Hlavní navigace

Pro Centrum a Atlas už není místo

15. 2. 2007 13:54 (aktualizováno) David Antoš

Vždy jsem se považoval za loajálního uživatele Centra. Vlastně jím stále jsem. Pamatuji si úplné počátky tohoto portálu, časy kdy byl laděn došeda a měl v logu trojúhelníček. V oněch dobách nabízely všechny portály celkem stejné služby, lišily se většinu právě jen tím logem nahoře. V internetu asi ještě nebylo tolik peněz, takže velikost obratu nebyla tak zásadním faktorem pro kvalitu portálu.

Loajalita

Začalo to vyhledávačem. Loajalita není masochismus. Vyhledávání na Centru mi prostě nevyhovuje. Přešel jsem tedy ke Googlu a pro specifické dotazy také k Jyxu, poslední dobou občas použiju i ten Seznam, který se hodně zlepšil. Další na řadě se stal slovník. Zjistil jsem, že ten na Seznamu je o mnoho inteligentnější, úžasná je také funkce integrovaná do Seznam Lištičky. Velkou změnou byl email. Objevil se Gmail a zcela si mě získal. Posledním hřebíčkem do rakve bylo spuštění GigaCentra – tohoto pomalého a přeplněného pokusu držet krok se světem. Když jsem přestal na Centru používat i mapy a zaměnil je za výborný Seznam, nepřestal jsem být loajální. Stále chodím na Aktuálně (tak jako dříve na Lidovky), ale víc nic. Jinak mě z nabídky Centra vůbec nic neláká, staré služby zastaraly a nové nestojí za mnoho.

Věřím, že podobným vývojem prošlo či prochází řada dalších lidí a nejen u Centra, podobné to bude i u Atlasu. Není pravda, že kvalita služeb nerozhoduje. Důvod, proč se Seznam udržel jako jednička, je ten, že prostě nikdo jiný nepřišel s ničím o třídu lepším. Pokud by se tak stalo, časem by prohrál. Lidé jsou konzervativní, ale ne zcela nehybní.

Čtyři tváře portálu

Portálové služby lze rozdělit na čtyři základní okruhy. Vyhledávání, email, zpravodajství a komunitní služby. To jsou čtyři věci, které dnes na internetu lákají masy uživatelů, které má pro portál smysl dělat. Probíhající integrace českého a světového internetu je zatím kdesi na záčátku druhé fáze. Ve vyhledávání má již silné postavení Google (jenž navíc využívají spíše pokročilejší uživatelé, kteří mohou být zajímavější i inzerentně), dalším zájemcem je Windows Live. U emailů je přechod logicky složitější a pomalejší, nicméně pokud to mohu posoudit, postupně také dochází ke změnám. Gmail už nemají zdaleka jen nadšení Googlefandové. Příští rok se k tomu může připojit i Windows Live Mail, příchod Yahoo! zatím moc pravděpodobný není. Zatím v bezpečí jsou tak české portály pouze pokud jde o zpravodajství a komunitní služby.

Zpravodajství

Prvním, koho takový vývoj likviduje, je Centrum a Atlas. Na rozdíl od Seznamu nemají peníze ani na kvalitní kopírování. Mohou se tedy snažit udržet současné příjmy co nejdéle, a pak se zaměřit na nějakou bezpečnější oblast – tedy zprávy a komunita. Jenže ani zde to nemají snadné. Trochu lépe je na tom Centrum. Aktuálně je asi celkem úspěšný projekt, kromě toho se Centrum snaží vytvořit široký okruh zpravodajských serverů i z dalších oblastí. Jenže jeho konkurence je také silná. Novinky budou vždy velké díky spojení se Seznamem. Ani souboj s iDnes nevypadá pro Centrum dobře – spojení internetového média s internetovým je velmi přirozená a je vidět na kvalitě článků. Samo Aktuálně je celkem dobré, navíc se nejedná jen o tupou kopii ČTK zpráv. To samé se už bohužel nedá říct o vedlejších magazínech – SportPlus je opravdu slabé, pokusy jako SvětVěcí snad ani nehodnotit.

