Hlavní navigace

Hyde park

15. 2. 2012 8:49 (aktualizováno) Jakub Vrána

U příležitosti 20 let Internetu v Česku jsem byl pozván do pořadu Hyde park v České televizi. Můj krátký vstup začíná v čase 28:45. Bohužel v tom nejlepším vypadlo spojení, takže bych na otázky chtěl odpovědět alespoň tady.

Soukromí

Na ochranu soukromí se ve Facebooku ohromně dbá. Když Zuck Facebook zakládal, tak si uvědomil, že naprostá většina lidí nestojí o to, aby své zážitky, dojmy a obecně jakékoliv informace o sobě prezentovali veřejně, ale že se o ně chtějí podělit jen se svými přáteli nebo jejich podmnožinou. Takže podle této myšlenky se Facebook vyvíjí.

Každý programátor ve Facebooku ví, že narušení soukromí uživatelů je prakticky ten největší průšvih, ke kterému může dojít. Je to dokonce horší, než když kvůli chybě programu nebo poruše techniky dojde ke smazání nějakých dat – ta jdou obvykle obnovit ze zálohy a i když tohle selže, tak je občas mají i sami uživatelé (např. nahrané fotky). A když ne, tak jde holt život dál, spousta zpráv na Facebooku má stejně jepičí život.

Narušení soukromí je ale neopravitelná chyba – jednou uniklou informaci už pod kontrolu nikdy nikdo nedostane. Tomu jsou přizpůsobeny i procesy ve Facebooku.

Snaha o zachování soukromí samozřejmě ale zkrachuje v okamžiku, kdy si uživatelé do přátel přidají lidi, které vůbec neznají, třeba jen proto, že mají hezkou profilovou fotku. Takhle několik „průniků“ na Facebook proběhlo. Je to totéž, jako když neznámému člověku na ulici začnete vyprávět, kdy jedete na dovolenou a kam schováváte klíče od bytu. Facebook s tím nemůže udělat vůbec nic snad kromě osvěty, takže to řeknu i tady – zveřejňujte příběhy jen lidem, pro které jsou určeny a kterým věříte, že informaci nepošlou dál. Nepřidávejte si do přátel každého, kdo vás o to požádá. Pokud chce sledovat vaše veřejné příspěvky, může se k jejich odběru přihlásit (pokud to povolíte), totéž můžete udělat vy.

Občas se také vynoří fámy, že Facebook žije z toho, že údaje uživatelů prodává. Skutečnost je taková, že s tímto přístupem by velmi brzy zkrachoval. Podívejte se, jak Facebook ve skutečnosti vydělává.

Fotky

Po vypadnutí spojení naservíroval Ondřej Neff takovou otázku, že mi bylo vyloženě líto, že na ni nemůžu odpovědět. Právě v týmu fotek totiž pracuji a chtěl jsem upozornit na nový prohlížeč, který jsme minulý týden spustili. Ten fotku prezentuje podle mě podstatně lépe a navíc dává víc prostoru komentářům, které jsou na Facebooku často stejně zajímavé jako fotka. Navíc jsem chtěl upozornit na to, že v nejbližší době se chceme zaměřit také na zvyšování kvality samotných fotek.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).