Skype má v České republice údajně tři miliony uživatelů. Znamená to, že je používanější než ICQ, které se chlubí více než dvěma miliony uživatelů? A dá se vůbec počet uživatelů těchto dvou služeb porovnávat?
Na pražském setkání s vybranými novináři prozradili zástupci Skype, že mají v České republice tři miliony uživatelů. Na internetu jsem našel tři články, zprávičku zde na Lupě, o něco delší kritiku setkání od Dana Dočekala a nejobšírněji informovala redaktorka Týdne.
Zprávičku na Lupě jsem četl jako první, ještě než se čtenáři pustili do Jirky Macicha, kvůli titulku (nyní už je tam navíc slovo prý) a samozřejmě kvůli číslu tři miliony. Jenže to si nevycucala Lupa z prstu, to zveřejnil Skype a pokud nechceme předpokládat, že zástupce Skype lhal, tak mu musíme věřit. Čekal jsem, že se počet uživatelů nebude líbit Danovi Dočekalovi, ale ten to přešel bez poznámky. Nejvíce na pravou míru pak toto číslo uvádí Týden – v minirozhovoru je u počtu uživatelů v České republice poznámka redaktorky, že jde i o neaktivní účty.
I z těchto informací je jasné, že tady skutečně nejsou tři miliony lidí v České republice, kteří by pravidelně používali Skype. Stejné emoce vzbudila už dříve informace, že ICQ má u nás dva miliony uživatelů. Opět šlo o informaci od provozovatele služby, u nás zastupovaného Atlasem. A opět se opakovaly stejné argumenty diskutujících.
Téměř všichni, kdo přispěli do diskuse, se svěřili s tím, že sami mají více účtů. ICQ nebo Skype, to je jedno, kdyby byl článek o Gtalku, měli by více účtů tam. A to se nám ještě nesvěřili, kolik mají e-mailových adres nebo registrací v diskusích, tam, kde jsou nutné. Sám nejsem výjimka, na ICQ mám sice jenom jeden účet, na Skype dva, Gtalk mi tuším zřídí účet automaticky, když se zaregistruju do Gmailu (takže tam budu třikrát) a to vlastně netuším, co se děje s mými staršími registracemi na Hotmailu, od kterých už nemám dávno hesla, ale kdybych měl, tak bych se jistě mohl přihlásit k Live Messengeru.
Když se znovu vrátím ke svému prvnímu příspěvku na tomto blogu, tedy zda mají diskuse pod články nějaký smysl, tak musím konstatovat, že zrovna tato již zmiňovaná zprávička na Lupě hovoří proti diskusím. Dozvěděli jste se něco zajímavého, kromě toho, že Jiří Macich podle čtenářů neumí napsat titulek a že všichni mají více účtů u Skype? No, vlastně ano, jeden příspěvek mně zaujal. To když Aleš Miklík (šéfredaktor Lupy) v reakci na nesmyslné příspěvky navrhuje spočítat uživatele Skype tak, že všem aktivním uživatelům zavolá a bude si dělat čárky.
U takového empirického průzkumu by ale stejně narazil na problém, jak definovat aktivního uživatele. Jsem já aktivním uživatelem? Skype zapínám tak jednou za týden. Týdně provolám tak dvě hodiny s jinými kontakty přes Skype. Na tom, že si budu s někým volat přes Skype se domluvím přes sms nebo přes ICQ. Já se za aktivního uživatele považuji, ale Aleš Miklík by se mi zřejmě přes Skype nedovolal a pokud by nastavil podmínky podle diskutérů, tak bych v jeho seznamu ani nebyl. A divím se, že Skype se spoustou neaktivních uživatelů to podle nich ještě neměl zabalit.
A je vůbec nutné počítat uživatele? Já používám Skype jinak než ICQ a je mi celkem jedno, jestli jsou v ČR tři miliony nebo 200 tisíc aktivních uživatelů. Mně stačí, že přes Skype si můžu zavolat svým deseti známým a přes ICQ si pokecat s dalšími šedesáti lidmi. A jsem ochotný si zapínat oba programy. I když bych samozřejmě uvítal, kdyby se sjednotily komunikační protokoly a podobně jako pro e-mail by mi stačil jeden klient. Ten, který bych si vybral, ne ten, který mi vnutí provozovatel sítě. Nebo jestli vám přirovnání k e-mailu přijde nesprávné, tak co takhle mobil? Mám v něm sice simkartu jednoho operátora, ale můžu volat na libovolné telefonní číslo na světě (bez ohledu na to, zda jde o pevnou linku, síť standardu GSM nebo CDMA či jiný) a můžu z něj posílat SMS. Instant messengery a VoIP klienti přitom nedělají nic jiného než mobilní telefon. Ale to už odbíhám jinam.
