Když se natočí nový film, jde do kin, kde si zaplatíte třeba 120 Kč za návštěvníka. Po půl roce film vychází na DVD za 500 Kč a po pár měsících je film nabídnut prémiovým televizím, kde lidé platí vyšší monthly fee za to, že stále ještě relativně brzy vidí filmové „novinky“. Po dalším půl roce je pak film nabídnut televizním studiím, které zaplatí pár kapříků za licenci, ovšem uživatelé na ně koukají „zdarma“ – platí tím, že shlédnou reklamu.
Současné počítačové hry mají co se týče vývoje velmi podobnou strukturu (a občas i velikost) nákladů, často je jejich tvorba spojena právě s nějakým filmem a podílí se na ní filmová studia. Přesto obchodní model je zcela jiný: vydá se hra, nabídne se za ďardu, po půl roce se snížením zájmu o hru se hra slevní o 30%, když už jí pak nikdo nekupuje, tak se dá do „levných knih“ za padesátikorunu, případně se prodají kusy nějakému časopisu, který to prodá svým předplatitelům za podobnou částku.
Napadá mě (a jistě nejsem ani první, ani sám), jestli by nebylo vhodnější (čti obchodně zajímavější) přizpůsobit obchodní model filmovému průmysl, který má přeci jen delší zkušenosti. Tedy například do her zapracovat „přestávky na reklamu“, nebo nějaký velmi masivní product placement, a hry nabízet po nějaké době „zdarma“, placené právě příjmy z reklamy. Ostatně Google si pohrává s ad-placementem jeho Adwords reklam ve hrách, takže to bude možná i o něco zjednodušené. Některé hry nezávislých vývojářů (podobně jako některé filmy) mohou být i přímo tvořeny pro takovýto model. Některé hry mohou být tvořeny i přímo jako propagační aktivita některé firmy (podobně jako některé reklamní filmy). A možná by mohl fungovat i nějaký předplatitelský model, obdoba oněch premium TV stanic ala HBO – tedy služba, kdy budete platit např. 150 Kč měsíčně a budete mít přístup k vybraným herním novinkám.
Co vy na takovýto nápad? Uvítám vaše názory. A rovnou jedna malá anketka: Představte si, že nějaká vaše oblíbená hra vyjde ve verzi za 1000 Kč, a nebo ve verzi „zdarma“, kdy by se každou půl hodinu na 5 minut zastavila a přehrávala vám reklamy sponzorů. Kterou z verzí byste si pořídili? A počkali byste si případně na bezplatnou verzi?
V určitých hrách by reklamy herní zážitek nenarušovaly a naopak by přidávaly na realizmu. Proč třeba v GTA nezajít na hamburger do opravdového KFC místo do "Glucking Bell" a v čase co ho bude hrdina žvýkat si poslechnout krátký reklamní vzkaz (něco jako "do konce prázdnim o 30% strouhanky navíc").
Analogie možnosti distribuce her s filmem je trochu utopie, tedy pokud se bavíme o velkých trojáčkových titulech, tedy hrách s největší marketingovou podporou typu Grand Theft Auto apod. Trh je značně omezený a je naivní se domnívat, že pokud by hra stála desetinu, koupí si ji desetkrát (či x-krát) víc lidí. A herní vydavatelé se určitě nechtějí okrádat o své zisky.
Současný model distribuce her funguje. Možná byste se divil, ale spousta her se velmi dobře prodává i několik let po vydání (aneb je spousta lidí, co to koupí za sníženou cenu).
To, co popisujete, by mohlo fungovat (a do jisté míry funguje) u malých nezávislých her, kdy spousta z nich je buď zcela zadarmo nebo autorům vydělávají nějakým jiným způsobem (někdo ji zaplatil, zmíněná ingame reklama...). Vstup Googlu do této oblasti trh nijak zásadně podle mého názoru neovlivní, jelikož plánuje dělat něco podobného, co již teď dělají firmy jako MochiAds. Takže vývojáři získají další možnost, jak získat za své hry peníze a inzerenti nový reklamní prostor.
Dost dobře si nedokážu představit, že hraju nějakou napínavou hru a v půlce mi do toho začne hrát reklama třeba na colu. Asi bych si k ní během pár her vytvořila naprostý odpor a na hru bych se vykašlala. Jediné, co by to podporovalo, by bylo stahování her bez reklam.
Hry jako propagační aktivita už několik let fungují, v poslední době se přidává i product placement. Převzít další věci z filmového průmyslu by podle mě byl jen krok zpět - například prodej DVD za zmíněných 500 Kč klesá a není se čemu divit - za půl roku od premiéry lidi, které film zajímal, už buď viděli, nebo jejich zájem nebyl tak velký.
Tak ono uz par her po nejake dobe vyslo jako free se sponzorem.
ponzoring byl umisten relativne nenasilne - v dobe kdy hra loaduje data se proste zobrazila reklama. Take pri startu byl video spot.
Co si pamatuju, tak takhle vyslo Far Cry a jeden Prince of Persia (a nejake dalsi).
Odhaduji, ze Google bude schopen se svou reklamou do vetsiny her vtrhnout a mozna i trosku pozmenit distribucni model... ale odhaduji, ze to bude spis metoda po nejake dobe zdarma s reklamou (ono to totiz asi vydela takhle vic nez to bundlovat s casopisem).