Pokud jde o Atlas, ten na tuto oblast prakticky úplně rezignuje a podle svého pohlášení ani do budoucna nic významného neplánuje. Prý se obává možného vstupu nějaké televize na tento trh, třeba aktivnějšího přístupu České televize.

Komunity

O prosazení v komunitních službách se asi pokusí oba portály. Lepší výchozí pozici by mohlo mít Centrum se svým Xchatem. Xchat byl vlastně prvním velkým serverem svého druhu u nás a dlouho vypadal jako hlavní trumf Centra v souboji se Seznamem. Ten však po fatálním neúspěchu Schat(y) vybudoval okolo značky Lidé pěkný okruh potřebných funkcí, zatímco vývoj na Xchatu stagnoval. Pokud se na něj podíváte dnes, nemůže vás nenapadnout, že mu zcela chybí jakákoliv koncepce. Jeho funkce jsou roztříštěné do různých značek (Fotoalba, Mojerande) bez jednotné grafické podoby, chybí blogy a také cokoliv navíc, co by člověk nenašel jinde. Jeho konkurencí navíc nejsou pouze Lidé, ale také skutečně velmi úspěšné Líbímseti. Jakkoliv je Líbímseti dost ohavný web s podobně poslepovanými službami, v jisté cílové skupině je ohromně úspěšný. Ostatně ono to MySpace také příliš úžasné není, a přesto má úspěch.

Atlas se také snaží chytit, před časem spustil betaverzi svého Pokecu, která umí vše základní. Navíc odkoupil Qhodnocení a rozjel spolupráci s ICQ. Jsem opravdu zvědavý, jestli se mu z toho podaří dát dohromady něco použitelného. Dosud Atlasu komunitní služby vůbec nešly a příliš nevěřím, že by se na tom mělo něco změnit. I pokud by však uspěl, existují tu ještě dva problémy. Komunitní služby vůbec nejsou tak ziskové jako jiné portálové služby. Uživatelé jsou navíc dosti nestálí – zestárlí na ně přestanout mít čas a motivaci, mladí si najdou novější alternativy, co zrovna letí.

Bez vize

Mnohé o marné situaci Centra a Atlasu vypovídají i jejich umírněné ambice. Centrum uznává, že nemá na Seznam, Atlas nechce bojovat s obrem Googlem. Jejich boj o druhé místo se velmi rychle může stát bojem o místo třetí, čtvrté, páté či vůbec o přežití. Záplava novinek, kterou nám tyto portály připravily či připravit chystají nic neznamená. Velmi mě třeba zklamalo Centrum, z jeho nových služeb není zajímavá jediná. Tak třeba ta Fotoalba – nahrávání je limitováno 10 MB za měsíc (respektive 100 MB po zaslání aktivační SMS), navíc pouze prostřednictvím webového formuláře. Fajn věc, ale díru do světa to neudělá. A ona nová domovská stránky je úplně otřesná, kde mají být ty pokročilé funkce personalizace?

Na druhou stranu Centrum alespoň celkem odvážně zkouší prosadit se ve zpravodajství. Atlasu zatím nějaká viditelná představa o své budoucnosti chybí. Netuším, s čím se chce stát onou vytouženou dvojkou českého internetu. Vyhledávání vzdal. Na zásadní vylepšení emailu podle všeho nemá. Zpravodajství ho nezajímá. S komunitními službami rychlý úspěch čekat nemůže. Místo toho to vypadá, že se spíše snaží ad hoc uměle generovat větší čísla, ať už spoluprací s IDOSem či ICQ. Právě ICQ by potenciálně mohlo být velmi významné a nepochybuji, že bude Atlasu dlouhodobě zlepšovat statistiky. Jenže bude to virtuální úspěch, protože ani intenzivní propagace v ICQ nemůže uživatele přinutit používat podřadné služby.

Dávám Centru s Atlasem rok, maximálně dva.





Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním a přidejte si tento blog do RSS čtečky!
Linkuj | CoJeNového | Jagg
Přidej na Seznam  

Přidávat nové názory je zakázáno.