Hlavní navigace

Google koupí 30% Seznamu za 2 miliardy dolarů

1. 4. 2006 6:24 (aktualizováno) David Antoš

Google se při svém lovu nadějných start-upů konečně podíval do Česka. Pro mnohé bude asi překvapivé, že se jeho cílem stal přímo Seznam.cz. Podle prohlášení, které se ke mně dostalo, se však jedná pouze o „logické završení dlouhodobé spolupráce při vývoji a tvorbě internetových služeb zaměřených na uspořádání a zpřístupnění informací.

Google na lovu

Že se „něco děje“ začalo být zřejmé již ve čtvrtek. Google oznámil šokující zprávu o vydání dalších 5,3 miliónu akcií v hodnotě přes 2 miliardy dolarů. To vyvolalo doslova paniku na akciovém trhu, jelikož nikdo nevěděl, na co Google hodlá takovouto kupu peněz použít. Finanční analytici se rychle pustily do řady spekulací. Google prý měl koupit Facebook (cosi jako Spolužáci od Seznamu), Digg (cosi jako Deníky.cz od Seznamu), Riya (cosi jako Lidé Profily od Seznamu) nebo Operu (cosi jako Lištička od Seznamu). Nakonec však světové deníky obletělo jméno Iva Lukacovice, známého zatím spíše jako významného euroskeptika („EU will bring more regulations.“)

Předmět dohody

V novém Seznamu bude Googlu patřit 30%, Lycos Europe bude mít taktéž 30% a Ivo Lukačovičovi zbyde 40%. Google však bude mít i na zbytek jeho akcií opci, pravděpodobná je i dohoda s Lycosem. Není stále jasné, jestli ty dvě miliardy mají být hodnotou celého Seznamu, nebo jen onoho třicetiprocentního podílu. Ve druhém případě by to znamenalo, že by Seznam byl ohodnocen na 10,6 periodických miliard dolarů, což se zdá být přeci jen trochu moc. Ovšem i Ivo Lukačovič nedávno psal o druhé Internetové bublině a sám by se stal druhým nejbohatším Čechem.

Motivace

Obě strany zatím odmítly specifikovat důvody akvizice. Nezbývá nám proto než spekulovat. Vycházejme z vyjádření Marissy Mayerové, viceprezidentky Googlu: „Naše společnost při akvizicích vždy vybírá takové společnosti, které nám mohou nabídnout zajímavé technologie, výjimečné mozky (PhD.) nebo významný tržní podíl. V případě Seznamu byly naplněny všechny tyto podmínky.

  1. Google zaujaly nové služby Seznamu Mapy.cz, Email.cz a Našeptávač, které nabízejí nové a inovativní pohodlné uživatelské prostředí.
  2. Google se potýká s nedostatkem nových talentovaných (a levných) inženýrů. Poté, co již ve vyspělých zemích (Brazílie, Indie, USA, Čína) všechny zaměstnal, musí se poohlédnout i do rozvojových zemí.
  3. Google považuje český trh za vysoce důležitý pro svou strategickou polohu mezi Velkou Británií a Čínou a rozhodl se zde za každou cenu zřídit svou pobočku.
  4. Google Seznam považuje za lovemark, z nějž by mohl vytvořit svou prémiovou značku internetových služeb pro horních 10 miliónů.

Pokud se nad tím zamyslíte, všechny kameny mozaiky do sebe jasně zapadají. Závistiví kritici Seznamu mu pravidelně vyčítají, že jsou všechny jeho služby okopírované od Googlu. Ale co když je to jinak? Seznam se až dosud bránil frázemi o „průmyslovém standardu“, nad kterými se musel sám usmívat. Není za tím tedy něco většího? Nemohly skutečně Google Local, GmailGoogle Suggest (a kdo ví, co ještě dozvíme dalšího?) vzniknout kdesi v pražských Košířích? Co když skrytá spolupráce Seznam-Google probíhá již dlouhou dobu a první se nové služby objevovaly na Googlu, protože je určen pro široké masy, zatímco Seznam se má stát oním lovemarkem?

Samozřejmě existují i pochybovačné názory, jak už to u nás bývá zvykem. Nejmenovaný zdroj k tomu řekl toto: „Ve skutečnosti je to všechno poněkud jinak. Ano, je pravda, že se Google rozhodl Seznam koupit. Je tomu však proto, že se snažil zasáhnout proti kopírovaní svého díla a zjistil, že akvizice bude levnější a jistější než české soudy. Je také pravda, že hodlá zaplatit 2 miliardy v drobných bankovkách, ale indonéských rupií, tj. asi 5 miliónu korun.“

Budoucnost

Předpokládejme však, že uvedené informace jsou pravdivé. Ani v tom případě ovšem nemůžeme do budoucna čekat žádnou revoluci. Pravděpodobně bychom se dočkaly nových a nových služeb na Googlu, které by byly převzaty od Seznamu. Jejich vylepšené verze by se s menším odstupem objevovaly i na doméně seznam.cz. Seznam by určitě byl lokalizován do více jazyků a vyloučeno není, že by byl zpoplatněn jakožto nadstandard.

V souladu s tím dojde ke změně titulních stránek obou portálů. Zatímco Google bude doplněn o desítky nezbytných věcí, jako jsou horoskopy a vtip dne, Seznam projde jistou očistou. Schopnější uživatelé přece umějí používat adresní řádek, nepotřebují proto mít všechny stránky odkazované odevšad. Současný test nové homepage Seznamu je pouze trik na zmatení konkurence, ve skutečnosti se v této podobě představí Google. Získal jsem naopak exkluzivní screenshot nového Seznamu, jak se představí již tento měsíc.

novy-seznam