První článek o českém portálu a hned musí být negativní. Někdy na podzim minulého roku Centrum spolu s Internet Trading uvedlo na český trh nový systém PPC (plať za kliknutí) kontextové reklamy adFOX. Podobných systémů je už u nás mnoho a liší se spíše jen v detailech. adFOX je tak unikátní pouze tím, že je to první systém, který u nás spustil nějaký vyhledávač. Pokud samozřejmě zapomenu na malé Zoohoo, které provozuje přímo majitel eTargetu.
Ve světě je takovým vzorem kontextové reklamy Google, ovládající největší díl toho rychle rostoucího segmentu. Google však vlastně neprovozuje jeden PPC systém, ale rovnou dva. Adwords je vstupní branou pro inzerenty a AdSense pro webmastery, kteří chtějí umístit reklamu na svých stránkách. Reklama se samozřejmě zobrazuje i ve výsledkách vyhledávání Googlu.
Inzerent se může sám rozhodnout, kde se má jeho inzerce objevit. Může být vázáno na konkrétní klíčová slova, která uživatele vyťukávají do hledání a objevovat se pouze v Googlu. Zákazník také může vytvořit seznam frází, které ho zajímají, a svou reklamu pak najde v obrovské síti webů po celém světě, u kterých robot AdSense po analýze obsahu usoudí, že se tématicky shodují s jeho přáním. Nebo může udělat obojí.
Obecně je platné, že reklama vázaná na vyhledávání kontrétního klíčového slova ve vyhledávači, kdy uživatel chce na něco kliknout, je několikanásobně účinnější než inzerce v obsahu webů nejrůznějšího zaměření, formy i obsahu. Ostatně reklama na stránkách partnerů AdSense je výrazně levnější než reklama v Googlu samotném. Není o ni taková poptávka a nikdo za ni nechce příliš platit.
Nyní k adFOXu. Centrum zjevně zcela racionálně zhodnotilo mizivý počet lidí, kteří jej používají jako vyhledávač a žádné oddělení reklamy zobrazované ve vyhledávání a na stránkách partnerů neudělalo. Inzerent si nemá možnost říct, že by prosil pouze pozici ve výsledcích hledání fráze „ubytování v krkonoších“. Jeho reklama se objeví na další kupě stránek, které nezná, které pravděpodobně nemají tak dobré CTR (klikavost) ani konverzní poměr a které mu vybere robot Centra.
Podívejme se, jak to tedy vypadá. Nejprve musím podotknout, že AdSense reklama Googlu také není nijak perfektní a relevance zobrazované inzerce silně kolísá. Částečně za to možná může sám inzerent, který volí nevhodné fráze, částečně je to kvůli tomu, že robotická analýza obsahu stránky nikdy není tak jednoznačná, jako pokud si uživatel sám napíše, co na té stránce vlastně chce vidět (vyhledávání). U AdSense je však možné za reklamu platit i jen 1 americký cent a především – není vůbec nutné tento systém využívat, můžu své peníze investovat jen tam, kde se mi vrátí. V adFOX za každé kliknutí platíte minimálně 5 korun!
Neexistuje žádná databáze členů adFOXu, proto jsem se nejprve šel podívat na centrácké Aktuálně.cz, kde se „kontextová“ reklama zobrazuje u článků. Prošel jsem si pár hlavních článků dne jeden po druhém a výsledek je opravdu velmi slabý. adFOX zjevně není schopen nabídnout „dobré odkazy“ ani uživatelům, ani svým zákazníkům. Určitě si rekreační středisko Bučina v Beskydech představovalo, že se její „kontextová“ reklama bude zobrazovat v článku Tálibán opět útočil podle vzoru Al-Káidy? Pokud někdo platí 5 korun za kliknutí, má právo očekávat poctivou protihodnotu.
Nyní se můžeme podívat, jak vypadá reklama adFOX ve vyhledávání Centra. Podle Centra zde jsou zobrazované inzeráty vázané na zadané klíčové slovo. Mně se jeden čas zdálo, že tomu tak není. Když jsem přidal kód adFOXu na své stránky, nejprve jsem musel provést refresh každé z nich, asi aby si je robot adFOX zaznamenal a příště vrátil odpovídající reklamu. Při prvním zobrazení stránky byl tedy rámeček s reklamou prázdný. Přesně to samé mi jeden čas dělalo vyhledávání na Centru, při prvním zadání dané fráze. Zdálo se mi proto, že snad adFOX servíruje i tam reklamu podle kontextu, který na stránce nalezne, stejně jako na Aktuálně.cz a kdekoliv jinde. Pravděpodobně to však je nesmysl, když jsem si dnes některá slova namátkou procházel, nic podobného jsem nepozoroval.
