Internetovými i tradičními médii koluje fáma, že je Google v jisté fázi jednání s YouTube o odkoupení této služby. První s touto zprávou přišel TechCrunch, což mě zanechávalo v klidu. TechCrunch je dobrý zdroj, pokud vás zajímají nové x.0 služby, spíše jako rozcestník než zdroj kvalitních informací. Objevuje se na něm také řada nesmyslů, takže mě nějaký dohad bez zdroje a dokonce bez velké víry autora v jeho správnost nemohl znervóznit.
Jenže u TechCrunch to nezůstalo. Jen pár hodin poté stejnou zprávu s jiným zdrojem uveřejnil i v mých očích důvěryhodnější The Wall Street Journal (neodkazuji, článek je určen jen platícím čtenářům). Ten navíc potvrdil i stejnou cenu, kterou publikoval TechCrunch – 1,6 miliardy dolarů.
Pane bože! Lavina se spustila a dnes o tomto obchodě píší všichni a jako o hotové věci. Žádná dementování, naopak více detailů. Na blogu The New York Times (mimochodem zajímavá metoda, jak se očistit od falešné spekulace – vždyť to byl blog, na ty přece přísná pravidla korektnosti neplatí) se píše o jakýchsi informacích od zainteresovaných osob, kteří dohodu vidí téměř uzavřenou. Oficiálně oznámena by prý mohla být již dnes odpoledne (nějakého amerického času). Zbývá jiskřička naděje, že celý tento rámus je vyvoláván pouhou snahou novinářů o něco nepřijít.
A rouhám se potřetí – Ježiši Kriste nedopusť to! Přestože na YouTube běháš v bederní roušce, udělej dobrý skutek a zabraň tomuto obchodu!
Tím nejlepším, co by Google s YouTube mohl udělat, je vzít jeho videa, přenést je na Google Video a YouTube zavřít. Jenže za takovou věc nikdo 35 miliard korun nezaplatí. Nepravděpodobné je také dlouhodobé provozování paralelních dvou videohostingů. Každopádně by tedy tato akvizice nějak postihla Google Video a to negativně. Byť Search Engine Journal s tím nesouhlasí.
Google Video je dobrá služba. V rámci možností. Byla by dokonce ještě lepší, kdyby se nesnažila soutěžit s YouTube a nepřebírala všechny ty hlouposti. Přesto se však Googlu daří udržovat ji celkem příjemnou a šikovnou. Jestli se blížíme době televize 3.0, pak k tomu má Google Video podstatně blíže než YouTube. Videa jsou na něm středem pozornosti, ostatní funkce jsou jen doplňkem, který má divákům spestřit sledování. Na YouTube je video malinkatým čtverečkem hozeným mezi mraky dalších odkazů, reklam, funkcí, vychytávek. Kašlu na štítky, na kanály, na hvězdičky a na sdílení! Chci sledovat video a to v co největší kvalitě a rozměru, jak je jen možné. Google Video mu poskytuje maximální plochu monitoru, přestože zatím nemá takovou kvalitu jako na DivX Stage 6.
Již jsem zde rozebíral, co videohostingům chybí k titulu televize 3.0 a dobytí televizních obrazovek a přenosných zařízení, co potřebují, aby porazily dnešní omezené televize. Googlu stačí čtyři věci – zvýšit kvalitu videí (lze, DivX to dokazuje), najít způsob, jak videa zpeněžit a přilákat tak k sobě velké producenty kvalitního obsahu (lze, Google již s videoreklamou experimentuje a není důvod, proč by měla být méně efektivní než dnešní televizní, ba naopak) a konečně vytvořit „inteligentní pořadač“, který by lidem dokázal automaticky naservírovat obsah podle jejich vkusu a nálady (ještě nemá nikdo, ale rozhodně se nejedná o nic komplikovanějšího než jsou třeba vyhledávací algoritmy) a konečně nacpat se do obýváku (což udělá, pokud skutečně dojde ke spolupráci s Applem s využitím iTV).
To jsou úkoly, které Google má. Pokud bude po této cestě kráčet, nestojí mu žádný komunitní web 2.0 plný domácího videa a kradeného obsahu v cestě. Koupě YouTube by znamenala uvázat si na nohu dělovou kouli. Možnosti jeho integrace jsou následující:
Ať se tato spekulace ukáže být pouze spekulací. Ať do YouTube utopí peníze třeba Yahoo!, nebo Disney, nebo Time Warner. Ať si Google uchová své směřování a místo kupování komunity producentů nekvalitního obsahu se radši soustředí na další inovace. Ať také nepropadá web 2.0 bublině a neztrácí iniciativu směrem k budoucnosti.
