Hlavní navigace

Dve zastaveni pro kvalitu software

14. 11. 2007 11:38 Nishkam Januševskij

Kazdy zakaznik ocekava dodavku kvalitniho software. Neni divu, prece za to plati. Avsak realita se casto lisi od idealni predstavy bezchybneho programu, optimalizovaneho pro praci s databazi, pro vyhledavace, z pohledu uzivatelskeho pohodli a desitek dalsich kriterii. V realnem svete software delaji lidi, nekdy superlidi :) ale porad lidi, kteri delaji chyby a hledaji pro sebe zkratky. Lidi jsou zatizeni predchozi zkusenosti a byvaji nepozorni.

Proto ve vyvojove firme pece o kvalitu vystupniho software je otazkou cislo jedna (hned za dodrzenim terminu)

Ve snaze zvysovani kvality jsem stanovil a trvam na dodrzeni 2 programatorskych zastaveni:

  • zastaveni c.1 – pri prebirani zadani. Ve chvili kdyz dostanes do rukou specifikaci, analyzu, popis chyby nebo jine zadani, precti ho, zastav se a precti ho znovu. Zeptej se sam sebe, zda jsi spravne porozumel kazdemu slovu v zadani. Vyjasni vsechny otazky. 100% porozumeni zadani hned na zacatku je nutne! Venuj tomu vice casu, nez obvykle. Nepoustej se hned do psani kodu! Udelej si nejdrive pro sebe schema, ktera Ti pomuzou lepe porozumet zadani a rozfazovat cely postup
  • zastaveni c.2 – az je prace hotova, pred odevzdanim, zastav se a precti znovu zadani. Over bod po bodu, zda to co jsi pripravil skutecne odpovida puvodnimu zadani. Pokud se najdou nesrovnalosti – oprav to. Pokud vznikly otazky, neprovedl jsi zastaveni c.1, priste venuj mu vice casu a pozornosti.

Mate take nejake tipy jak zvysit kvalitu programu a zlepsit system tvorby software?

Sdílet