[1] Co děláte, když koukáte na televizi, třeba napínavou detektivku, a v půlce vám začne hrát reklama na kolu? Vykašlete se na film a půjdete si ho stáhnout bez reklam?
Nevím jak [1], ale u mne to obvykle tak dopadá: na začátku první reklamy od filmu odcházím, obvykle ke knize nebo k internetu, a už se nevracím. Nemám totiž trpělivost hlídat, jestli už skončila reklama. :-)
[3] Reklama je jeden z důvodů, proč jsem si televizi nepořídila. Navíc si myslím, že je rozdíl mezi filmem a hrou - hra vyžaduje soustředění a vlastní aktivitu, zatímco televize je pasivní zábava, kde vás sice reklama naštve, ale člověk je někdy rád, že si skočí pro něco k pití.
[3] když koukám na televizi a v půlce mi začne hrát reklama, tak se obvykle seberu a odejdu si hrát na počítači. Než se vyblbnu, je po filmu. :-)
Jinak, připadá mi poměrně nešťastné přizpůsobovat se filmovému průmyslu, který má sice sto let zkušeností, ale ve zcela jiných podmínkách. Posledních deset let jde celému slavnému filmovému průmyslu hlava kolem. Chtít se dnes přizpůsobovat filmovému průmyslu, to by bylo jako chtít se přizpůsobovat staroegyptské architektuře: ano, staří Egypťané mají tisíce let zkušeností s architekturou, ale průměrný dnešní uživatel se vám na pískovcové kvádry, hieroglyfy a metr tlusté zdi z vysoka vykašle.
[3] vidite a prave pro to na televizi vubec necumim :-) a musim rict, ze mi to ani trochu nechybi, nakoenc ty kraviny co tam toci porad dokola, to snad ani nikdo videt nepotrebuje, je to jen na zabijeni casu a jestli ho nekdo potrebuje takto zabijet, tak by se mel nad svym zivotem vazne zamyslet...
k tomu nenásilnému vkládání - možná by bylo zajímavé vkládat reklamu, pakliže avatar "chcípne" a při loadu pozic, tj. byl by to motivátor pro to, abyste hráli a nechcípali/nenahrávali pozice.
Když by to byla nějaká reklama na pohřební služby, tak by to mělo i kontextové cílení ;)
Platba od uživatelů/konzumentů je nejefektivnějším prostředkem jak získat peníze. Mnohem efektivnějším než reklama. A i současný filmový průmysl nemá problém s poklesem tržem jako hudební vydavatelé - pouze klesá tempo růstu tržeb. To je něco jiného. Navíc filmový průmysl je otevřenější jinému šíření (video on-demand) než hudební vydavatelé, byť to tak nevypadá. Takže o budoucnost filmových studií bych se nebál.
Pokud jde o hry - budoucnost bude spíš v posunu k on-line hrám a měsíčním platbám a přidávání reklam - ne přerušení, ale reklamy někde v prostředí (billboardy, nápisy na zdi apod.). Ale zase jako u filmu - dokud bude fungovat současný model, nikdo ho rušit nebude. Ale přechod na online verze mají hlavní studia připravený a už ho trošku zkouší - i když zatím hlavní příjmy leží v platbách "za DVD se hrou". Časem se DVD bude rozdávat zdarma, základní funkčnost tam bude, ale hlavní příjmy budou z měsíčních poplatků.
Důvod, proč se to takto nedělá, je ten, že množina hráčů her je příliš prolnutá s množinou těch, co s počítači umí pracovat dostatečně na to, aby provedli jednoduchý zákrok, kterým reklamu odstraní. To je ostatně důvod, proč se hry čím dál víc dělají na konzole a čím dál méně na PCčka (kromě pár klíčových firem, které prostě "mají své zákazníky") -- zatímco na konzolích je pirátských nějakých 10 procent, na PCčkách je to podstatně víc, a to přitom konzolí je na světě násobně víc než herních PCček; holt prostě konzoli má častěji dítě, které necrackuje/newarézí, zatímco PCčko má častěji warézák.
K té reklamě:
Kupříkladu TrackMania:Nations v sobě obsahuje nástroj na stažení reklamy, která se pak zobrazuje (ve formě bannerů na Checkpointech a na obvodových billboardech), jenže
a) uživatel musí mít zaškrtnutou volbu "Download custom content from internet" (tato volba tam být musí, protože rodiče musí mít možnost chránit své děti proti tomu, aby se například v uživatelem vytvořené mapě objevily "custom" obrázky, které mohou být pornografické)
b) nelze zabránit tomu, aby uživatel poté, co se mu stáhne reklama, příslušný grafický soubor našel a "zlikvidoval/přepsal"; možná nebude sedět hash, ale pokud bude reklama otravná, tak ji prostě uživatel smaže a zakáže stahování custom contentu (viz bod a).
Za 2 roky TMN jsem viděl jedinou skutečnou reklamu, tuším Jeep. Běžela měsíc a tím to skončilo. Od té doby žádný následovník.
Tomáš Kapler, specialista v oblasti internetového marketingu, konzultant v oblasti datových sítí a připojení k internetu
Přečteno 143 417×
Přečteno 84 399×
Přečteno 48 011×
Přečteno 38 123×
Přečteno 31 645×