adFOX - "kontextová" reklama

21. 5. 2006 16:26 (aktualizováno) David Antoš

První článek o českém portálu a hned musí být negativní. Někdy na podzim minulého roku Centrum spolu s Internet Trading uvedlo na český trh nový systém PPC (plať za kliknutí) kontextové reklamy adFOX. Podobných systémů je už u nás mnoho a liší se spíše jen v detailech. adFOX je tak unikátní pouze tím, že je to první systém, který u nás spustil nějaký vyhledávač. Pokud samozřejmě zapomenu na malé Zoohoo, které provozuje přímo majitel eTargetu.

Ve světě je takovým vzorem kontextové reklamy Google, ovládající největší díl toho rychle rostoucího segmentu. Google však vlastně neprovozuje jeden PPC systém, ale rovnou dva. Adwords je vstupní branou pro inzerenty a AdSense pro webmastery, kteří chtějí umístit reklamu na svých stránkách. Reklama se samozřejmě zobrazuje i ve výsledkách vyhledávání Googlu.

Inzerent se může sám rozhodnout, kde se má jeho inzerce objevit. Může být vázáno na konkrétní klíčová slova, která uživatele vyťukávají do hledání a objevovat se pouze v Googlu. Zákazník také může vytvořit seznam frází, které ho zajímají, a svou reklamu pak najde v obrovské síti webů po celém světě, u kterých robot AdSense po analýze obsahu usoudí, že se tématicky shodují s jeho přáním. Nebo může udělat obojí.

Obecně je platné, že reklama vázaná na vyhledávání kontrétního klíčového slova ve vyhledávači, kdy uživatel chce na něco kliknout, je několikanásobně účinnější než inzerce v obsahu webů nejrůznějšího zaměření, formy i obsahu. Ostatně reklama na stránkách partnerů AdSense je výrazně levnější než reklama v Googlu samotném. Není o ni taková poptávka a nikdo za ni nechce příliš platit.

Nyní k adFOXu. Centrum zjevně zcela racionálně zhodnotilo mizivý počet lidí, kteří jej používají jako vyhledávač a žádné oddělení reklamy zobrazované ve vyhledávání a na stránkách partnerů neudělalo. Inzerent si nemá možnost říct, že by prosil pouze pozici ve výsledcích hledání fráze „ubytování v krkonoších“. Jeho reklama se objeví na další kupě stránek, které nezná, které pravděpodobně nemají tak dobré CTR (klikavost) ani konverzní poměr a které mu vybere robot Centra.

Podívejme se, jak to tedy vypadá. Nejprve musím podotknout, že AdSense reklama Googlu také není nijak perfektní a relevance zobrazované inzerce silně kolísá. Částečně za to možná může sám inzerent, který volí nevhodné fráze, částečně je to kvůli tomu, že robotická analýza obsahu stránky nikdy není tak jednoznačná, jako pokud si uživatel sám napíše, co na té stránce vlastně chce vidět (vyhledávání). U AdSense je však možné za reklamu platit i jen 1 americký cent a především – není vůbec nutné tento systém využívat, můžu své peníze investovat jen tam, kde se mi vrátí. V adFOX za každé kliknutí platíte minimálně 5 korun!

Neexistuje žádná databáze členů adFOXu, proto jsem se nejprve šel podívat na centrácké Aktuálně.cz, kde se „kontextová“ reklama zobrazuje u článků. Prošel jsem si pár hlavních článků dne jeden po druhém a výsledek je opravdu velmi slabý. adFOX zjevně není schopen nabídnout „dobré odkazy“ ani uživatelům, ani svým zákazníkům. Určitě si rekreační středisko Bučina v Beskydech představovalo, že se její „kontextová“ reklama bude zobrazovat v článku Tálibán opět útočil podle vzoru Al-Káidy? Pokud někdo platí 5 korun za kliknutí, má právo očekávat poctivou protihodnotu.

Nyní se můžeme podívat, jak vypadá reklama adFOX ve vyhledávání Centra. Podle Centra zde jsou zobrazované inzeráty vázané na zadané klíčové slovo. Mně se jeden čas zdálo, že tomu tak není. Když jsem přidal kód adFOXu na své stránky, nejprve jsem musel provést refresh každé z nich, asi aby si je robot adFOX zaznamenal a příště vrátil odpovídající reklamu. Při prvním zobrazení stránky byl tedy rámeček s reklamou prázdný. Přesně to samé mi jeden čas dělalo vyhledávání na Centru, při prvním zadání dané fráze. Zdálo se mi proto, že snad adFOX servíruje i tam reklamu podle kontextu, který na stránce nalezne, stejně jako na Aktuálně.cz a kdekoliv jinde. Pravděpodobně to však je nesmysl, když jsem si dnes některá slova namátkou procházel, nic podobného jsem nepozoroval.

Ve vyhledávání je tedy problém jinde. Google reklamu zobrazuje napravo, případně ty nejlepší reklamy (s největší klikavostí) i nad výsledky. Centrum je naopak poněkud netradičně cpe až na samý konec vyhledávání. Na tom není nic špatného, horší to je s označením reklam. Přesvědčit se můžete sami – reklama je uvedena „ve vzduchu“ vysícím nápisem „Reklama adFOX“ a je zobrazena na nepostřehnutelně odlišném pozadí. Vše ostatní je zcela shodné s grafikou výsledků vyhledávání.

Což o to, tohle inzerentovi vadit moc nemusí. Ani uživatel by si nemusel stěžovat, pokud by relevance reklamy byla minimálně stejná, jako normálních odkazů. Ostatně Lukáš Nevosád ve svém zašlapaném článku Kdy odzvoní SEO přesně takovouto budoucnost prolínání placených a neplacených odkazů předpovídá. Jenže – Centrum si s relevancí zjevně hlavu nelámalo. V celém systému pravděpodobně není inzerentů dostatek, proto se všude zobrazují zejména odkazy na služby Centra. Jenže zatímco v článku na Aktuálně.cz to je jen nekontextové, ve vyhledávání je to přímo obtěžující a to především pokud nejsou odděleny výsledky regulérní a placené. dnes zadáte do Centra jakýkoliv dotaz, určitě na Vás vylezou alespoň dva „kontextové“ odkazy z trojice Xchat.cz, SuperMapy.cz a Email s 2 GB kapacitou.

Proč proboha Centrum zobrazuje ve vyhledávání reklamu děj se co děj, i pokud nemá, co nabídnout? Proč v tom případě reklamu neodsune mimo klasické výsledky? Proč je alespoň výrazně graficky neoddělí?

Není se co divit, že na Centru nikdo nehledá, i přes dobrou kvalitu jejich fulltextového robota. Centrum.cz si ze svého vyhledávání dělá pískoviště, kam klidně vrazí, co ho napadne. adFOX zjevně není užitečný ani pro inzerenty, ani pro uživatele. Nebozí zákazníci však mohou dál žít v iluzi, že 5 korun za zákazníka přece nic není.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).