Hlavní navigace

Seznam opět zvýhodňuje své byty, domy, pozemky ...

23. 10. 2007 22:00 Tomáš Kapler

Vím, že mi budete v diskusích nadávat, že to furt melu dokola, ale naše nekonečná pohádka zas pokračuje. Začalo to tím, že jsem odhalil, že Seznam podvádí s výsledky vyhledávání, poté popření problému a následně slíbená změna chování od Lukačoviče. Následně Seznam odstranil speciální panel propagující Sreality a konečně také zavedl speciální označení zvýhodněných reklam na vlastní produkty.

A stále se škatulata hýbají, Seznam opět zavádí speciální propagační panel, kterým zvýhodňuje služby svého serveru Sreality – když nyní budete hledat cokoliv co obsahuje slovo byt, nemovitost, pozemek a tak dále, tak se nad výsledky vyhledávání objeví speciální panel např. „Hledej "byt“ na Srealitách" a následují 3 náhodné odkazy na některé nabízené byty na Srealitách.

Byty Sreality

Tato služba není za žádné peníze dostupná žádnému konkurentovi, Seznam tak silně zneužívá situace, kdy je největším vyhledavačem čehokoliv. Žádnému prodejci Škodovek by se nelíbilo, kdyby tam Seznam ukazoval nabídky aut z Sauto, a podobnou falešnou dceřinku si může udělat Seznam na cokoliv a konkurovat tak komukoliv. Je jedno jestli prodáváte plastová okna, nebo seskoky padákem, Seznam se chová tak, že jakmile někde ucítí peníze, tak vytvoří příslušnou dceřinku a začne zboží prodávat sám, bez ohledu na to, že poškozuje své vlastní inzerentent. Ať jste jakkoliv dobrý, nemáte šanci mu konkurovat. I kdybyste měli prachů jak samotný Seznam, tak by vám to nepomohlo, jejich dominantní tržní podíl vás bude prostě torpédovat.

Když podobnou propagaci některých svých služeb udělal Google, okamžitě se zvedla vlna odporu od konkurentů i klientů, protože je to zcela proti jejich Dont Be Evil přístupu – dominantní vyhledavač má možnost tímto způsobem prosadit cokoliv bez ohledu na kvalitu. Českým ovcím je to samozřejmě jedno, a jak zpívá můj oblíbený klasik „Zas budou jen mlčet, jak mlčeli minule, třásti se strachem a tiše si krást.“

Samozřejmě, že se mně to vadí hlavně proto, protože nás to poškozuje ale on už asi neexistuje obor, ve kterém bychom neměli nějakého klienta. Děláme www stránky mnoha velkých realitních společností jako jsou AAA byty (ve výstavbě) či MEXX Reality, ale i menších jako je realitní kancelář RCB Praha a jste-li na předních pozicích na důležitá klíčová slova, tak se zapnutí takovéto speciální reklamy může projevit poklesem třeba o deset procent u vašich vlastních návštěv a potažmo i zakázek.

Aby nedošlo k mýlce a nemusel to opět vysvětlovat v diskusi – mně by vůbec nevadilo, kdyby služby Seznamu byly přirozenou cestou na prvních místech fulltextu. Mně by vůbec nevadilo, kdyby Seznam pro své služby použil jinak běžně dostupné reklamní formáty a své dceřince je normálně přeúčtovával a mohly by si je za stejnou cenu koupit i ostatní. Mně vadí tento nefér způsob a to, jak se může v budoucnu rozšířit do jakékoliv sféry.

Sdílet