Hlavní navigace

Pár zajímavostí o SMS jízdenkách

17. 4. 2008 1:37 Rostislav Kocman

Od loňského roku v Praze můžete namísto papírové použít SMS jízdenku pro MHD. Ať už tuto službu používáte, z principu odmítáte nebo jen hledáte na internetu návody jak obejít zabezpečení, mohly by vás následující informace možná zaujmout.

Informace v tomto příspěvku jsem získal na setkání Communication Wednesday tuto středu (16. 4.), nebo jsem je našel na internetu nebo v databázi článků. Většinou tu nejsou odkazy, protože spoustu informací jsem získal z elektronického monitoringu médií, kde odkazy na články na internetu nejsou. A ano, spolupracuji s organizátory CW, nikoliv už s DPP nebo dalšími firmami v tomto článku, ale klidně to berte jako reklamu nebo PR článek (není to ani jedno, ale hádat se v diskusi nebudu).

Pokud by snad někdo nevěděl, k čemu služba SMS jízdenka slouží, tak může zkusit nejlépe oficiální informace www.dpp.cz/sms-jizdenka/. SMS jízdenka nenahrazuje klasické papírové lístky – je doplňkem, má hodnotu pouze 26 Kč (ale platí o 15 minut déle), neplatí ve všech spojích, kde můžete cestovat s papírovou jízdenkou, a může se stát, že vám SMS s kódem nepřijde. Ale o tom tento příspěvek není a výtky ke službě posílejte přímo do DP Praha, ne mně.

Kdo používá SMS jízdenky?

Na začátku si dejme trochu statistiky. Podle Jana Svobody, ředitele marketingu a komunikace Dopravního podniku hl. m. Prahy, si denně objedná SMS jízdenku okolo dvaceti tisíc osob. Podle jiných informací se v Praze prodá každý den průměrně 270 tisíc jednorázových jízdenek (zřejmě jsou v tom i ty zlevněné za 18 Kč). Takže tato čísla by znamenaly, že necelých 7,5 % jednorázových jízdenek v Praze jsou ve formě SMS.

Mnohem zajímavější jsou ale informace o tom, kdo jsou uživatelé. Podle průzkumu mezi cestujícími si 60 % současných uživatelů SMS jízdenek v minulosti klasické jízdenky nekupovali. Důvodů je více – neměli k dispozici automat (na tramvajových zastávkách jako v jiných městech v Praze nejsou), neměli drobné (automaty neberou bankovky), či už měli jiný důvod. V každém případě tito lidé dříve jezdili bez jízdenky, byť možná neradi. Pro Dopravní podnik by bylo dobrou zprávou i to, kdyby všech 20 tisíc zákazníků s SMS jízdenkami přešlo z papírových. Z těch totiž DP dostane méně peněz – tisk a distribuce je dražší než provize operátorům a provozovateli služby SMS jízdenka. Takto má 12 tisíc nových zákazníků každý den, kteří by dříve nezaplatili ani korunu.

Pokud by vás snad zajímaly demografická data, tak nejpopulárnější je SMS jízdenka bez rozdílu pohlaví ve věkové skupině 25 – 34 let (čísla z monitoringu médií, Jan Svoboda hovořil o 25 – 45 letech, alespoň toto rozpětí mám v poznámkách). K 1. únoru si alespoň jednou koupilo SMS jízdenku 20 % cestujících, kteří nemají časový kupón.

Zájem o použití SMS jízdenky má 90 % cestujících, kteří se v průzkumu přiznali, že jeli v minulosti na černo. I když, spousta se ani v anonymním průzkumu nepřizná. Ti kdo se přiznali k dřívější jízdě na černo často uváděli, že si neměli kde jízdenku koupit. Nebudu pokrytec, taky jsem jel v minulosti na černo, buď se mi nechtělo hledat automat, nebo mi to prostě bylo jedno. Včera jsem si ale ve stejné situaci SMS jízdenku koupil, je to pohodlnější než riskovat pokutu.

Podle informací z tisku pocházejí data z průzkumu zřejmě od společnosti Westminster a účastnilo se ho okolo 500 osob, kteří používají jednorázové jízdenky. Tiskovou zprávu Westminsteru se zajímavými grafy najdete tady. Je to dokument ve Wordu a v odkazu mají skutečně mezeru, tak se s tím nějak poperte…

Jak oblafnout systém SMS jízdenek

Jedním z požadavků na systém SMS jízdenek byla i odolnost vůči falšování a podvodům. Na internetu najdete pár návodů či hypotéz, jak systém oblafnout. Podle Jana Svobody je celý systém velmi odolný vůči podvodům. I když logicky nepopsal způsob, jak systém oblafnout, zřejmě existuje. Nicméně není to jednoduché a jde zřejmě o jednotky a desítky černých pasažérů denně. Tato čísla nezazněla, jde o můj odhad. DP eviduje podezřelé (nestandardní) chování u některých telefonních čísel, nicméně nehodlá to vůbec řešit. Důvodem je již zmiňovaný vysoký počet SMS jízdenek prodaných každý den, kdy jsou potenciální podvody pod rozlišovací schopností a pak také fakt, že řádově více lidí se pokouší podvádět s papírovými jízdenkami, vytištěnými doma, takže tudy utíká DP Praha více peněz.

