Dočkáme se u her stejného modelu jako u filmu?

4. 8. 2008 13:50 Tomáš Kapler

Když se natočí nový film, jde do kin, kde si zaplatíte třeba 120 Kč za návštěvníka. Po půl roce film vychází na DVD za 500 Kč a po pár měsících je film nabídnut prémiovým televizím, kde lidé platí vyšší monthly fee za to, že stále ještě relativně brzy vidí filmové „novinky“. Po dalším půl roce je pak film nabídnut televizním studiím, které zaplatí pár kapříků za licenci, ovšem uživatelé na ně koukají „zdarma“ – platí tím, že shlédnou reklamu.

Současné počítačové hry mají co se týče vývoje velmi podobnou strukturu (a občas i velikost) nákladů, často je jejich tvorba spojena právě s nějakým filmem a podílí se na ní filmová studia. Přesto obchodní model je zcela jiný: vydá se hra, nabídne se za ďardu, po půl roce se snížením zájmu o hru se hra slevní o 30%, když už jí pak nikdo nekupuje, tak se dá do „levných knih“ za padesátikorunu, případně se prodají kusy nějakému časopisu, který to prodá svým předplatitelům za podobnou částku.

Napadá mě (a jistě nejsem ani první, ani sám), jestli by nebylo vhodnější (čti obchodně zajímavější) přizpůsobit obchodní model filmovému průmysl, který má přeci jen delší zkušenosti. Tedy například do her zapracovat „přestávky na reklamu“, nebo nějaký velmi masivní product placement, a hry nabízet po nějaké době „zdarma“, placené právě příjmy z reklamy. Ostatně Google si pohrává s ad-placementem jeho Adwords reklam ve hrách, takže to bude možná i o něco zjednodušené. Některé hry nezávislých vývojářů (podobně jako některé filmy) mohou být i přímo tvořeny pro takovýto model. Některé hry mohou být tvořeny i přímo jako propagační aktivita některé firmy (podobně jako některé reklamní filmy). A možná by mohl fungovat i nějaký předplatitelský model, obdoba oněch premium TV stanic ala HBO – tedy služba, kdy budete platit např. 150 Kč měsíčně a budete mít přístup k vybraným herním novinkám.

Co vy na takovýto nápad? Uvítám vaše názory. A rovnou jedna malá anketka: Představte si, že nějaká vaše oblíbená hra vyjde ve verzi za 1000 Kč, a nebo ve verzi „zdarma“, kdy by se každou půl hodinu na 5 minut zastavila a přehrávala vám reklamy sponzorů. Kterou z verzí byste si pořídili? A počkali byste si případně na bezplatnou verzi?

Jakou verzi hry byste si pořídili?

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).