Aktualizace: Google YouTube skutečně koupil.
Bohužel nevím, kde jsem na to dneska narazil, ale taky zajímavý postřeh byl i spolupráce Google a YouTube ohledne kontextové reklamy.
Taková smlouva pro výhradní poskytování reklamního systému by za nějakou tu korunu Google stála. :) Nemusel by YouTube rovnou koupit.
Uvidíme...
| Jestli se blížíme době televize 3.0, pak k tomu má
| Google Video podstatně blíže než YouTube. Videa
| jsou na něm středem pozornosti ... Kašlu na štítky,
| na kanály, na hvězdičky a na sdílení!
Jenze my se nicemu takovemu neblizime a nemame o to zajem, takze YouTube zustava lepsi prave proto, ze ma vsechny ty "blbosti" okolo. Tenhle prispevek ma asi tak stejnou myslenkovou hodnotu jako veta "Mam rad BMW, to nejlepsi, co by mohlo udelat, je koupit Porsche a prevzit vsechny rady aut." Akorat je k tomu pouzito zbytecne (zblitecne) moc slov.
[5] O co přesně z toho, co jsem si onálepkoval jako televize 3.0 nemáš zájem? O kvalitnější rozlišení videí? O dostupnosti profesionálního obsahu nejen tehdy, kdy ti ho někdo natlačí na obrazovku, ale kdykoliv o něj budeš mít zájem a zadarmo, za reklamu? O možnost sledovat videa v obýváku s rodinou, kamarády, společně? O auotmatický pořadač, který ti pomůže získat přesně to, co chceš, bez proklikávání a vyhledávání?
Můžeš mít pravdu, neberu ti Tvůj názor. Ale myslet si, že YouTube představu tu správnou a finální podobu videa online mi připadá být trochu bez fantazie.
Youtube je je ted opravdu "In" Ale mi strasne vadi NULOVA kvalita Videi, nejvice me bavi zabavne videa z youtube, ale radsi vzdy zavitam na google video.. ;-) da se na to lipe koukat .:)
Jinak to ceho se nejvice desim bybylo predelani Gmailu, pouzivam gmail halvne kvuli jeho jednoduchemu ale privetiveho vzhledu, rychly...
| O co přesně ... nemáš zájem? O kvalitnější rozlišení
| videí? O dostupnosti profesionálního obsahu nejen
| tehdy, kdy ti ho někdo natlačí na obrazovku, ale
| kdykoliv o něj budeš mít zájem a zadarmo
Jsou to skutecne hezke veci.
Jina hezka vec je ale litani nadzvukovou rychlosti. Jenze ja taky nevycitam tramvajim, ze neumi litat nadzvukovou rychlosti. Proste Youtube je komunitni web, kde jsou dulezite nalepky, komentare, hodnoceni a to, ze je video nekde ve ctverecku nebo ze nema super kvalitu je suma fuk.
Na technickych aspektech zkratka nesejde. Web 2.0 znamena, ze jen 2.0% kvality toho webu je urceno jeho technickymi aspekty. Zbylych 98.0% je dano tim, jaka je tam komunita.
Kazdopadne vysoka kvalita obrazu zadnou velkou cast uzivatelu k prechodu na neco jineho nepresvedci, protoze to zkratka neni tak zadana vec, bez ohledu na to, kolik pozitivne znejicich privlastku k tomu kdo pripoji.
myspace.com se da u nas prirovnat k libimseti.cz nebo lide.cz- lidi CHTEJI jasnost, nikoli grafickou cistotu. Vysledoval jsem priblozne toto
1) Server musi mit jednoduchy nazev (my space, you tube, libim se ti, x chat), - to je podle me duvod, proc NEbude marigolduv projekt uspesny - uz ted jsem zapomel adresu.
2) Musi byt JASNE, co je kde - v chatu chat, v blogu blog. Co nejmin michani kategorii do sebe.
3) Vsechno musi byt pristupne jednim kliknutim - chcete blog? klik. Chcete video? Klik. Sdilejte zde! Zalozte si blog zde! Klik. Rychle, nez uzivatel zapomene, co vlastne chtel.
Tyhle 3 veci ma jak myspace, youtube, tak lide. Proto jsou tyhle webiky tolik uspesne.
Nyní bloguji na jilm.cz.
Přečteno 68 524×
Přečteno 67 103×
Přečteno 57 668×
Přečteno 55 758×
Přečteno 55 635×