Vzpomínám si na vášnivé debaty v minulosti, když se předháněli čeští mobilní operátoři v tom, kdo má více zákazníků. Každý měl jinou metodiku zejména u předplacených karet. T-Mobile měl dobu platnosti kreditu 12 měsíců, ale volat jste nemuseli, tehdejší Eurotel zase měl kredit na 18 měsíců, ale zato trval na tom, abyste jednou za tři měsíce udělali odchozí hovor. Kdo měl tedy aktivnější uživatele? A to nemluvím o námitkách čtenářů, kteří vždy když jsme vydali přehled počtu zákazníků, sedli k e-mailu a psali, že mají v šuplíku další dva telefony a tedy si je asi operátor počítá třikrát.
Operátoři se nakonec dohodli na jednotné metodice počítání majitelů předplacených karet a zaplatili si průzkum (tuším že TNS/AISA), ve kterém si ověřili, že z prstu vycucané odhady asi 15 – 20 % uživatelů s více simkartami jsou založeny na reálném základu. Později se ale simkarty začaly dávat i do komunikačních modulů (sledování pohybu náklaďáků, zabezpečení aut či chaty, odečet elektřiny) a podobné diskuse byly rázem zbytečné.
Protože pro mobilního operátora je totiž důležité vědět, kolik lidí mu platí účty a je mu jedno, jestli platí tři karty jednou fakturou nebo si kupují kredit pro každou zvlášť. A potřebují sledovat a predikovat provoz v síti, aby dokázali dopředu nadimenzovat kapacitu jednotlivých částí sítě a centrálních registrů. Údaje o počtu zákazníků jsou jen vedlejším produktem pro public relations; pro fungování firmy nejsou až tak podstatné.
Spousta čtenářů Lupy navíc pracuje v IT. Vědí moc dobře, že pokud se jejich zákazníci někam registrují, potom prostě v databázi budou, ať už služby využívají nebo ne. Protože to je databázi jedno a vymazat uživatele kvůli tomu, že nepoužívá služby dostatečně často, to prostě nejde. Stejně tak Skype nemůže uživatele vymazat. Všechny IT systémy musí být připravené na aktivitu všech registrovaných. Navíc je těžké definovat, co to je aktivní uživatel (už jsem popsal svůj případ). A to si ještě Skype zjednodušuje situaci tím, že neprovozuje komunikační cesty, takže je nemusí dimenzovat pro případ, že by spousta těch neaktivních uživatelů rázem začala Skype intenzivně používat. Ale centrální servery nadimenzované mít musí.
Největší výtka od čtenářů často směřuje k tomu, že oni mají více účtů, takže jsou započítaní vícekrát jako uživatel. Ale pro Skype, ani pro mobilního operátora, opravdu neexistuje žádný způsob, jak ztotožnit účty (=položky v databázi) se skutečnými lidmi. Nebo se snad do Skype chcete registrovat na číslo občanky? I to by si spousta lidí vymyslela, i kdyby to mělo být jen kvůli tomu, aby pak mohli napsat do diskuse, že mají stejně dva účty a statistika Skype je tak špatná.
I když v budoucnu jistě dojde k dalšímu propojování jednotlivých IM systémů, rozvinou se další služby pro sjednocení registrací (jako je OpenID), stejně nebudou počty uživatelů porovnatelné. Už kvůli tomu, že někde má smysl mít více identit (třeba u Skype má smysl mít soukromý a pracovní účet), někdo je schopen předstírat více identit v ICQ, protože pod více identitami vystupují na internetu na jiných místech (diskuse, chaty, seznamovací servery apod.). A jak už jsem zmiňoval, vždy se budou ozývat hlasy, že statistika je nepřesná, protože počítá s registracemi a ne s reálnými uživateli.
I když se provozovatelé každé služby budou chlubit těmi maximálními čísly, které jsou schopní ještě obhájit, na výběr služby běžnými uživateli to nemá až takový vliv. Protože s těmi virtuálními miliony či desítkami milionů nikdy komunikovat nebudou. IM síť si vyberou vždy podle toho, kde budou mít více reálných známých, se kterými si můžou popovídat. Stejně tak Skype si spousta z nich nainstaluje v okamžiku, kdy budou potřebovat někomu přes internet zavolat (protože kvalita přes ICQ je dost mizerná). A týká se to i jiných IM – některé jdou používat prostřednictvím internetového prohlížeče, takže je nemusíte ani instalovat.
Takže, není lepší, než se rozčilovat nad tím, že vás některý provozovatel služby počítá vícekrát a ne jako jednoho uživatele, napsat provozovateli, co vám na používaném programu vadí? Protože k dokonalosti má spousta IM klientů zatím ještě daleko. Anebo mu rovnou napište, jak má uživatele počítat. Mimochodem, podobné nápady by zajímaly i mně. Na rozdíl od toho, že máme všichni více účtů. Klidně mi napište e-mail (rostman na gmail).
