Ve firmě jsme se nedávno přestěhovali a současně trochu personálně rozrostli a s tím samozřejmě souvisel nákup různé výpočetní a kancelářské techniky. Vzal jsem si to na starost sám, protože jednak mě vybírání v eshopech docela baví a druhak je to také segment, na kterém sice nejsme, ale z pozice markeťáka mne enormně zajímá. Do eshopů se koneckonců čas od času opřu a až na výjimky to není žádná chvála.
Megaobchod – megový obchodní model
Asi největším překvapením celé akce pro mne byl megaobchod.cz. Ten má totiž extrémně zajímavý obchodní model. Zatímco Alza.cz nad vyhledávači nejlepších cen běduje, jinde na to šli od lesa. Založili si eshop, který přímo staví svůj obchodní model na nich. Schválně si zkuste vyhledat nějaký produkt třeba na heureka.cz. Megaobchod.cz vyleze téměř vždy mezi nejlevnějšími. Heuréka funguje na bázi PPC, takže pak je to už jen o konverzi na samotném eshopu. Megaobchod přitom nabízí profesionální stránky a především většinu produktů skladem. Vůbec bych se nedivil, kdyby se konverze pohybovaly na desetinásobku toho, kde jsou ostatní obchody. Megaobchod přitom může šetřit na veškeré režiji typu brand building, klasická inzerce atp.
A kde se tu vlastně vzal nový subjekt, který má vlastní obrovský sklad, rozsáhlé zázemí, vychytaný online systém a dostatečně silnou nákupní pozici, aby si mohl zajistit nízké ceny? Ono to totiž není nic jiného, než separátní brand (asi) dvojky na trhu, Kasa.cz. Třikrát bravo, Kaso!
Minitest
Cybex.cz – to byl kdysi dávno můj oblíbený obchod, přes který jsem nakupoval prakticky vše. Nyní jsem tam nenakoupil nic. Hlavním důvodem je především zprasené vyhledávání, které mi například po naklikání monitor uhlopříčka = 24" vyhodilo pouze dva monitory, stejně tak se vyhledávání tváří, že mají jediný monitor s pivotem.
PCExpert.cz – počin Mallu jsem měl kdysi docela v oblibě, protože nabízel dobré vyhledávání a pečlivě doplněné parametry. I když přiznám, že díky cenové politice Mallu jsem pak většinou nakoupil to stejné o mnoho levněji jinde. Vyhledávání funguje stále dobře, ovšem nabídka produktů je na můj vkus zoufale malá. To jsem mohl jít rovnou do Datartu. Jmenuji je zde především kvůli zajímavému počinu jménem „Interaktivní vyhledávání (beta)“, kde si můžete nastavit jednotlivým parametrům váhy důležitosti a systém pak produkty řadí „fuzzy“ metodou. Celkem zajímavé, i když babičku to asi používat nikdy nenaučíte.
Czech Computer – stejně jako v případě Alza.cz mne na CZC odrazuje otřesný design. Jinak se celkem snaží, vyhledávání je sice přeplácané a graficky odpudivé, ale funguje (i když mezi snad stovkou parametrů u monitorů chybí pivot). Pochvalu si zaslouží za pokus o vlastní textové popisky (i když doteď nevím, jestli je tam píše nějaký hloupý brigádník nebo chytřejší program). CZC jasně vsází na social a nabízí uživatelské obrázky, recenze atp. Nenakoupil jsem tam sice nic, ale jen o fous.
