Miluji Řecko, byl jsem tam už asi desetkrát, nejdéle asi 3 měsíce, ví se o mně, že když někdo chce SEO poradu, tak mě má pozvat do mé oblíbené řecké kavárny. Proto jsem měl radost, když jsem mohl začít dělat správu PPC kampaní pro cestovní kancelář VTT, která se na Řecko specializuje, je dokonce vlastněná a vedená česko-řeckou rodinnou a se svými 20 lety historie a asi 16 tisíci zájezdy do Řecka ročně je asi největší řeckou cestovní kanceláří u nás.
PPC kampaně už pár týdnů běží, ovšem mojí specialitou na rozdíl od většiny téměř všech firem co tu PPC dělají je to, že pro mě není klíčové, kolik se utrácí (neberu si z toho podíl, přijde mi to jako nesmysl), ale kolik se vydělá. Takže sledujem i to co pak návštěvníci na webu dělají a doporučujeme změny, aby stránky fungovaly lépe.
Web cestovní kanceláře VTT je typický příklad, kde pouhá správa PPC kampaní, jakkoliv dokonalá, nebude dostatečně efektivní, protože web není příliš hezký, příliš dobře ovladatelný atd. Navíc byl naprosto zanedbaný z hlediska SEO, prakticky na žádné fráze nebyl v první stovce výsledků. U takto velké a renomované cestovky je to opravdu škoda.
Doporučovali jsme tedy kromě PPC i předělání a optimalizace webu a včera jsme to i podepsali. Myslím, že to může být zajímavá ukázka pro ty, kteří se chtějí o SEO víc dozvědět, takže vás zkusím informovat krok po kroku o výsledcích.
Sezóna se rozbíhá a není nač čekat, takže jsme nečekali na to, až jak dopadne smlouva a udělali jsme předem zdarma pár změn zejména na úvodní stránce – změna titulku a přidání textů. V následující tabulce uvidíte, jak se to projevilo během pár dnů na pozicích ve vyhledavačích na vybraná klíčová slova.
Jak sami vidíte, už tento samotný copywriting, který zabral možná hodinu času, způsobil, že se web dostal na většinu míst do prvních 100 pozic. Zajímavé je ale porovnání Seznam a Google. Když budu počítat, že pozice nad 100 míst odpovídá stovce, tak tato změna se u Seznamu projevila zlepšením v průměru o 24 pozic, medián je 22 pozic. U Google byl průměr o 10 míst zlepšení, ale medián byl nula.
Pozice: | Seznam | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Klíčové slovo | Před startem | copywriting | rozdíl | Před startem | copywriting | rozdíl |
cestovní kancelář řecko | 35 | 13 | –22 | 8 | 9 | 1 |
dovolená řecké ostrovy | >100 | 5 | –95 | 14 | 12, 13 | –2 |
cestovní kancelář vtt | 1 | 1 | 0 | 1, 2 | 1, 2 | 0 |
dovolená léto řecko | >100 | 53 | –47 | 83 | 52 | –31 |
dovolená řecko 2009 | >100 | 78 | –22 | >100 | 84 | –16 |
dovolená léto 2009 | >100 | 44 | –56 | >100 | 32 | –68 |
cestovní kancelář | 57 | >100 | 43 | 61 | >100 | 39 |
dovolená na korfu | >100 | 86 | –14 | >100 | >100 | 0 |
dovolená lefkada | >100 | >100 | 0 | >100 | 57 | –43 |
dovolená v řecku | >100 | 93 | –7 | >100 | >100 | 0 |
dovolená korfu | 41 | >100 | 59 | >100 | >100 | 0 |
dovolená kréta | >100 | >100 | 0 | >100 | 69 | –31 |
dovolená řecko | >100 | 58 | –42 | >100 | >100 | 0 |
lefkada ostrov | 23 | 11 | –12 | 26, 27 | 35 | –9 |
dovolená kypr | >100 | 9 | –91 | >100 | 15 | –85 |
zájezdy řecko | >100 | >100 | 0 | >100 | >100 | 0 |
řecké ostrovy | >100 | 14 | –86 | 14 | 20, 21 | –6 |