Počty uživatelů nikdy porovnatelné nebudou? A co takhle nezávislý průzkum podílu jednotlivých značek/služeb na daném trhu? To se prostě vezme dejme tomu 1000 lidí a zjišťuje se, zda užíváte nebo neužíváte tu a tu službu (velikost vzorku, propracovanost techniky dotazování i nezávislost se samozřejmě budou lišit agentura od agentury .-). Samozřejmě, že zde bude jakási statistická chyba, ale když z daného vzorku 25 % respondentů bude používat jak Skype, tak ICQ , dalších 15 % jen Skype a dalších 15 % jen ICQ, bude zde ještě 45 % těch, kteří nepoužívají ani jednu z těchto služeb.
Ale hlavně: ono je vždy důležité vědět, jaký je cíl. Pro Skype je cílem této zprávy mě blíže neznámý důvod (velmi pravděpodobně však související s PR) a Skype se proto snaží číslo nafouknout. Naopak kdyby bylo cílem toto číslo snížit (třeba kdyby se za každého uživatele platila povinná daň OSA .-), patrně bychom slyšeli něco jako "to víte, celkem máme 3 miliony registrovaných, ale těch opravdu aktivních, za které jsme povinni cosi platit, těch je vlastně jen pár tisíc".
taky si myslím, že u Skype je těch "mrtvých duší" strašně moc, já jsem si už několikrát nainstaloval Skype, zjistil jsem, že se mi nelíbí nebo mi moc dobře neběží a po nějakém čase (kdy jsem ho měl nainstalovaný a ani ho nespouštěl s vypnutou volbou startovat spolu s win) jsem ho odinstaloval, po nějakém čase jsem musel z nějakého důvodu Skype použít, heslo nebo user name jsem už nedal správně do kupy, tak jsem si udělal nový účet, když pominula potřeba komunikovat přes Skype (kolega měl problémy s ICQ) Skype šel opět pryč
Koukám, pane Kocmane, že jste diskuzi u zmiňovaného článku absolutně nepochopil.
Diskutujícím, včetně mně, je vcelku srdečně jedno, která služba má kolik čeho a kolikrát kdo koho kam napočítá. Problém byl v tom, že na rádoby odborném médiu zabývající se českým Internetem publikují absolutní nesmysl. Viz velmi hrubý výpočet dole pod článkem. Kdo jiný než novinář z média zabývajícího se Internetem měl poznat, že otištěná informace je nesmysl?
Přístup "jen jsme napsali, co tvrdí Skype", je přijatelný na blogu jako třeba vašem, ale ne u seriózního titulu. Pokud "jen napíšou, co tvrdí Skype" a zároveň mají podezření, že to není pravda (zde toto podezření hraničí prakticky s jistotou), čtenář očekává, že takové nesmyslné informace roznesou na kopytech.
Takže za sebe mohu říct - pokud ta diskuze bude mít za výsledek to, že se z pana Macicha namísto přepisovače PR zpráv postupně stane žurnalista, měla diskuze smysl. Pokud pan Miklík přispěje k tomu, aby se Lupa kultivovala a nepůsobila bulvárním dojmem a třeba na základě zářného příkladu uvedené zprávičky, pak měla diskuze smysl.
"je přijatelný na blogu jako třeba vašem, ale ne u seriózního titulu."
"čtenář očekává, že takové nesmyslné informace roznesou na kopytech."
Ja nic takoveho v bleskovce o dvou odstavcich rozhodne neocekavam. Je to bleskovka a nikoliv clanek. Doporucuji prvne pochopit rozdil mezi temito dve terminy a nasledne se vyvarovat takovych naprosto zbytecnych a nesmyslnych reakci jako zde, ze pane "uživatel si přál zůstat v anonymitě"
Milý šťourale, co vy očekáváte od bleskovy, článku nebo třeba vlastní manželky, je mi úplně ukradeno. Já jsem psal, co očekávám _já_, proč jsem se diskuze účastnil a zda v tom vidím přínos.
Pokud pro vás, stejně jako pro p. Kocmana, diskuze nejsou přínosné, absolutně nechápu, proč s nimi ztrácíte čas, čtete je nebo do nich snad ještě přispíváte.
V současnosti a doufá že i ve vzdálené budoucnosti spolumajitel PR agentury Approach Communication; v minulosti redaktor Mobil.cz, Mobilmania.cz, Mobility, Computer.
„Internet, telekomunikace a software mně stále zajímají. Během pracovního dne získám spoustu námětů, o kterých bych v minulosti napsal ještě více článků. Vedle pokusů o pochopení záludností PowerPointu a tvorby tiskových zpráv už nemám tolik času na klasické psaní, ale stále mně to baví,“ vysvětlil by Rostislav Kocman v případné tiskové zprávě, proč se rozhodl založit si po dlouhém přemýšlení na Lupě blog. Ve smazaných poznámkách by pak bylo „zvládnu pořád ještě napsat jednou týdně něco zajímavého, pod co se v klidu podepíšu a nebudu to muset cpát do diskusí pod vymyšleným nickem?“
Přečteno 17 548×
Přečteno 11 983×
Přečteno 8 449×
Přečteno 7 448×
Přečteno 6 970×