Hlavní navigace

Místo lkaní novinářům myslete na to, čím je vaše služba přínosná

29. 5. 2009 10:33 Redakce

V poslední době se objevilo několik kritických článků na práci „českých IT novinářů“. Často pláč na špatném hrobě. V tomto případě rovnou zareaguji konkrétně na téma, co mi dnes utkvělo v paměti: na článek člověka stojícího za českým projektem Jabbim.

Ten se podivuje, že českým projektům média nevěnují mnoho pozornosti.

Tak prvně, definujme si rank. Hovoříme jen o odborných titulech, protože pro Blesk není Jabbim zajímavý do doby, než si tu vylije srdce nějaká hvězdička. A možná ani pak nestojí za to Jabbim zmínit, jen přepsat výlitky.

Za druhé, každé rozumné médium uvažuje při pořizování článku především o těchto aspektech: náklady na pořízení článku versus potenciální počet čtenářů.

A tady je první problém. Zatímco informace o zahraničních projektech velkých a renomovaných firem dostávají novináři až pod nos a často i v češtině, české projekty se informovat neobtěžují. Ani v češtině. O nové službě se i v redakci Lupy zpravidla dozvídáme tak, že ji někdo pochválí v nějakém diskusním fóru. Že by nám napsal autor na redakce zavináč lupa.cz nebo poslal tiskovou zprávu na press zavináč lupa.cz, to se stává výjimečně. Tento aspekt není sice rozhodující, v daném případě jsou náklady jen časové, ale čas jsou v redakci peníze.

Když už se to stane, přichází druhý problém: nakolik je taková informace zajímavá. V redakci Lupy na to máme jednoduché pravidlo:

O nové službě se píše tehdy, když:

  1. Je při spuštění dostupná na signifikantně velkém území, má tedy plošné pokrytí (technická služba) nebo je nabízena velkým portálem (webová služba) a zaměřena na český trh.
  2. nebo je to služba technicky inovativní, používající doposud nepoužité technologie či postupy.
  3. nebo považujeme ji za natolik vizionářskou nebo hodnou zmínky, že to uděláme i přes nesplnění důvodů výše (což se týká hlavně zahraničních služeb).

Považujeme za podstatný rozdíl, zda nějakou službu spustí Seznam nebo tutéž službu spustí Franta Vonásek z Horní dolní. Seznam má zkrátka větší šanci službu prosadit a udržet v chodu, věřte mi.

Druhým problémem je inovativnost služeb. Naprostá většina nových služeb představuje instalaci Wordpressu nebo nějakého diskusního fóra – a tomu se říká sociální síť. Jenže psát o takové službě je na nic, dokud ji nepoužívají desetitisíce lidí. Není jasná ani inovativnost, ani přínos, totéž může udělat kdokoliv, kdykoliv.

Stane se, výjimečně, že jde opravdu o nějaký inovativnější projekt, tedy rozuměj projekt, který prošel vlastním vývojem a není to jen instalace scriptů stáhnutých z Freshmeatu. A jeho autor selže v tom, že není schopen přínos své služby vysvětlit. A většinou se o to ani nesnaží. Na co je nová instalace Jaber protokolu? Na co je nová služba na zkracování adres? Co jsou její výhody? Proč ji používat místo jiné služby, třeba zahraniční? Na tohle chce novinář slyšet odpověď stejně tak, jako ji chce slyšet potenciální uživatel. A když na to nepřijde novinář, nepřijde na to ani uživatel. O službě se nepíše ne proto, že ji novinář ignoruje, ale proto, že novinář nevidí žádný důvod, proč by služba zaujala jeho čtenáře. A tím i její uživatele.

Lze namítnout, že služba XY má 25 000 uživatelů. Odhlédněme od spekulace, zda je to moc nebo málo. Proč je ta služba má? Když to není schopen provozovatel sdělit, je úspěch jeho služby dílem prozíravosti, náhody nebo intiuice?

Proto říkám provozovateli každé české služby, jenž touží po publicitě: zamyslete se nad tím, co dělá vaši službu výjimečnou oproti jiným službám. V čem je přínosná, v čem je sexy. Definujte to 140 znaky, trénujte se třeba na Twitteru. Dokud sami nevíte, proč je přínosná pro uživatele, nečekejte, že o ní bude někdo psát. Fronta těch, co nevědí, je bohužel příliš dlouhá…

PS: Rovněž v témže duchu píše Marek Lutonský: Milá nešťastná kůzlátka.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).