Hlavní navigace

Centrum se rozpadá

27. 9. 2006 23:32 (aktualizováno) David Antoš

Ne, nechci v tomto krátkém spotu hodnotit nové služby Centra, nemám ani žádná pikantní odhalení týkající se jeho personální politiky. Pouze bych rád ukázal, jak se značka Centrum.cz během poslední doby rozmělnila a rozpadla.

Pokud se podíváte na zahraniční portály, pracují obvykle s jednou internetovou značkou, kromě Microsoftu který jaksi lavíruje mezi MSN a Windows Live. Výjimkou jsou nějaké pohlcené služby, které si po jistou dobu mohou zachovat svou identitu. Na mysli mám zejména třeba del.icio.us, jehož uživatelé by na jakýkoliv pokus o násilné začlenění do Yahoo asi reagoval tak bouřlivě, že zatím vše zůstává při starém.

V případě českých portálů je situace trochu odlišná. Prakticky jen jednu značku používá pouze Atlas, Seznam i Centrum mají svoji identitu více rozloženou. Seznam kromě své základní značky používá i označení jako Mapy, Sreality, Novinky, Lidé, Spolužáci atd. Jeho postup je ale konzistentní a dává podle mého názoru smysl. Seznam je značka pro vyhledávání a (méně) email. Komunitní služby mají svoji vlastní značku okolo Lidé, inzerentní servery jsou vždy Sněco a poslední autonomní jednotkou je zpravodajství. V zásadě tedy Seznam používá pět typů značek, které však mají velmi jednotnou podobu.

Novinky a Sport mají spolu podobné logo, jinak jsou však na Seznamu graficky nezávislí. Zbytek značek používá stejný typ písma, který je díky síle hlavní značky Seznamu celkem známý a se Seznamem indentifikovatelný. To platí zcela u inzerentních služeb, stejně jako u Map – podoba jejich log navíc pracuje s charakteris­tickými barvami, tedy první písmo červené a zbytek černý. Trochu stranou jsou komunitní služby, které mají stejný typ písma, ale híří všemi barvami duhy (až na Spolužáky) – jejich náležitost k Seznamu je tedy celkem patrná, ale není nucená.

Takovýto přístup mi přijde velmi logický. České portály ještě více než ty zahraniční nejsou jen nástroji, ale i samotnými poskytovateli obsahu. Značka Seznam Bulvár je pro bulvární magazín jistě o dost horší než Super.cz. Stejně tak zcela logické je vytvořit silnou značku pro komunitní portál. Pokud je vše děláno systematicky, není v ničem problém.

A nyní se podívejte na „strategii“ budování značky Centra. Možná stačí jen ukázat, s jakými značkami tento portál pracuje.

centrum

email

herna

automix

realitymix

xchat

aktuálně

tv programy

supermapy

mojerande

světvěcí

zdravíweb

finance

cestování

fotoalba

žena

bydletelépe

bleskově

sportplus

počasí

webpark

morfeo

showbizz



Mimochodem problém není jen se značkami a logy. Když si služby Centra projdete, neuvidíte téměř žádný jednoticí prvek. Na začátku přitom všechny jeho služby shodnou podobu měly. Ale s každou změnou se aktualizace dočkalo méně a méně těch původních, takže zatímco Webpark má design zcela původní, domovská stránka se mění rok co rok a zcela zásadně. Nemluvě o spoustě méně významných služeb, které Centru vlastně dodávají jiné společnosti jako třeba obchod s mobilním obsahem. Celý tento rozpad značky a jednoty portálu je myslím krásnou ilustrací neexistence jasné představy o svém budoucím směřování, které kromě Seznamu u nás trpí oba zbývající portály.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).