Z toho, co jsem na internetu četl, je nejpravděpodob­nějším způsobem jak obejít zabezpečení SMS jízdenky sdílení prostřednictvím serveru, objednávajícího SMS jízdenky a distribuce zřejmě javovou aplikací, vytvářející pro revizora dojem standardní příchozí SMS zprávy. Takovýto systém pak dokáže dodat na mobil i ověřovací SMS, vymazat tuto SMS jízdenku z mobilů dalších zapojených uživatelů a zakoupit novou, kterou nasdílí. V každém případě musí jít o sdílení, protože samotná SMS jízdenka se falšovat nedá.

Ověření SMS jízdenky provádí revizor na svém PDA, které pokud má signál (=není v tunelu) stahuje každou minutu seznam aktivních SMS jízdenek (white-list), zřejmě i s telefonními čísly, na které byly SMS jízdenky doručené. Takže s tímto PDA vás revizor může zkontrolovat i v místech, kde není signál. Na vybitý mobil si nemusíte hrát, je to váš problém (musíte SMS jízdenku ukázat), ne revizora, že nemůže jízdenku ověřit.

Jednotlivec tak nemůže systém obejít. I kdybyste znali algoritmus, který generuje ověřovací kód, je vám to k ničemu, protože svoji falešnou SMS jízdenku nedostanete do ověřovací databáze a samozřejmě vám nepřijde ověřovací SMS, kterou si může revizor ze svého zařízení vyžádat (posílá se na číslo, které objednalo SMS jízdenku). Takže jediné řešení je sdílení SMS jízdenek a jejich distribuce. Což znamená, že se tímto bude bavit maximálně pár desítek studentů na ČVUT, kteří by si normální jízdenku stejně nikdy nekoupili; takto si jednou za čas aspoň koupí SMS jízdenku.

Co bude dál?

SMS jízdenka v současné podobě se nedokáže vypořádat s omyly u odeslaných SMS. Pokud pošlete špatný obsah SMS (správně je DPT), přijdete o peníze a nedostanete jízdenku a máte smůlu. Můžete samozřejmě natrefit na revizora, kterému ukážete odeslanou SMS s chybou a on bude takový lidumil, že vám to uzná. Ale radši se na to nespoléhejte.

Důvodem je skutečnost, že mobilní operátoři zpoplatňují odeslanou SMS s požadavkem, nikoliv tu SMS, která vám přijde (tedy onu SMS jízdenku). To je nutné do budoucna změnit, aby se mohly spustit i další podobné služby, jenže to není tak jednoduché. Změnou všeobecných podmínek a ceníků u operátorů to pouze začíná. Je to téma na samostatný článek. Mám poznamenáno, pokud mně někdo nepředběhne, pobavím se o tom s operátory a zkusím napsat více.

Kdo je skutečných vlastníkem systému SMS jízdenek netuším. Zda je to DP Praha, pro který službu zajišťuje Erika, nebo je to majetkem Eriky, která to celé pronajímá DP Praha, to nevím. V každém případě podle svých slov DP Praha je v kontaktu s dalšími dopravními podniky a městy, které mají o SMS jízdenky zájem. Ale i v případě druhé varianty by byl DP Praha se svými zkušenostmi důležitým partnerem pro další zájemce a to i ze zahraničí, kde jsou často komplikovanější systémy (vyžadující registraci).

Probíhají jednání i s Českými drahami (to není taková novinka, o tom se již dříve psalo). Jenže v případě ČD to není tak jednoduché a příčinou rozhodně nejsou jen možná delší procesy v ČD. V současnosti používané řešení neumožňuje větší platbu než 99 Kč. Cena odeslané SMS je totiž vyjádřena posledním dvojčíslím v telefonním čísle. A telefonní číslo má formát 902 06 26. 902 znamená prefix pro služby ve veřejném zájmu (=operátoři si berou menší provize než obvykle), další dvě čísla (06) identifikují službu nebo provozovatele a poslední dvě čísla určují cenu v Kč. Kdyby šlo jen jednoduše přidat další číslici na konec, jak vás to asi hned napadlo, tak už by zřejmě ČD SMS jízdenky měly také, ale tak jednoduché to zase není.

Takže se dá očekávat, že ČD přijdou se službou SMS jízdenek u vlaků, které jsou levnější než 99 Kč. To znamená vlaky příměstské dopravy. Jenže aby bylo možné pravost SMS jízdenek ověřit, museli by všichni průvodčí mít PDA. A těch je řádově více než revizorů v Praze. Já jsem obyčejným vlakem dlouho nejel, ale mám pocit, že nějaké průmyslové PDA průvodčí mají (umí z toho vytisknout jízdenku, pokud si ji kupujete ve vlaku). Takže by to možná nemusel až takový neřešitelný technický problém, ale protože bez pečlivého testování takovou službu spustit nejde, budou si muset cestující asi chvíli počkat.

Já osobně mám z SMS jízdenky velmi dobrý pocit. Jde podle mě o dobrou službu a budu rád, když se rozšíří i na další dopravní služby v ČR. V Praze si s jízdenkou v případě nouze poradit umím, ale v jiných městech by mi SMS jízdenka velmi pomohla. I když člověk zná tarify v jiném městě (tuším, že Tábor má MHD zdarma, tak to bych asi pochopil rychle), tak drobné opravdu mít u sebe nemusí.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).