zájezd řecko | >100 | 14 | –86 | >100 | 34 | –66 |
korfu řecko | >100 | >100 | 0 | >100 | >100 | 0 |
kréta řecko | >100 | >100 | 0 | >100 | >100 | 0 |
řecko 2009 | >100 | 43 | –57 | >100 | >100 | 0 |
léto 2009 | 65 | 82 | 17 | 45 | 46 | 1 |
lefkada | 42 | 15 | –27 | 48 | 34 | –14 |
korfu | 42 | 72 | 30 | 40 | 84 | 44 |
kréta | >100 | 62 | –38 | >100 | 78 | –22 |
řecko | >100 | 46 | –54 | 78 | 46, 47 | 32 |
kypr | 51 | 16 | –35 | >100 | >100 | 0 |
Každopádně zlepšení tu je, ale nic na otvírání šampaňského, tato firma si vzhledem ke své velikosti a významu zaslouží být na tyto fráze na první stránce. Můžem tedy konstatovat, že samotný copywriting vás u hodně konkurenčních frází do top 10 nedostane, pakliže nejste někde mezi top 30. U méně konkurenčních to ale může postačovat.
Tím naše práce samozřejmě nekončí, tohle byl první nástřel a ta samotná práce bude začítat až teď po podpisu smlouvy. Nyní tedy budeme zadávat projekt grafikům a specialistům na použitelnost, aby navrhli řešení, které zlepší konverzní poměry (vyšší důvěryhodnost stránek, lepší orientace na nich, vyšší šance najít co hledám …). Nicméně budeme stále limitování obsahem, který je v jejich redakčním systému, na ten v tomto projektu nemůžeme příliš sahat. S předělávkou designu půjde v ruku v ruce i změna semantiky a dalších klíčových SEO prvků, jako jsou URL adresy, titulky atd.
Mezitím ovšem zkusíme další věc – bezplatný linkbuilding. Tedy jak se projeví, když stránky zpropagujeme na pár našich webech, možná nějaké bezplatné katalogy, žádné placené lišty a podobné nesmysly, nic co by si nemohla dovolit i menší webdesignová firma. Odhadem tak za dva týdny se k tématu vrátím a zjistíme, jaký byl posun.
P.S.: abych nebyl obviňován z nějaké propagace – nejsem nijak spřízněn s touto cestovní kanceláří, nemáme ani korunu z umístění webu, naše smlouva je čistě o funkčním předělání webu.
[1] - viz dále
[2], [3] výborně, někdo kdo to pochopil. Ano, slova jsou tam podtržena schválně jako část bezplatného linkbuildingu, stejnou věc může udělat každá firma třeba když dá klienta s klíčovými slovy do referencí a podobně.
P.S.: opakuji poslední větu: "Abych nebyl obviňován z nějaké propagace - nejsem nijak spřízněn s touto cestovní kanceláří, nemáme ani korunu z umístění webu, naše smlouva je čistě o funkčním předělání webu." Jestli někdo nevěří, mohu ukázat smlouvy i komunikaci s klientkou. Je to tedy čistě o prezentaci postupu a nejsou v tom zcela prokazatelně žádné postranní úmysly.
"nejsem nijak spřízněn s touto cestovní kanceláří, nemáme ani korunu z umístění webu, naše smlouva je čistě o funkčním předělání webu"
Tak dostanete za tu praci nejake penize, nebo ne? A jake jsou cile toho funkcniho predelani webu? Predpokladam, ze vice poptavek z webovych stranek cestovky (a to bez lepsiho umisteni v SERP, nebo kvalitnejsich vstupnich stranek z PPC reklam asi nepujde).
[7] je to jednoduché - mám smlouvu (za peníze), že udělám redesign jejich webu, nemám ani korunu z jejich SEO, jestli se někde umístí nebo ne tak není pro mě rozhodující, když by zůstaly na stejných pozicích, měl bych z nich úplně stejně peněz, jako když budou na všechny výrazy na prvním místě.
