Hlavní navigace

Jak vybrat reseni pro internetovy obchod. Kriteria vyberu

6. 2. 2008 13:15 Nishkam Januševskij

Mame 60+ reseni a potrebujeme si vybrat jedno nejlepsi pro svuj novy internetovy obchod, ktery nam zajisti bezstarostnou budoucnost. :) Nejdrive tedy musime zvolit nejaka kriteria pro vyber, abychom poznali, ktery z nabizenych e-shopu je pro nas ten nejlepsi. Nektera kriteria budou kriticka, tzn. v pripade uplne absence urcite vlastnosti toto reseni automaticky vyradime ze seznamu potencialnich dodavatelu.

1. Funkcnost
To je to, na co se divame nejdrive a co nekteri omylem povazuji za jedine kriterium. Do toho spadaji vsechny pozadavky typu: „chci spravovat vse on-line“, „automaticky resize nahledovych obrazku“, „moznost video ukazek zbozi“, „recenze zbozi“, „diskuze pod kazdym druhem zbozi“, „moznost zaradit zbozi do vice kategorii najednou“ a stovky (!) dalsich.

2. Kvalita podpory (nejen technicke)
Mnoho obchodniku neni zbehlych v technickych zalezitostech a potrebuji trpelivost, pochopeni, cas a pozornost dodavatele.
V pripade, ze obchod bude uspesny, bude mit mnoho pozadavku na technicky vyvoj. Ne kazdy dodavatel ma kapacitu a je otevreny takovou podporu poskytnout.
Jak rychle nam odpovi na email? Zveda nekdo telefon? Je vubec na strankach dodavatele uvedena kontaktni informace? Maji on-line podporu na icq, skype apod.?

3. Stabilita dodavatele
Pokud koupite reseni od nezkusene firmy s nespravnym obchodnim modelem, za rok se uz zadne podpory nedovolate a muzete hledat nahradni reseni (a spocitat dalsi naklady na vyber dodavatele, uzavreni dohody, prevod dat, spusteni nove verze atd.).

4. Vyvoj systemu
Internet a e-commerce se rychle vyvijeji. Predpokladame, ze nas dodavatel bude schopny svuj system dale vyvijet, aby byl napr. schopen pridat anti-spamovou kontrolu do formularu apod. To pak zalezi na kvalite jadra systemu – zda umoznuje pridani dalsi funkcionality a jak pracne to je pro dodavatele. Ve vetsine pripadu budeme chtit, aby dodavatel udelal nekolik specifickych uprav standardniho reseni.

5. Kvalita technickeho zpracovani
SEO, XHTML, beztabulkovy layout, pekna grafika, kvalitni vlastni stranky dodavatele apod. Meli bychom mit pocit, ze jedname s profesionalem, ktery dela cistou praci a stoji si za ni. Vychazim z toho, ze kdyz nekdo „odflakne“ vnejsi elementy, tak v podobnem stavu bude i programovy kod e-shopu.

6. Primerena cena
V podstate se hodnoti odchylka od ceny ocekavane zakaznikem :) Zajima nas cena standardniho baliku a cena za dodatecne upravy.

7. Dodatecne sluzby
Castecne souvisi s bodem 2, ale bereme jej v sirsim rozsahu. Nekteri (ne vsichni) zakaznici kladne hodnoti, kdyz jim dodavatel umi nabidnout napr. SEO nad ramec on-page faktoru, PPC kampane, poradenstvi v oblasti marketingu, know-how a zkusenosti s provozem jinych internetovych obchodu apod.

8. Moznost upravy designu uzivatelem
Castecne patri do 1, ale vzhledem k tomu, jak casto na tento bod narazim, dal jsem jej zvlast.

9. Kvalitni reference
Velmi dulezite!

Kriterium
Vaha
Kriticke
Poznamka
Funkcnost
10
muze byt

Kvalita podpory 8
ANO
zelena linka, on-line icq apod.
Stabilita dodavatele 8
muze byt

Vyvoj systemu 9


Kvalita technickeho zpracovani 8
ANO

Primerena cena
7


Dodatecne sluzby 4


Moznost upravy designu uzivatelem 6


Kvalitni reference 9



Zapomnel jsem na neco? Pokud ano, prosim o doplneni v komentarich. Dekuji.