Mame 60+ reseni a potrebujeme si vybrat jedno nejlepsi pro svuj novy internetovy obchod, ktery nam zajisti bezstarostnou budoucnost. :) Nejdrive tedy musime zvolit nejaka kriteria pro vyber, abychom poznali, ktery z nabizenych e-shopu je pro nas ten nejlepsi. Nektera kriteria budou kriticka, tzn. v pripade uplne absence urcite vlastnosti toto reseni automaticky vyradime ze seznamu potencialnich dodavatelu.
1. Funkcnost
To je to, na co se divame nejdrive a co nekteri omylem povazuji za jedine kriterium. Do toho spadaji vsechny pozadavky typu: „chci spravovat vse on-line“, „automaticky resize nahledovych obrazku“, „moznost video ukazek zbozi“, „recenze zbozi“, „diskuze pod kazdym druhem zbozi“, „moznost zaradit zbozi do vice kategorii najednou“ a stovky (!) dalsich.
2. Kvalita podpory (nejen technicke)
Mnoho obchodniku neni zbehlych v technickych zalezitostech a potrebuji trpelivost, pochopeni, cas a pozornost dodavatele.
V pripade, ze obchod bude uspesny, bude mit mnoho pozadavku na technicky vyvoj. Ne kazdy dodavatel ma kapacitu a je otevreny takovou podporu poskytnout.
Jak rychle nam odpovi na email? Zveda nekdo telefon? Je vubec na strankach dodavatele uvedena kontaktni informace? Maji on-line podporu na icq, skype apod.?
3. Stabilita dodavatele
Pokud koupite reseni od nezkusene firmy s nespravnym obchodnim modelem, za rok se uz zadne podpory nedovolate a muzete hledat nahradni reseni (a spocitat dalsi naklady na vyber dodavatele, uzavreni dohody, prevod dat, spusteni nove verze atd.).
4. Vyvoj systemu
Internet a e-commerce se rychle vyvijeji. Predpokladame, ze nas dodavatel bude schopny svuj system dale vyvijet, aby byl napr. schopen pridat anti-spamovou kontrolu do formularu apod. To pak zalezi na kvalite jadra systemu – zda umoznuje pridani dalsi funkcionality a jak pracne to je pro dodavatele. Ve vetsine pripadu budeme chtit, aby dodavatel udelal nekolik specifickych uprav standardniho reseni.
5. Kvalita technickeho zpracovani
SEO, XHTML, beztabulkovy layout, pekna grafika, kvalitni vlastni stranky dodavatele apod. Meli bychom mit pocit, ze jedname s profesionalem, ktery dela cistou praci a stoji si za ni. Vychazim z toho, ze kdyz nekdo „odflakne“ vnejsi elementy, tak v podobnem stavu bude i programovy kod e-shopu.
6. Primerena cena
V podstate se hodnoti odchylka od ceny ocekavane zakaznikem :) Zajima nas cena standardniho baliku a cena za dodatecne upravy.
7. Dodatecne sluzby
Castecne souvisi s bodem 2, ale bereme jej v sirsim rozsahu. Nekteri (ne vsichni) zakaznici kladne hodnoti, kdyz jim dodavatel umi nabidnout napr. SEO nad ramec on-page faktoru, PPC kampane, poradenstvi v oblasti marketingu, know-how a zkusenosti s provozem jinych internetovych obchodu apod.
8. Moznost upravy designu uzivatelem
Castecne patri do 1, ale vzhledem k tomu, jak casto na tento bod narazim, dal jsem jej zvlast.
9. Kvalitni reference
Velmi dulezite!
Kriterium |
Vaha |
Kriticke |
Poznamka |
Funkcnost |
10 |
muze byt |
|
Kvalita podpory | 8 |
ANO |
zelena linka, on-line icq apod. |
Stabilita dodavatele | 8 |
muze byt |
|
Vyvoj systemu | 9 |
||
Kvalita technickeho zpracovani | 8 |
ANO |
|
Primerena cena |
7 |
||
Dodatecne sluzby | 4 |
||
Moznost upravy designu uzivatelem | 6 |
||
Kvalitni reference | 9 |
Zapomnel jsem na neco? Pokud ano, prosim o doplneni v komentarich. Dekuji.
Jenom takový detail, jak poznat že dodavatel splňuje nebo bude v budoucnu splňovat body 2, 3, 4. Ani stávající vývoj poptávané firmy nemusí bohužel nic vypovídat o tom, jak se bude chovat v budoucnu. Té lepší variantě bude uspesna, nekdo jí odkoupí a po pár měsících ukončí podporu Vašeho řešení :-)
[1] bod 2 se da odhadnout dle komunikace s dodavatelem resp. dle znamek jako absence kontaktnich udaju na strankach dodavatele, nikdo neodpovida na kontaktni email, tel. apod. Take v neposledni rade Vam to mohou rict stavajici zakaznici. Moje nedavna zkusenost s 1 z dodavatelu: na svych strankach maji pekne rozepsane reseni za dobrou cenu. Pri pokusu s nima komunikovat pres ICQ jsem odnesl otresny dojem plny neochoty, nezajmu a osobni nespokojenosti dotycneho operatora. Ja bych tam nic nekoupil. Asi tak.
bod 3 castecne mate pravdu, ale nektere dodavatele ze seznamu se daji timto pohledem odfiltrovat hned ze zacatku. Jetse bych dodal, ze pokud firmu nekdo odkoupi, tak neni logicke stvat stavajici zakazniky a rusit uspesne produkty. Neni to ale vyloucene.
bod 4 zatim hodnotim dle toho co se dozvim o historii vyvoje reseni, z popisu jeho funkcionality a z toho nakolik je firma ochotna mluvit o zakaznickych upravach a dalsim vyvoji.
[2] mate pravdu, misto toho XHTML prip. HTML melo byt zrejme neco jako "cistota kodu HTML". Dekuji za upresneni.
[1] Podpora daneho reseni se da take osetrit smluvne. Nektere firmy davaji standardne napr. triletou zaruku na to, ze budou schopne a ochotne provadet v budoucnu upravy.
Jinak osobne zelenou linku nepovazuji za kriterium, ktere by melo byt vyhodnocovano - je to jen marketingovy tahak, ktery o kvalite daneho reseni ci helpdesku ci ochote dodavatele nevypovida.
[4] To nemusi byt vzdy pravda. Protoze napriklad:
a) vysledek muze byt hodne odlisny od toho, co bylo vysledkem prace dodavatele (klient muze mit pravo aplikaci, sablony, design... upravovat)
b) vysledek muze byt hodne odlisny od toho, co navrhoval dodavatel - v praxi to proste funguje tak, ze kdyz si klient dupne, a dodavateli se to nepodari vymluvit, tak se to udela podle klienta.
Přečteno 83 567×
Přečteno 74 545×
Přečteno 61 078×
Přečteno 50 258×
Přečteno 47 374×