Jasně, čistě teoreticky to můžete brát jako propagaci mých služeb, tak že když to dopadne dobře, tak že získám nějakou referenci. Ale já takových referencí mám na dvě stě, takže jedna navíc nehraje roli a krom toho bych zase mohl protiargumentovat, že prozrazuji svou práci a že si to tak méně lidí koupí, protože si to udělají sami.
Prijde mi, ze minimalne dva vase posledni "blogerske" prispevky nejsou k prinosu ostatnich, ale pro vas prospech. Neblogujete tady, aby to bylo zajimave pro ctenare, ale abyste z toho mel prospech.
Ohanet se pak tim, ze za SEO nemate ani korunu je mimo. To, ze ze SEO nemate ani korunu ted vam jiste prijde vhod v budoucnosti: "Vidite, jak huste jsme udelali SEO pro vasi firmu, a to jeste gratis?" Klient to jiste oceni. Delate to ciste prospecharsky a ze za to SEO neberete ani korunu jsou vase alibi.
Davat tam ty linky a honit si triko zrovna na Lupe....
"nejsem nijak spřízněn s touto cestovní kanceláří"
"Jestli někdo nevěří, mohu ukázat smlouvy i komunikaci s klientkou."
Tohle napsat, kdyz s nima mate smlouvu a jeste z toho pro vas jako pro milovnika Recka koukaji dalsi zajezdy od VTT, nevidite si do huby.
(i) "Doporučovali jsme tedy kromě PPC i předělání a optimalizace webu a včera jsme to i podepsali."
(ii) "nemám ani korunu z jejich SEO, jestli se někde umístí nebo ne tak není pro mě rozhodující"
(iii)"Mezitím ovšem zkusíme další věc - bezplatný linkbuilding. Tedy jak se projeví, když stránky zpropagujeme na pár našich webech"
OMG chlape. To co mate v hlave musi fakt bolet. Prosim neberte to jako urazku, ale tohle se neda. To, ze je reklama lhani klientum a spotrebitelum, budiz. Ale ze musite lhat sam sobe a vse kolem?
Mate smlouvu 1 na PPC, pak mate smlouvu 2 na SEO. A mezitim, jako Vase promo, zkousite bezplatny linkbuilding. Az jim ukazete grafy, jak si zas o neco poskoci ze 100 na 50 (realne zadny rozdil), tak konecne podepisete tu smlouvu. No proc ne, ale psat to sem? A TAK OKATE?
Hmm, proč tohle nemá label "PR"? Školní ukázka linkbuildingu.
Teď k tomu potřebují rozvířit diskuzi a následně na blogerské scéně komentáře, což jim dodá serióznosti u Google. Ach jo...
Problém SEo je, že ve vyhledávači pak místo heldané odpovědi dostanete jenom haldu komerčních odkazů na spoustu prázdných stránek, ale se SEO-friendly URL. Zaplať pánbůh za Wikipedii, to je v tuhle chvíli relativně to, co byl před pár více lety Google.
Pro všechny, kteří mi tu chtějí zas vyčítat že tu odkazuji na nějaký svůj komerční projekt. Přečtete si prosím nejdříve http://internet.blog.lupa.cz/na-svem-blogu-si-muzu-psat-co-chci. Děkuji
[15] budiž ti k dobru, že alespoň nemoderuješ diskusi jako jeden rádoby odborník na bezpečnost, jehož blog zde zavání na sto honů, jak se snaží zpropagovat svůj web nemastnými neslanými PR články... btw proč sis nevybral jako pokusného králíka raději web nějaké neziskovky? nebyla by to skutečná výzva? ;-)
[9] toto je MŮJ blog, jestli si myslíte, že na MŮJ blog jsem nucen psát něco, co je k prospěchu ostatních, tak vás upozorňuji, že se hluboce mýlíte a i kdybych tu nakrásně honil své projekty, tak klidně můžu. Obviňovat mě z toho, že pak od nich z toho něco budu mít můžete a já vám můžu donekonečna říkat že nemám, ale co, myslete si co chcete
[10] Můžu, máte-li nějakou konkrétní poptávku, napište mi, a rád vám odpovím. Pro info (je to obecně známo) před pár měsíci jsem dělal (resp. mí zaměstnanci na základě mých instrukcí) vše na www.developstudio.com/reference, ale od té doby co jsem odešel to nesleduji.
