Sky Europe definitivně končí, aerolinky poslední srpnový den vyhlásily bankrot.
Sky Europe ladně vplula na středoevropský trh, téměř z ničeho vybudovala mezinárodně uznávanou značku a obsadila trh s levnými letenkami v regionu. Nebál bych se dokonce tvrdit, že to byla zejména Sky Europe, která naučila zákazníky v regionu nakupovat letenky online a platit kartou. Slovenský sen měl ale dost podstatnou vadu. Po celou dobu Sky Europe nevydělala vlastníkům jediný haléř.
O finančních potížích Sky Europe se v branži mluví už minimálně rok. Aerolinky několikrát přežily klinickou smrt, přičemž v některých případech bych se nebál mluvit doslova o zázraku – vzpoměňme například na zabavení téměř celé flotily leasingovou společností. Vedení se vždy na poslední chvíli nějak podařilo sehnat další kapitál – několikrát tak byla například prodloužena splatnost úvěru od York Global Finance II, případně poskytnuty další peníze. V růžovou budoucnost věřili ostatně i věřitelé – obrovské pohledávky nevymáhali, protože si byli dobře vědomi toho, že v případném konkurzu by nedostali téměř nic.
Co zůstane po Sky Europe?
Především desetitisíce klientů, kteří (s největší pravděpodobností) přijdou o peníze, případně zůstanou viset někde po Evropě a budou muset řešit svízelnou situaci. Pokud se vás to náhodou týká, na našem webu akční letenky cz máme pro postižené klienty speciál – najdete tam přehled dopravců, kteří nabízí (velmi výrazné) slevy pro majitele letenek SkyEurope, dopravce, kteří létají stejné trasy a kilobajty dalších informací ohledně aktuální situace.
Co přinesla Sky Europe?
Mně osobně je smutného konce Sky Europe opravdu líto. Z pohledu online marketingu (což je alfa a omega nízkonákladových aerolinek) jsem je považoval vždy za etalon v regionu. Perfektní brand building, šikovné využívání PR, velmi kvalitní web, který dle mého patřil ke špičce v oboru. Sky Europe dokonce měla i velmi dobrý affiliate program – věc v českých luzích a hájích doposud neviděná.
Ale takový už bývá osud průkopníků. Sky Europe naučila čechoslováky létat, maďarský Wizz Air teď slíže smetanu.
Bratrovražedné války pomocí dumpingových cen se musí jednoho dne skončit tím, že jedna ze stran vykrvácí. Není možné, aby Tesco válčilo s Hypernovou o nejlevnější mléko a máslo donekonečna, není možné, aby donekonečna z rádia zněla reklama "Merkjůry márkyt - nejlevnější dlaždice", není možné, aby letecká společnost donekonečna podstřelovala ceny letenek konkurence.
Jednoho dne třeba lidstvo zase pochopí, že za kvalitu se platí. Možná.
[1] ale ano, to je základ dnešního marketingu. Je ale nutné rozlišovat dvě věci - inzerovanou nabídku a kolik je skutečná tržba. Hypermarket může klidně rozdávat rohlíky zadarmo - 90% lidí si ale k 10 rohlíkům koupí dalších x produktů za třeba 500 Kč. Svého času jsem byl ve Finsku svědkem, jak obchody prodávaly mléko za 3 eurocenty litr. Stejný princip.
[2] Nejde koupit firmu bez jejich dluhů (aniž by prošla konkurzem). Sky Europe je předlužená šíleným způsobem a pokud vím, vlastníci se ji snažili střelit už několik let. Nebyl o ni zájem ani před vypuknutím krize, natož nyní. Wizz air sem vstoupil teprve nedávno, doma v Maďarsku je to určitě stejně známá značka jako u nás Sky Europe nebo Smart Wings.
Mé jméno je Lukáš Nevosád (@lukasnevosad) a jsem spolumajitelem firmy two bits (@twobits_cz) provozující několik zahraničních portálů o cestování. Přestože se v poslední době věnuji především vývoji, mým velkým koníčkem je internetový marketing.
Přečteno 34 940×
Přečteno 24 538×
Přečteno 20 973×
Přečteno 16 340×
Přečteno 15 035×