Máte pocit, že ta osoba, které jste zadali vytvoření svých nejbáječnějších a nejoriginálnějších stránek je nějak příliš laxní, vzhledem k tomu, jak ji královsky platíte?
Zkuste ji potrápit několika vtípky či drobnými zlomyslnůstkami, kterým se každý webdesigner rád zasměje.
1) KONTAKT
a) Potřebujete svoje stránky rychle? Nejvíce je urychlíte tím způsobem, že najdete na webu náhodně cca.10 webdesignerských firem a pošlete jim e-mail následujícího znění:
Dobrý den. Jsme firma zabývající se rozvozem pracích prášků XYZ. Do 14 dnů potřebujeme mít hotové stránky. Pokud máte zájem o tuto práci, pošlete mi do 7 dnů grafický návrh nových stránek spolu s cenovou nabídkou na uvedený můj meil.
Následujících 7 dnů můžete strávit na dovolené, zásadně neodpovídejte na e-maily, telefonický ani jiný kontakt není nutný.
b) Webdesigner má obvykle spoustu času, rád se oddává meditaci. Pokud ví, že máte důležitý hovor s manželkou, milenkou nebo čistírnou, rád vám odpustí hodinku strávenou postáváním na chodbě.
c) Webdesigner rád nadsazuje termíny. Pokud po hodině přemlouvání slíbí, že prezentaci zvládne za týden, určitě mu to trvá 2 hodiny a zbytek času tráví na Havaji s přítelkyní, poté co si obojí pořídil z Vaší zálohy.
2) Komunikace
a) Ideální čas pro zavolání je 11. hodina večerní.
b) Veškerou e-mailovou komunikaci týkající se Vašeho webu nadepisujte „Web“ nebo, pokud máte sdílnou náladu, „Náš web“ nebo „Internetové stránky“.
c) Webdesigner je během práce na projektu a následujícího půl roku poté povinen nainstalovat zdarma ASDL modem Vám a celé Vaší rodině, nainstalovat ve firmě novou verzi Windows a naučit Vaši sekretářku pracovat v Excelu.
3) Dokončení zakázky
a) Webdesignera nezajímá termín platby, nejen že je nehorázně bohatý, také neplatí elektřinu, vodu nebo pronájem. Ideální termín je první výročí splatnosti faktury.
b) Během posledního týdne před dokončením zakázky radikálně prohlašte, že už se vám to nějak nelíbí, jestli by to nešlo celé nějak změnit. Není třeba zacházet do podrobností. Zdůrazněte však, že fakturu nezaplatíte, dokud nebude web jak má být. Otrlejším povahám pohrozte zrušením zakázky.
c) Je spousta věcí, které by se daly na nových stránkách vylepšit. 2 dny před dokončením pošlete svému webdesignerovi 4-stránkový dokument ve Wordu se svými připomínkami. Rotující skleněný zavináč, animovaný „andrkonstrakšn“ a MIDI na pozadí jsou stále in (psáno 25.7.2006, ale už pochybuji, že by se během následujících 10let názor veřejnosti nějak radikálně změnil).
Update:
d) Před zaplacením faktury (tedy 2–3 měsíce) pravidelně aktualizujte data na starém webu a trvejte na pravidelné synchronizaci.
Hlavně buďte v pohodě a nic si neudělejte :-)
No jo, takhle dopadají zoufalci, kteří zakázky shánějí na internetu. Pořiďte si schopného offline obchodníka, své www stránky zrušte, vybírejte si své zákazníky. Nemá smysl optimalizovat své stránky a chytat zákazníky, kteří si vás najdou vyhledávačem. To jsou ti největší idioti a šetřílkové. Tyhle zákazníky rád přenechám firmám jako je http://www.active24.cz/cz/internetova-reseni/levny-web/
P.S. chybí tam ještě bod 2 d - telefonická nabídka zaměstnanci firmy, jestli by ty stránky neudělal "soukromě" za polovinu ceny na ruku.
Ja sice souhlasim, ze webdesigner nema co shanet zakazky, tahle prace patri obchodnikovi. Je to neco, jako kdyby manager musel vytirat hadrou podlahu v kancelari - manager ma uklizecku, webdesigner ma obchodnika.
Jenze i kdyz mate nejakeho sluhu "nad sebou", tak se stejne nevyhnete tomu, ze budete muset na vetsinu schuzek prijit, poslouchat blaboly typu: "nemohlo by se to ted prebarvit na zluto?" (samozrejme potom, co jste grafikuv navrh rozsekali do gif/jpg a udelali v CSS, pricemz grafik vam to samozrejme neposlal ve Photoshopu, ale v nejake, nejlepe vektorove, podivnosti, ve ktere zrovna dela).
Me teda stve hlavne bod 1b. Hlavni problem je myslim v tom, ze schuzku by mel vest ne ten, kdo ma lepsi auto, ale ten, kdo tomu nejvic rozumi.
Nedavno sem na schuzce zacal oblepovat sklenici s mineralkou zlutyma post-it listeckama, abych demostroval, jak desne se tam nudim. Priste zkusim zakricet "Hoří!", treba si me tam nekdo vsimne.
1b, 1c: ak je na nejaku ulohu cas 7 dni, tak webmajstrovi pridu podklady v rozsahu 10 riadkov na siedmy den tesne poobede. S tym, ze su plne gramatickych chyb a po prevedeni na web v poslednej minute "zistia", ze to je cele zle.
2b je najuzasnejsia vlastnost vsetkych emailov tykajucich sa zakazky. Popisnejsie predmety sprav uz nevymysli snad nikto. Uzasne sa prehladava archiv takychto poziadaviek. Najma ak do telefonu tvrdia, ze nieco niekedy poslali a urcite to mam! :-)
Tak pod tohle bych se klidně připodepsal. Snad všechny body z článku už jsem si vyzkoušel prožít a začínám zvažovat, že si začnu platit někoho, kdo bude sloužit jako bariéra mezi mnou a zákazníky. Někoho psychicky ale i fyzicky (pro každý případ) zdatného. Nevíte o někom?:-)
Autorem článků je Ladislav Toral. Je provozovatelem severu Bookmarky.cz, zabývá se a webdesignem a programováním databázových aplikací, vytvořil a prodává vlastní publikační systém, občas trochu fušuje do grafiky, Flashe a tak.
Přečteno 8 749×
Přečteno 8 408×
Přečteno 6 883×
Přečteno 6 564×
Přečteno 6 530×