Na dnešní přednášce Jennifer Goveové (na setkání Czech SIGCHI) zaznělo, že se Google snaží slepě nekopírovat konkurenční služby, i pokud konkurence jednoznačně má zajímavé funkce, které Googlu chybějí.
Nevím jestli slepě, ale do jisté míry se kopírování funkcí, se kterými předtím přišel někdo jiný, nevyhne ani Google. Při poslední aktualizaci Google map došlo k vylepšení zoomovací funkce převzetím metody, jak lze zoomovat na jiných online mapách (první s tím myslím přišel Microsoft a Windows Live Local).
Zoomovat tak konečně jde nejen oním posuvníkem, ale i jednoduššími a intuitivnějšími způsoby. Různými úrovněni zaostření se nyní můžete pohybovat klávesami +/-, rolováním kolečkem myši nahoru a dolu a dvojklikem levým nebo pravým tlačítkem myši.
Je to kopírování? Těžko – taková možnost práce s mapou se přímo nabízí, je to takový průmyslový standard. Je to však ukázka toho, jak těžké je hodnotit, co ještě je prostý důsledek stejného přemýšlení (třeba že má každý vyhledávač textové pole a tlačítko) a co už je nečistá inspirace nebo až plagiát.
Štěstí, že Seznam nám tuto úvahu značně usnadňuje. Uživatelské prostředí jeho emailu, map a nyní prý i Skliku je tak strašně okatá kopie, že nezbývá prostor pro pochyby. Zvláště ty mapy mi připadají skutečně zábavné. Bude to pár týdnů (možná tak dva měsíce), co Google do svých map přidal toto malé navigační okénko:
Dnes jsem zavítal na Seznam a co nevidím:
Malé navigační okénko! Dobrá – Google ho má vpravo dole, Seznam vlevo nahoře. Navíc první s tímhle nápadem přišlo Yahoo! Ale ve zcela jiném designu! Proč je tedy Seznam doslova ve vleku Googlu a zkopíruje do pár měsíců vše, s čím přijde? Když už omezené tuzemské podmínky neumožňují skutečně inovativní postup, proč se alespoň nechodí inspirovat k více světovým portálovým lídrům? To skutečně všichni jeho zaměstnanci používají pouze Google a nikam jinam nechodí?
Áno, to je dobrý nápad - sledovať trendy na všetkých významných portáloch a potom načerpané informácie zjednotiť.
Výsledkom bude podobný produkt, ktorý však vďaka rozmanitosti zdrojov, z ktorých sa čerpalo, nebude trpieť syndrómom plagiátorstva. Bude natoľko jedinečný, že bude kopírovať len tie najlepšie vlastnosti podobných služieb.
A všetci ho budú oslavovať. :-))
berte to tak ze to delaj pro lidi, zprijemneni uzivatelskyho rozhrani a celkove lepsi sluzby, a to ze to maji google/seznam/yahoo stejny bude asi tim, ze jinak to udelat nejde. Kdyby za kazdou cenu melli touhu byt jini, nebylo by na seznamu ani hledani, google ho ma prece taky, nebudou kopirovat ze...
[12] Podle mého názoru je rozdíl mezi podobností a kopií. Yahoo! mapy jsou na první pohled jiné než Google. Seznam je má prakticky identické. Jako uživatelovi mi to nevadí, Google proti tomu také nic nepodniká, ale přijde mi to buď neetické, nebo alespoň dlouhodobě nesmyslné - pokud jeden web pouze kopíruje nějaký jiný, bude mít vždy nějaké zpoždění a žádnou věc navíc.
Nyní bloguji na jilm.cz.
Přečteno 67 265×
Přečteno 66 417×
Přečteno 57 104×
Přečteno 55 020×
Přečteno 55 009×