Hlavní navigace

Zajímavý paradox školného na VŠ

15. 6. 2010 21:38 Tomáš Kapler

Jak víte, tak budoucí trojkoalice chystá školné na vysokých školách. Slibují si od toho především větší přísun peněz do vysokého školství a tedy i zkvalitnění výuky (lepší profesoři, lepší vybavení …). Navíc by školné mělo být různě vysoké tak, aby školy, kde není poptávka studentů, ale které jsou velmi důležité pro budoucnost a konkurenceschopnost státu, a kde jsou vysoké nároky na vybavení (technické obory, srovnejte třeba s právy, filosofií či ekonomií) mohly lákat studenty nižší cenou.

Tento nápad je jistě chvályhodný (když bude spojen s odloženou platbou), přináší ale zajímavý paradox, který diferenciaci školného staví naprosto na hlavu. Jak se totiž vyjádřili zástupci stran, tyto příjmy by měly být pro školu navíc, tj. neměl by být snížen objem peněz, který školy dostávají od státu přímo.

Takže vlastně takto preferovaná technická škola, která bude mít třeba jen tisícovku za semestr oproti nepreferované ekonomické škole se školným 10 tisíc za semestr bude mít ze školného 10× méně peněz a tedy bude si moci dovolit méně kvalitních lektorů (ty nepreferované školy jim je přeplatí) a tak dále.

Logiku by to mělo při jiné koncepci, kdy by se prostě nepreferovaným oborům příkladně snížily dávky z rozpočtu. Jestli tedy třeba ročně potřebujeme v ČR tisíc ekonomů a hlásí se 10 tisíc lidí na ekonomii, tak by všechny vysoké ekonomky měly dohromady (podle klíče dle nezávislého kvalitativního srovnání jako v USA) dostat peníze jen na tisíc ekonomů. Jestli budou chtít přijmout 10 tisíc, tak ať je klidně přijmou, ale ti si to budou platit sami.

Takový koncept by zároveň zvýšil kvalitu a zároveň preferoval potřebné obory.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).