Hlavní navigace

Nemáte náhodou pozvánku?

29. 7. 2008 13:41 (aktualizováno) Rostislav Kocman

Spousta nových internetových služeb je dostupná jenom pro zvané. Je to pro popularitu a známost služby lepší než možnost registrace pro každého? A mimochodem, jak sháníte pozvánky vy? Není už čas udělat nějaký pozvánkový web?

Před pár dny jsem se rozhodl, že vyzkouším službu Dropbox. Mimochodem, dozvěděl jsem se o ní především díky té zbytečnosti pojmenované Twitter (o používání jsem psal zde). Jde o online úložiště, které pokud se umí synchronizovat s vaším počítačem (Win i Mac). Pokud chcete vědět víc, podívejte se na stránky nebo si přečtěte zde (Martin Malý) nebo zde (Libor Kříž).

Důvod, proč o službě píšu, je ten, že pokud chcete Dropbox používat, musí vám některý z již existujících uživatelů poslat pozvánku. Můžete se sice zaregistrovat jako zájemce, ale bez pozvánky máte zatím smůlu. Pozvánky už nemám, ale osm jsem rozdal čtenářům, tak se zkuste zeptat zde v diskusi. Mimochodem, čtyři pozvánky (sedm pozvánek) ještě mám, kdo má zájem, ať mi napíše e-mail (rostman gmail). Zatím každý zaregistrovaný obdržel deset dalších pozvánek, takže je můžete předat dál a rozšiřovat tak komunitu.

Možná si vzpomínáte, že podobně před lety začínal Gmail. Tehdy byl o pozvánky velký zájem. Dnes je podobných služeb strašně moc, takže už neklikám na každou pozvánku, kterou dostanu, ale přesto mně to zajímá jako marketingový koncept. Někdy se pozvánky nešíří osobně (existující uživatel vás pozve), ale určitý balík pozvánek nabídne nějaký blog nebo magazín (já to tak vidím u TechCrunch, jiné moc nesleduji). Tam to obvykle funguje tak, že na jedno slovo či kód se může registrovat několik stovek či tisícovek prvních zájemců.

Jsou lepší pozvánky nebo registrace pro každého?

Neznám žádný český projekt, který by pracoval se systémem pozvánek, tedy že již zaregistrovaní uživatelé mohou zvát další. Nekontaktoval jsem ani tvůrce služeb v zahraničí, takže se zde s vámi nemůžu podělit o jejich zkušenosti. Pokud ale vy sami máte nějaké zkušenosti z druhé strany, tedy provozovatele či vývojáře projektu, rád si s vámi o tom popovídám a pokud to bude zajímavé, můžu zde napsat další článek na toto téma.

Nicméně budu předpokládat, že než u nějakého projektu padne rozhodnutí o registracích na začátku fungování služby, odpovědné osoby provedou analýzu a rozhodnou se, zda využít pozvánek, nebo umožnit registraci každému, kdo na stránku přijde a vyplní pár údajů. Napadá mně pár otázek, na které by analýza měla odpovědět:

– Existuje dostatečná kapacita (hardware i připojení) pro to, aby služba zvládla libovolný nápor zájemců? Pokud bude služba zajímavá a odkáže na ni navštěvovaný server, potom počet registrací může hravě překonat i vaše nejodvážnější představy. Pokud není kapacita, potom jsou lepší pozvánky

– Je vám jedno, kdo vaši službu začne používat, nebo chcete aspoň zpočátku doufat, že přijdou ti uživatelé, které tam chcete skutečně mít? Pozvánky vám na začátku pomůžou ovlivnit, kdo bude službu používat. U jejich známých (těch, které pozvou) můžete předpokládat, že budou mít trošku podobné zájmy. Cílovou skupinu tak dokážete přes pozvánky oslovit lépe, i když nad nimi nebudete mít úplnou kontrolu.

– Chcete se chlubit, jak počet registrovaných uživatelů rychle roste? Potom zvolte pozvánky. Skokový nárůst v případě, že na vás odkáže populární server bude velký, ale systém pozvánek vám zaručí plynulý (ale samozřejmě ne lineární) růst. Toto chlubení nezavrhujte – pokud se o vaší službě nebude psát jako o úspěšné, potom zapomeňte na to, že ji bude používat víc lidí než pár prvních early adopters. Nebo vás to bude stát mnohem víc úsilí a peněz, když se zpočátku budete tvářit, že o žádné PR nestojíte.

U pozvánek se můžete spolehnout také na efekt exkluzivity. I když se totiž k pozvánce dostane každý, kdo se bude jen trošku snažit, tak každý uživatel bude mít lepší pocit, pokud se dostane do skupiny vyvolených. Později, až se pozvánky budou válet v každé diskusi, tak takový pocit oslabí, ale i tak bude pořád existovat v porovnání se stavem, kdy prostě na web přijdete a zaregistrujete se. Samozřejmě že pokud vaše služba bude špatná a nepoužitelná, nepomůže vám sebeexkluzivnější skupina prvních uživatelů ani pozvánky na hlavičkovém papíru s osobním podpisem. Ale pokud můžete jen minimálně efektu exkluzivity marketingově využít, udělejte to.

Jak sehnat pozvánku?

Když jsem se rozhodl, že chci Dropbox vyzkoušet, napsal jsem to na Twitter. Obratem mi přišly dvě pozvánky. Kdybych přes Twitter neuspěl, napsal bych přímo lidem, o kterých vím, že Dropbox používají nebo bych se zeptal v diskusi pod články o této službě.

Během registrace na Dropboxu a rozesílání pozvánek dalším lidem mně napadlo, že by nebylo špatné udělat web, kde se budou potkávat ti, kdo už pozvánky mají, s těmi, kdo by je chtěli. Chvíli jsem přemýšlel nad tím, jak by to mohlo fungovat, aby to nikoho neobtěžovalo. Aby se nikdo nikam nemusel registrovat, aby se neuchovávaly samotné poznámky, ale jen informace o tom, že někdo něco chce a někdo něco má a samotnou pozvánku aby stále posílal registrovaný uživatel původní služby – aby se sám rozhodnul, koho pozve a přitom neporušoval podmínky služby, které nejspíš vůbec nečetl.

Prostřednictvím Googlu jsem si ověřil, že je to životaschopný nápad, kterým se už dál nemusím zabývat :-). Našel jsem služby InviteShare (seznam pozvánek mi moc atraktivní nepřišel) nebo Mashable Invites (seznam už je mnohem zajímavější). Jak funguje InviteShare jsem nezkoušel; u Mashable Invites po registraci buď projevíte zájem o pozvánku a budete čekat, až vám ji někdo pošle, nebo si prohlédnete, kdo pozvánky potřebuje a někomu ji pošlete. Za to se na některém seznamu čekatelů budete zobrazovat na lepší pozici.

Na tomto místě rád uvedu odkazy na jiné blogy nebo články, které se problematikou pozvánky vs. otevřená registrace zabývají. Stačí mi poslat e-mail (rostman gmail). Stejně si rád přečtu v e-mailu vaše zkušenosti z pohledu vývojářů či tvůrců služeb a bude-li to zajímavé, napíšu sem o tom nový článek. Předem děkuji.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).