke znalosti lokálního trhu se domnívám, že o masovějším rozšíření takových služeb by šlo s úspěchem pochybovat. Mimochodem např. u UPC má Internet cca. 600 tisíc lidí a jejich hlasové služby 100 tisíc lidí (což je dost nato, že jejich služby se vesměs vyplatí nepoužívat).
Takže kde je chyba? ČTK od které všechny ovce-média přejímají zprávy, aniž by jim věnovaly byť jen jednu vteřinu jedné své mozkové buňky, přeložila „European households with Internet connections“ jako „Evropské domácnosti“. Správný překlad, tedy „Evropské domácnosti s internetovým připojením“ samozřejmě dává zcela jiná čísla, konkrétně pro český trh byste museli dělit více než dvakrát (0,44 % domácností u nás má Internet). Takže správný titulek by měl znít 22 % domácností v ČR uskutečnilo v roce 2007 telefonický hovor přes Internet – povšimněte si také významového posunu mezi dokonavým a nedokonavým videm volalo (uskutečnilo hovor)/volá.
Dotaz byl navíc položen jen 1 tisícovce lidí z každé země, což v sobě nese značnou nepřesnost, zejména pakliže by vzorek respondentů výrazně neodpovídal vzorku obyvatel dané země a vzhledem k technologické náročnosti otázek tak lze předpokládat značnou chybu.
Každopádně novináři si nedali tu práci, aby konkrétní zprávu vyhledali, jinak by uveřejnili spousty dalších zajímavostí, které EK zjistila. Tak např. Česká Republika má největší podíl domácností, které využívají mobily, ale nikoliv pevné linky (navíc jsme v tomto byli i druhou nejrychleji „rostoucí“ zemí), dokonce má vůbec nejnižší penetraci pevných linek (která podle posledních dat od O2 stále klesá). 4 % domácností nemá ani mobil ani pevnou linku. V 92 % domácností je používán mobil, což odpovídá i jiným výzkumům.
Měřeny byly také různě kvalitativní pohledy respondentů, Česká Republika v nich nijak nevyčnívá, za pozornost stojí snad jen výrazný nárůst domácností, které v loňském pročítaly srovnání operátorů (31 % u pevných i mobilních sítí), ceny hovorů se tak stávají důležitějším tématem než dříve. U internetového připojení Češi většinově deklarují snadnou možnost srovnání cen, ale zároveň to, že to nesledují. Dále vládne velká spokojenost s kvalitnou mobilní komunikace – že lidé mohou učinit mobilní hovor na první pokus (89 %) a že jim hovor nikdy nespadne (82 %). Co určitě stojí za zmínku je 90% spokojenost uživatelů s „výkonem“ jejich internetového připojení. Výrazně se také zlepšila spokojenost uživatelů s možností kontaktovat svého poskytovatele připojení a v 79 % jim prý dokonce fundovaně pomohou.
Trochu mě rozesmál údaj, že 15 % našich domácností používá k připojení k internetu satelit, ale nedivím se, WiFi atp. je pro běžné lidi „satelit“. Dalších „13 %“ pak napsalo „ostatní“, což bude zjevně to samé. Dohromady je to tedy stejných 28 %, které udaly jako typ připojení ADSL. o třetinu méně pak lidé deklarovali kabelové připojení, 12 % pak přisoudili mobilnímu internetu.
Nejčastější důvod, který obyvatelé EU uvádějí proč nemají internet je ten, že jej prostě nikdo v domácnosti nechce. U nás je to plných 45 % těch, kteří internet nemají. Ovšem dalších 25 % si stěžuje na vysokou cenu pořízení nutného vybavení, a 21 % na vysokou cenu připojení, u obého se jedná o 3. nejhorší výsledek ze všech zemí EU.
Podobné výzkumy mají ve správných rukou veliký význam. Jasně například dokazují, že masový úpadek pevných linek je specifikum českého trhu, zároveň ukazují i možnosti dalšího rozvoje internetu – je tedy nutná jednak edukace jeho možností, jednak nabídka cenově dostupných možností. Velké poučení by si z toho měl vzít zejména O2 resp. jeho pevnolinková sekce, protože v porovnání se všem ostatními operátory v EU je prakticky v jakémkoliv parametru na chvostu.
Ono to muze byt i jinak. Nekdo muze volat pres nejakou sluzbu umoznujici levnejsi volani pres internet, fungujici pres pristupove cislo. Bezny uzivatel telefonu (nebo mobilu) vytoci pristupove cislo a dale je uz hovor prenasen pres internet az do ciloveho mista, kde je opet prenesen do mistni telefonni site a nebo az na uzivatelovu VoIP branu nebo PC.
Je takove volani volanim pres internet? Podle me ano.
Nasi mobilni operatori take nabizeji levnejsi volani do zahranici pres internet. Lze i toto povazovat za volani pres internet?
Tim nam ale pribyde pomerne velka skupina lidi, kteri volani pres internet pouzivaji ale pritom nemaji pripojeni.
Po přečtení úvodu jsem očekával, že v článku bude i odkaz na původní zprávu. Upoutávka na studii s vybranými údaji je na stránce
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/08/1049&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=fr
Upoutávka odkazuje i odkaz na vlastní studii:
http://ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm/library/ext_studies/index_en.htm
[3] víš co, kdyby to bylo 40 %, tak bych se na novináře nezlobil, to by mohla být jen jejich nevědomost ohledně VoIP. Ale když napíšou 50 %, tedy více než kolik je uživatelů Internetu (a to snad ví i hodně podprůměrný novinář), tak je to fakt nejen nevědomost, ale i nemyšlení.
[5] protože se to bohužel takto používá. Není to dokonce tuším ani špatně, ÚJČ to schvaluje, ostatně na ČT také vrátili tuším Branky, body, vteřiny. U telefonování se to navíc používá zcela dominantně, zkoušel jsem zavádět "sekundová tarifikace", ale to se nesetkalo s pochopením.
[6] spekulace by by byla pěkná, ale jak jsem myslím jasně dokázal konkrétní citací z EU zprávy tak ani tato spekulace není správná. Ono dnes prakticky všechno je IP telefonie, ale jen promile lidí tak tomu říká. A nepleťte si IP telefonii s telefonováním přes internet.
Tomáš Kapler, specialista v oblasti internetového marketingu, konzultant v oblasti datových sítí a připojení k internetu
Přečteno 143 252×
Přečteno 84 317×
Přečteno 47 871×
Přečteno 37 977×
Přečteno 31 494×