Hlavní navigace

Kdo buduje obsah komunitních webů?

25. 1. 2010 12:54 | Martin Popelák

Jako jednu z hlavních otázek při tvorbě nové webové aplikace si musíme položit otázku „Kdo a jak jí bude používat“. Nemáme-li o této otázce jasno během 3 vteřin, pak bychom měli tvorbu takové aplikace zvážit. Další velice důležitou otázkou je, kdo bude vytvářet obsah naší aplikace. Zcela upřímně, prázdné weby bez informací nebo nějakého dění, dnes již nikoho nezajímají a uživatelé na nich nemají tendenci zůstávat, ba se k nim každý den vracet. Proto musíme určit, kdo bude náš web takovými informace zásobovat. Existují 4 různé přístupy, na kterých se dá tvorba obsahu webové aplikace postavit

Costumer-service driven (obsah je tvořen službami zákazníkovi)

Určitě si každý z vás již kupoval nějaký lepší telefon, navigaci nebo herní konzoli. Občas se stane, že naše nové zařízení se nechová tak, jak bychom očekávali, nebo si s daným problémem nevíme rady. Ve většině případů mnozí z vás berou do ruky počítač a už vyhledávají v googlu, jestli někdo neřešil podobný nebo dokonce na chlup stejný problém. Většinou ano. Odpověď na tyto otázky většinou dostáváme na diskuzních fórech přímo u výrobce a nebo fanouškovských fórech daného produktu. Obsah těchto webů tedy vytváří samotní zákazníci a tedy i majitelé daných výrobků. Uživatelé se zde snaží najít pomoc a poskytnout radu jiným uživatelům.
Tento způsob tvorby obsahu je vhodný zejména pro weby, které se jsou buď přímo weby výrobců, nebo fanouškovských webů, zaměřující se na danou problematiku věci. Uživatelé sem chodí hledat odbornou pomoc a vytvářejí příspěvky, které se snaží vést k vyřešení dané problematiky nebo pokládají otázku, kterou na webu ještě není řešena, nebo její řešení nenalezli.

Publisher driven (obsah je tvořen autorem)

Obsah toho webu je krásnou ukázkou komunitní aplikace, kde obsah (tedy náměty k interakci uživatelů) vytváří autor. Obsah příspěvku je pak následně komentován komunitou a je nad ním vedena další aktivita. Tyto činnosti, například komentování daného blogu (co bych byl rád abyste dělali i u tohoto příspěvku :D) vytváří další obsah, který je pro uživatele těchto webů potřebný, ne však nutný, k jejich každodenní návratnosti. Pro většinu uživatelů má samotný obsah článku daleko větší význam, než komentáře pod ním, což je jeden z největších rozdílů oproti ostatním přístupům tvorby obsahu. Dalším příkladem těchto webů jsou například různé zpravodajské servery, kde poslední dobou bohužel kvalita komentářů k daným článkům upadá k bodu mrazu. Uživatel se denně vrací pro novinky z oblasti která jeho zajímá. Má chuť se vrátit a dozvědět se něco nového.

Member driven (obsah je tvořen uživatelem)

Nejvhodnější ukázkou typu toho komunitního webu jsou různá fóra a bulletin boardy, kde každý uživatel může začít svojí diskuzi na téma které se jemu líbí. Kdokoliv mu na tento příspěvek může reagovat. Ideálním příkladem tohoto webu je hofyland.cz, kde se každý může za registrovat a vytvořit vlákno o čem chce. Většinou se nejedná o přímé sdílení multimédií, ale o psaný text a názor jedince na danou společenskou situaci. Mezi oblíbená témata hovoru pak patří politika, film nebo hudba. Tento příspěvek však není tak ucelený, abychom ho mohli nazývat příspěvkem do blogu.

Contributor driven (obsah je tvořeno přispěvatelem)

Ano, zejména kvůli této kategorii všechny názvy píši raději v anglickém jazyce, jelikož slovo „contributor“ do českého jazyka lehce přeložit nejde. Na tomto principu dnes funguji velké sociální sítě jako je YouTube nebo Flickr. Tedy taková služba, kde „contributor“ vytváří multi-mediální obsah, a má k dané stránce určitý vztah. Fotka, kterou uživatel nahraje nemusí sloužit jen jako základní entina celého systému, ale velice často se vztahuje ještě k nějaké jiné činnosti na této službě. Například na Facebooku, můžete k jednotlivým událostem nahrávat vaše fotky a videa, nad kterými může být dále pak vyvíjena aktivita jiných uživatelů. Rozdíl mezi „contributorem“ a „publisherem“ je převážně v tom, že contributorem se může stát kdokoliv, bez jakéhokoliv předchozího schvalování. Prostě si jen vytvoří profil a může se zapojovat. „Publisher“ však musí být na trošku jiné úrovni, v tom co dělá. Jistě namítnete, že blog si dnes může založit každý, ale například zprávy na idnes.cz každý psát nemůže (i když to tak poslední dobou vypadá). Uživatelé jsou nuceni se každý den vracet na základě aktivit jiných uživatelů nad jednotlivými entity systému. Například: Někdo mi okomentoval fotku, někdo se zúčastní události na kterou pořádám. Někdo mi odpověděl na můj příspěvek. Tedy možností interakce s ostatními je zde hodně.

Je tedy pouze a jen na vás, který přístup k tvorbě obsahu vašeho komunitního webu si vyberete, nebo využijete od každého trochu. Avšak vřele doporučuji si tento směr vybrat na samotném začátku a pak ho co nejméně měnit.