Ve vyhledávání je tedy problém jinde. Google reklamu zobrazuje napravo, případně ty nejlepší reklamy (s největší klikavostí) i nad výsledky. Centrum je naopak poněkud netradičně cpe až na samý konec vyhledávání. Na tom není nic špatného, horší to je s označením reklam. Přesvědčit se můžete sami – reklama je uvedena „ve vzduchu“ vysícím nápisem „Reklama adFOX“ a je zobrazena na nepostřehnutelně odlišném pozadí. Vše ostatní je zcela shodné s grafikou výsledků vyhledávání.
Což o to, tohle inzerentovi vadit moc nemusí. Ani uživatel by si nemusel stěžovat, pokud by relevance reklamy byla minimálně stejná, jako normálních odkazů. Ostatně Lukáš Nevosád ve svém zašlapaném článku Kdy odzvoní SEO přesně takovouto budoucnost prolínání placených a neplacených odkazů předpovídá. Jenže – Centrum si s relevancí zjevně hlavu nelámalo. V celém systému pravděpodobně není inzerentů dostatek, proto se všude zobrazují zejména odkazy na služby Centra. Jenže zatímco v článku na Aktuálně.cz to je jen nekontextové, ve vyhledávání je to přímo obtěžující a to především pokud nejsou odděleny výsledky regulérní a placené. Ať dnes zadáte do Centra jakýkoliv dotaz, určitě na Vás vylezou alespoň dva „kontextové“ odkazy z trojice Xchat.cz, SuperMapy.cz a Email s 2 GB kapacitou.
Proč proboha Centrum zobrazuje ve vyhledávání reklamu děj se co děj, i pokud nemá, co nabídnout? Proč v tom případě reklamu neodsune mimo klasické výsledky? Proč je alespoň výrazně graficky neoddělí?
Není se co divit, že na Centru nikdo nehledá, i přes dobrou kvalitu jejich fulltextového robota. Centrum.cz si ze svého vyhledávání dělá pískoviště, kam klidně vrazí, co ho napadne. adFOX zjevně není užitečný ani pro inzerenty, ani pro uživatele. Nebozí zákazníci však mohou dál žít v iluzi, že 5 korun za zákazníka přece nic není.
Dakujem za podnetny clanok. Ako jeden z tvorcov systemu adFOX si dovolim reagovat na par Vasich informacii.
1, Centrum ma viac ako 1 000 000 realnych uzivatelov vo vyhladavani. Myslim, ze sa nejedna o maly pocet uzivatelov.
2, AdFox bol od zaciatku stavany ako PPC system napriec internetom. Pokial ma inzerent zaujem len o vyhladavanie Centra, mame na to urcene ine reklamne produkty. Suhlasim s Vami, ze by bolo vhodne dat inzerentom moznost vybrat si moznost zobrazovat inzeraty len vo vyhladavani. Toto riesenie mame pripravene a nasadime ho v momente, akonahle to bude vhodne. Pracujeme teraz na tom, aby sme vyhladavanie dostali na viac webov ako len Centrum. Napriklad kazdy web si moze dat na svoje stranky zdarma websearch (vyhladavacia technologia Morfeo, ktora umozni navstevnikom stranok prehladavat vo vasich strankach).
3, Slabe graficke pozadie reklamy adFOX vo vyhladavani Centra, nie je chyba adFOXu. Kazdy web si farebnu schemu nastavuje sam.
Nad grafikou sa zamyslime, aby bola vyraznejsia. Na mojom monitore to skutocne vyzera podstatne oranzovejsie ako na LCD kolegu.