[11] Nechápu co ti na tom přijde divného. Mám jednu smlouvu na PPC a jednu na funkční předělání webu (redesign, hledání zájezdů) s optimalizací stránek pro vyhledavače (čistě on-page faktory). Ale opakuji, nemám ani jednu korunu z toho, jestli jsou na nějaké pozici či nejsou. Jen když už to dělám, tak chci vyzkoušet, jak se projeví ty které kroky. Uvědomte si, že tohle je 15 let starý web, který bez jediné investice do backlinků atd. má Srank 70. Tam prostě nějaké takovéhle backlinky nebudou hrát velkou roli, myslím, že největší změna přijde právě po redesignu. Ale to chci právě vyzkoušet a s touto zkušeností se se všemi podělit, protože může být zajímavá pro všechny, kteří mají takové velké a renomované firmy (Cestovní kancelář VTT je třetí nejznámnější cestovní kancelář, viz statistiky seznam (tabulka dole), které si zaslouží být nahoře.
[13] Protože tohle je můj blog, viz článek, který jsem pro lidi jako jste vy napsal. Jinak viz výše, CK VTT je třetí nejhledanější CK v ČR, takže si myslím zaslouží být mezi top a naopak napravuji chyby vyhledavače.
"upravím title -> zlepší mi to pozíciu vo vyhľadávačoch"
To je to "prakticky"? Očakával by som ukážku - ako titulok a texty vyzerali pred tým, ako teraz, a úplne ideálne aj s vysvetlením čo sa z nich odstránilo a pridalo a prečo.
S dovolením, až potom to budem považovať za prínosný článok, s ktorým by som sa odvážil ísť na verejnosť, tobôž do SEO konf. Takto to je podľa mňa, a ako už v SEO nawebu konferencii zaznelo, len reklama.
Po doplnení praktických ukážok by to bola tiež reklama, ale ja osobne by som nepovedal ani jedno krivé slovo a bol by som rád že niečo takéto začalo. A Vy ako autor by ste získali dobrý bodík k budovaniu Vášho mena určite nie len odomňa.
Takto je to len balast textu s jednou tabuľkou. Nič viac, a vôbec nie nič užitočné.
[16] protože žádný web neziskovky nedělám. Ne, že bych nechtěl, ale prostě jsme obchodní firma, která má 14 obchodníků volající klientům, ze kterých jim padnou nějaké peníze, takže neziskovkám asi volat nebudou. Navíc si myslím, že u neziskovek asi nebude taková konkurence jako u zájezdů, takže ty zájezdy jsou možná větší výzva.
Nicméně už jsem pro mnohé neziskovky a neziskové projekty dělal SEO poradenství, ať už v SEO konferenci, nebo při mých SEO konzultacích zdarma v kavárně.
P.S.: mimochodem Vodafone nabízí pro neziskové projekty, že jim půjčí na dva dny lidi (na cokoliv kohokoliv, takže klidně právníka na právní poradenství, nebo třeba programátora na web). Takže neziskovkám bych doporučil tohle.
[18] ta tabulka má odkazy hlavně proto, že mám nástroj, který mi zjišťuje pozice a rovnou ukazuje URL adresy, takže jsem dal CTRL+C a CTRL+V. Jinak to bude nespíše pravda, že jestli mít deset odkazů nebo jeden je asi šumák, když tady mi lidi nadávají, i když dám do článku jeden odkaz.
Tomáš Kapler, specialista v oblasti internetového marketingu, konzultant v oblasti datových sítí a připojení k internetu
Přečteno 144 133×
Přečteno 84 439×
Přečteno 48 037×
Přečteno 38 157×
Přečteno 31 683×