Hlavní navigace

Kolik je uživatelů Skype a ICQ

6. 4. 2008 12:20 | Rostislav Kocman

Skype má v České republice údajně tři miliony uživatelů. Znamená to, že je používanější než ICQ, které se chlubí více než dvěma miliony uživatelů? A dá se vůbec počet uživatelů těchto dvou služeb porovnávat?

Na pražském setkání s vybranými novináři prozradili zástupci Skype, že mají v České republice tři miliony uživatelů. Na internetu jsem našel tři články, zprávičku zde na Lupě, o něco delší kritiku setkání od Dana Dočekala a nejobšírněji informovala redaktorka Týdne.

Zprávičku na Lupě jsem četl jako první, ještě než se čtenáři pustili do Jirky Macicha, kvůli titulku (nyní už je tam navíc slovo prý) a samozřejmě kvůli číslu tři miliony. Jenže to si nevycucala Lupa z prstu, to zveřejnil Skype a pokud nechceme předpokládat, že zástupce Skype lhal, tak mu musíme věřit. Čekal jsem, že se počet uživatelů nebude líbit Danovi Dočekalovi, ale ten to přešel bez poznámky. Nejvíce na pravou míru pak toto číslo uvádí Týden – v minirozhovoru je u počtu uživatelů v České republice poznámka redaktorky, že jde i o neaktivní účty.

I z těchto informací je jasné, že tady skutečně nejsou tři miliony lidí v České republice, kteří by pravidelně používali Skype. Stejné emoce vzbudila už dříve informace, že ICQ má u nás dva miliony uživatelů. Opět šlo o informaci od provozovatele služby, u nás zastupovaného Atlasem. A opět se opakovaly stejné argumenty diskutujících.

Téměř všichni, kdo přispěli do diskuse, se svěřili s tím, že sami mají více účtů. ICQ nebo Skype, to je jedno, kdyby byl článek o Gtalku, měli by více účtů tam. A to se nám ještě nesvěřili, kolik mají e-mailových adres nebo registrací v diskusích, tam, kde jsou nutné. Sám nejsem výjimka, na ICQ mám sice jenom jeden účet, na Skype dva, Gtalk mi tuším zřídí účet automaticky, když se zaregistruju do Gmailu (takže tam budu třikrát) a to vlastně netuším, co se děje s mými staršími registracemi na Hotmailu, od kterých už nemám dávno hesla, ale kdybych měl, tak bych se jistě mohl přihlásit k Live Messengeru.

Je počet uživatelů důležitý?

Když se znovu vrátím ke svému prvnímu příspěvku na tomto blogu, tedy zda mají diskuse pod články nějaký smysl, tak musím konstatovat, že zrovna tato již zmiňovaná zprávička na Lupě hovoří proti diskusím. Dozvěděli jste se něco zajímavého, kromě toho, že Jiří Macich podle čtenářů neumí napsat titulek a že všichni mají více účtů u Skype? No, vlastně ano, jeden příspěvek mně zaujal. To když Aleš Miklík (šéfredaktor Lupy) v reakci na nesmyslné příspěvky navrhuje spočítat uživatele Skype tak, že všem aktivním uživatelům zavolá a bude si dělat čárky.

U takového empirického průzkumu by ale stejně narazil na problém, jak definovat aktivního uživatele. Jsem já aktivním uživatelem? Skype zapínám tak jednou za týden. Týdně provolám tak dvě hodiny s jinými kontakty přes Skype. Na tom, že si budu s někým volat přes Skype se domluvím přes sms nebo přes ICQ. Já se za aktivního uživatele považuji, ale Aleš Miklík by se mi zřejmě přes Skype nedovolal a pokud by nastavil podmínky podle diskutérů, tak bych v jeho seznamu ani nebyl. A divím se, že Skype se spoustou neaktivních uživatelů to podle nich ještě neměl zabalit.

A je vůbec nutné počítat uživatele? Já používám Skype jinak než ICQ a je mi celkem jedno, jestli jsou v ČR tři miliony nebo 200 tisíc aktivních uživatelů. Mně stačí, že přes Skype si můžu zavolat svým deseti známým a přes ICQ si pokecat s dalšími šedesáti lidmi. A jsem ochotný si zapínat oba programy. I když bych samozřejmě uvítal, kdyby se sjednotily komunikační protokoly a podobně jako pro e-mail by mi stačil jeden klient. Ten, který bych si vybral, ne ten, který mi vnutí provozovatel sítě. Nebo jestli vám přirovnání k e-mailu přijde nesprávné, tak co takhle mobil? Mám v něm sice simkartu jednoho operátora, ale můžu volat na libovolné telefonní číslo na světě (bez ohledu na to, zda jde o pevnou linku, síť standardu GSM nebo CDMA či jiný) a můžu z něj posílat SMS. Instant messengery a VoIP klienti přitom nedělají nic jiného než mobilní telefon. Ale to už odbíhám jinam.

Jak počítat uživatele?