3, Podobna situacia je aj v pripade selfproma. Moznost do nepredanej plochy davat selfpromo je vlastnost systemu. Kazdy web ma moznost si tam vlozit vlastnu vyplnovu reklamu, na podporu vlastnych sluzieb. Je to sluzba partnerom, nakolko nie vsetci maju reklamny system. Tiez mate pravdu, ze asi nie je najstasnejsie, ked selfpromo vybieha vsade. V novej verzii (na ktorej pracujeme) bude self promo vybiehat iba v pripade, ze bude relevantne.
4, AdFOX je system, ktory neustale rastie a v najblizsich tyzdnoch pripravujeme novu verziu kontextu. Bude podstatne vyladenejsia ako terajsi stav. A hlavne, zlepsovanie kontextu je nepretrzity proces, neustaleho ucenia sa.
5, A ci je system vyhodny pre klientov? K dnesnemu dnu mame 1400 inzerentov (10 000 aktivnych slov), ktory u nas za 3 mesiace utratili viac ako 1 000 000 Kc. A mame aktivnych viac ako 400 webov, kde adFOX bezi a tieto peniaze medzi nich prerozdelujeme. Na to, ze system bezi cca 3 mesiace, je to viac ako potesujuce cislo. Reobjednavky klientov nas presviedcaju o tom, ze tento system je vyhodny ako pre inzerentov, tak aj pre partnerske weby.
6, Databazu webov, kde prave adFOX bezi spustime tiez v priebehu par dni.
Este raz dakujem za podnetny clanok. Nakolko adFOX je mlady system, budem rad za vase podnety a navrhy na zlepsenie. Svojim clankom ste ma inspirovali k zalozeniu neformalnej vyvojovej skupiny adFOX, zlozenu z Vas, uzivatelov internetu. V pripade, ze mate zaujem zapojit sa do spoluprace na vyvoji adFOX, pripadne mate dalsie zaujimave pripomienky, tu je moj kontakt: karol.veleba@netcentrum.cz .
Spravne, dalsich 40% su naklady na obchodnikov, ktory robia osvetu a ucia trh na PPC model. Najvacsi problem PPC modelov v CR je mala znalost tohto obchodneho modelu. To je aj problem, preco vacsina PPC systemov v CR je neuspesnych. Nemaju obchodnu siet, a spoliehat sa len na on-line objednavky, je zatial ceste do zahuby. Nasou strategiou je naucit ludi, ze PPC model je najefektivnejsia forma reklamy a to mozeme urobit najlepsie "face to face". Pripocitajte si dalsie naklady na rozvoj adFOXu a zistite , ze nas zisk nie je o moc vacsi, ako davame webom. Mimochodom 20% je startovacia hladina. Pokial ma web zaujimavy obsah a navstevnost, radi mu dame % vacsie.
Date mu % vic, no je to hezke, ze nabizite i 30%, ale stale je to velmi malo oproti ostatnim systemum a hlavne to neni vubec ferove, protoze i provozovatel webu ma nejake naklady a to, že dostane 30% neni jeho zisk. Ferove by bylo 50 %. Neslo o zadny maly webik, ale o web s navstevnosti 250 000 lidi/mesic.
Pokud vim, tak AdSense sdili automaticky 40-50% trzeb dle kvality webu. Vetsi weby, ktere si smlouvu vyjednavaji primo realne zacinaji na 65% a jsou pripady, kdy maji az 90%, ale osobne povazuji za primerenych 65-70%. Je treba si uvedomit, ze daleko vice nakladu nese onen cilovy web, ktery zajistuje obsah, musi delat marketing webu, nez nejaky PPC system, pro ktery je onen web jeden z mnoha (v pripade AdFox tedy 1 ze 400) a naklady na jeho provoz a zrizeni v systemu jsou nula nula nic. Je jasne, ze je velkou nevyhodou malost ceskoslovenskeho trhu, ale stejne mne osobne prijde startovni 20% rev-share velmi nefer.
Ad tržby webů - ono taky záleží, z jakého nákladu na klik inzerenta se ta procenta počítají, že? Bez tohoto čísla jsou diskuze o % dost neplodné.
Třeba Potenza.cz dává serverům 50% NEBO 70% ;) Což v reálu vypadá tak, že z některých kampaní dostanu i 3-4 koruny za klik, jsem-li pro tu kampaň vhodným partnerem.
Nyní bloguji na jilm.cz.
Přečteno 69 326×
Přečteno 68 240×
Přečteno 58 138×
Přečteno 56 593×
Přečteno 56 094×