Alza.cz – tam jsem sice něco nakoupil, ale jedině proto, že jiný obchod nebyl schopný produkt dodat v rozumné době na Alze ho měli skladem (ale cca o 8% dráž). Alza je jinak jasný propadák testu, především díky nepoužitelným stránkám. Do graficky nevyvedených stránek totiž implementuje kilobyty velmi nekvalitního javascriptu. Ukázkový produkt – monitor jsem zkoušel hledat podle průvodce, což sice přineslo pozitivní efekt, ale průvodce má opravdu hodně much. Naprosto šílené jsou ale chyby v objednávce. Nepřekvapí, že nejde přepínat políčka klávesou TAB. U Alza.cz ale třeba taky nejde pastnout IČ nebo DIČ do formuláře, člověk je musí přepsat. OMG! O co horší, když jsem se přepsal v PSČ, zjistil jsem, že nefunguje ani backspace! Objednací formulář Alza.cz si prostě nezaslouží nic menšího než WTF!!! (testováno v Opera)
Megaobchod.cz je jasným vítězem testu, i když rozhodně není všechno zlato, co se třpytí. Plný počet hvězdiček si rozhodně zaslouží kategorie cena. U drtivé většiny položek byl mezi nejlevnějšími obchody (tzn. v rozmezí pár desítek korun). Výběr velký, skladové zásoby rozsáhlé a nabízí také velmi slušný proces nákupu i doručení (informování SMSkami atp.). Ze zhruba 20–30 položek, které jsem nakoupil, nedodali 2, vždy mne ale předem kontaktovali a ptali se, jak postupovat. Potud dobrá. Bohužel, stejně jako na Kasa.cz, nedisponuje megaobchod vyhledáváním podle parametrů, produkty jsou navíc rozděleny do kategorií podle značek, což činí výběr dost depresivním. Nezastírám, že jsem většinu zboží prostě vybral jinde a pak jen našel na megaobchod.cz fulltextem. Vzhledem k obchodnímu modelu není toto příživnictví na závadu, překvapí spíš absence vyhledávání podle parametrů na kasa.cz.
Barbone.cz (TS Bohemia) je další z mých kdysi oblíbených shopů (mají hodně věcí skladem a výdej je nedaleko). Bohužel tentokrát zklamal, když u mnou objednaného produktu uvedl mylné parametry. Týden jsem tak čekal na zboží, abych pak strávil půl dne tím, že ho dovezu, rozbalím, a zase jedu vrátit. Reklamace byla uznána bez problému, ale ztracený čas mi asi nezaplatí. O co hůř, i přes trojnásobné upozornění stále uvádí u produktu zavádějící fotky něčeho úplněho jiného, alespoň to ale opravili v textu (odkazovaný monitor nemá výškově nastavitelný podstavec). Celé to navíc provázel zmatek s vystavením nové objednávky a TS Bohemia by také konečně mohla zapracovat na zjednodušení osobních odběrů, aby člověk nemusel jako pako ke třem různým lidem.
Nenakupoval jsem samozřejmě jen ten monitor. Celkem to bylo určitě více než 30 položek za opravdu nemalé peníze. Nezařazoval jsem obchody, kde se špatně srovnává, nebo kde jsem nezkoušel nakupovat IT vybavení. A i tam se samozřejmě vyskytly problémy – například pomotání fakturační a dodací adresy a tak podobně.
[3] Alzu neshazuji, pouze konstatuji, že v Opeře (a pravděpodobně i v lecčems jiném) mají buggy objednací formulář a to zcela neomluvitelným způsobem. Jinak nic proti - zboží, které jsem objednal, dorazilo druhý den bez jakýchkoliv problémů. Ale to by měl být prostě standard.
No já jsem z těhle důvodů před asi 3 lety dal dohromady funkce, které chci aby eshop měl a začal jsem takové shopy dělal a cokoliv co chceš, to ten můj shop umí a je za zlomek peněz, za kolik tyhle firmy pořídily ty své nesmysly. Ale právě proto, že už mají dlouho tyhle své nesmysly, tak se jim od toho špatně odchází. Teď to budem možná dojednávat s prvními eshopy na počítače.
Souhlasím s autorem článku. Design czc.cz je naprosto otřesný, ale není mi záhadou, za čím stojí úspěch této společnosti. Párkrát jsem tu objednával několik drobností a je vcelku příjemné, když Vás informují průběžně o stavu vaši objednávky. Myslím, že byli jedni z prvních, kteří toto začli dělat poctivě.
Mé jméno je Lukáš Nevosád (@lukasnevosad) a jsem spolumajitelem firmy two bits (@twobits_cz) provozující několik zahraničních portálů o cestování. Přestože se v poslední době věnuji především vývoji, mým velkým koníčkem je internetový marketing.
Přečteno 34 894×
Přečteno 24 339×
Přečteno 20 862×
Přečteno 16 325×
Přečteno 14 815×