Hlavní navigace

Každý kopíruje. I Google.

11. 7. 2006 21:25 David Antoš

Na dnešní přednášce Jennifer Goveové (na setkání Czech SIGCHI) zaznělo, že se Google snaží slepě nekopírovat konkurenční služby, i pokud konkurence jednoznačně má zajímavé funkce, které Googlu chybějí.

Nevím jestli slepě, ale do jisté míry se kopírování funkcí, se kterými předtím přišel někdo jiný, nevyhne ani Google. Při poslední aktualizaci Google map došlo k vylepšení zoomovací funkce převzetím metody, jak lze zoomovat na jiných online mapách (první s tím myslím přišel Microsoft a Windows Live Local).

Zoomovat tak konečně jde nejen oním posuvníkem, ale i jednoduššími a intuitivnějšími způsoby. Různými úrovněni zaostření se nyní můžete pohybovat klávesami +/-, rolováním kolečkem myši nahoru a dolu a dvojklikem levým nebo pravým tlačítkem myši.

Je to kopírování? Těžko – taková možnost práce s mapou se přímo nabízí, je to takový průmyslový standard. Je to však ukázka toho, jak těžké je hodnotit, co ještě je prostý důsledek stejného přemýšlení (třeba že má každý vyhledávač textové pole a tlačítko) a co už je nečistá inspirace nebo až plagiát.

Štěstí, že Seznam nám tuto úvahu značně usnadňuje. Uživatelské prostředí jeho emailu, map a nyní prý i Skliku je tak strašně okatá kopie, že nezbývá prostor pro pochyby. Zvláště ty mapy mi připadají skutečně zábavné. Bude to pár týdnů (možná tak dva měsíce), co Google do svých map přidal toto malé navigační okénko:

google-maps-okenko

Dnes jsem zavítal na Seznam a co nevidím:

seznam-mapy-okenko

Malé navigační okénko! Dobrá – Google ho má vpravo dole, Seznam vlevo nahoře. Navíc první s tímhle nápadem přišlo Yahoo! Ale ve zcela jiném designu! Proč je tedy Seznam doslova ve vleku Googlu a zkopíruje do pár měsíců vše, s čím přijde? Když už omezené tuzemské podmínky neumožňují skutečně inovativní postup, proč se alespoň nechodí inspirovat k více světovým portálovým lídrům? To skutečně všichni jeho zaměstnanci používají pouze Google a nikam jinam nechodí?

Sdílet