Vzpomínám si na vášnivé debaty v minulosti, když se předháněli čeští mobilní operátoři v tom, kdo má více zákazníků. Každý měl jinou metodiku zejména u předplacených karet. T-Mobile měl dobu platnosti kreditu 12 měsíců, ale volat jste nemuseli, tehdejší Eurotel zase měl kredit na 18 měsíců, ale zato trval na tom, abyste jednou za tři měsíce udělali odchozí hovor. Kdo měl tedy aktivnější uživatele? A to nemluvím o námitkách čtenářů, kteří vždy když jsme vydali přehled počtu zákazníků, sedli k e-mailu a psali, že mají v šuplíku další dva telefony a tedy si je asi operátor počítá třikrát.

Operátoři se nakonec dohodli na jednotné metodice počítání majitelů předplacených karet a zaplatili si průzkum (tuším že TNS/AISA), ve kterém si ověřili, že z prstu vycucané odhady asi 15 – 20 % uživatelů s více simkartami jsou založeny na reálném základu. Později se ale simkarty začaly dávat i do komunikačních modulů (sledování pohybu náklaďáků, zabezpečení aut či chaty, odečet elektřiny) a podobné diskuse byly rázem zbytečné.

Protože pro mobilního operátora je totiž důležité vědět, kolik lidí mu platí účty a je mu jedno, jestli platí tři karty jednou fakturou nebo si kupují kredit pro každou zvlášť. A potřebují sledovat a predikovat provoz v síti, aby dokázali dopředu nadimenzovat kapacitu jednotlivých částí sítě a centrálních registrů. Údaje o počtu zákazníků jsou jen vedlejším produktem pro public relations; pro fungování firmy nejsou až tak podstatné.

Spousta čtenářů Lupy navíc pracuje v IT. Vědí moc dobře, že pokud se jejich zákazníci někam registrují, potom prostě v databázi budou, ať už služby využívají nebo ne. Protože to je databázi jedno a vymazat uživatele kvůli tomu, že nepoužívá služby dostatečně často, to prostě nejde. Stejně tak Skype nemůže uživatele vymazat. Všechny IT systémy musí být připravené na aktivitu všech registrovaných. Navíc je těžké definovat, co to je aktivní uživatel (už jsem popsal svůj případ). A to si ještě Skype zjednodušuje situaci tím, že neprovozuje komunikační cesty, takže je nemusí dimenzovat pro případ, že by spousta těch neaktivních uživatelů rázem začala Skype intenzivně používat. Ale centrální servery nadimenzované mít musí.

Největší výtka od čtenářů často směřuje k tomu, že oni mají více účtů, takže jsou započítaní vícekrát jako uživatel. Ale pro Skype, ani pro mobilního operátora, opravdu neexistuje žádný způsob, jak ztotožnit účty (=položky v databázi) se skutečnými lidmi. Nebo se snad do Skype chcete registrovat na číslo občanky? I to by si spousta lidí vymyslela, i kdyby to mělo být jen kvůli tomu, aby pak mohli napsat do diskuse, že mají stejně dva účty a statistika Skype je tak špatná.

Počty uživatelů porovnatelné nikdy nebudou

I když v budoucnu jistě dojde k dalšímu propojování jednotlivých IM systémů, rozvinou se další služby pro sjednocení registrací (jako je OpenID), stejně nebudou počty uživatelů porovnatelné. Už kvůli tomu, že někde má smysl mít více identit (třeba u Skype má smysl mít soukromý a pracovní účet), někdo je schopen předstírat více identit v ICQ, protože pod více identitami vystupují na internetu na jiných místech (diskuse, chaty, seznamovací servery apod.). A jak už jsem zmiňoval, vždy se budou ozývat hlasy, že statistika je nepřesná, protože počítá s registracemi a ne s reálnými uživateli.

I když se provozovatelé každé služby budou chlubit těmi maximálními čísly, které jsou schopní ještě obhájit, na výběr služby běžnými uživateli to nemá až takový vliv. Protože s těmi virtuálními miliony či desítkami milionů nikdy komunikovat nebudou. IM síť si vyberou vždy podle toho, kde budou mít více reálných známých, se kterými si můžou popovídat. Stejně tak Skype si spousta z nich nainstaluje v okamžiku, kdy budou potřebovat někomu přes internet zavolat (protože kvalita přes ICQ je dost mizerná). A týká se to i jiných IM – některé jdou používat prostřednictvím internetového prohlížeče, takže je nemusíte ani instalovat.

Takže, není lepší, než se rozčilovat nad tím, že vás některý provozovatel služby počítá vícekrát a ne jako jednoho uživatele, napsat provozovateli, co vám na používaném programu vadí? Protože k dokonalosti má spousta IM klientů zatím ještě daleko. Anebo mu rovnou napište, jak má uživatele počítat. Mimochodem, podobné nápady by zajímaly i mně. Na rozdíl od toho, že máme všichni více účtů. Klidně mi napište e-mail (rostman na gmail).