Nákup na dobírku je v ČR velmi populární „platební metoda“. Přitom se každý prodejce potýká s tím, že určité procento zásilek odběratel nevyzvedne.
Co takhle vytvořit veřejný seznam chronických porušitelů nakupování, který by varoval obchodníka podobně jako blacklisty pro spam? Stačilo by jméno, obec, příp. IP adresa, ze které přišla objednávka. Při 1 incidentu bych to nezveřejňoval, ale opakovaně neodebraná dobírka by mohla být pro obchodníky podnětnou informací.
Myslím, že celý systém by mohl fungovat podobně jako spam blacklisty – XML rozhraní, automatické ověření atd. Nejsem si jist, jestli to nějak není v rozporu se zákonem o ochraně osobních údajů. Doufám, že nikoliv. Pokud by byly legislativní problémy, možná by to šlo obejít tím, že se nebude uchovávat celé jméno, ale třeba prvních několik písmen ze jména a adresy, nebo by se ještě dalo údaje hashovat. :)
Tento nápad sám nevyužiji, mám dost své práce. Je komukoliv k dispozici.
Inspirováno mými klienty a Nosi.cz
Jako nápad dobré, ale pokud to, jak správně uvádíte, nemá být v rozporu s platnou právní úpravou, je to děsivě složité na administrativu.
Jen od boku střílím to, co budete potřebovat:
- provozovatel blacklistu - ohlášení UOOU, dobré smlouvy s jednotlivými obchody, prakticky v žádném případě tyhle věci nelze zcela zveřejňovat, takže by byly dostupné jen zúčastněným subjektům, kvalitní mechanismy zabezpečení a zajištění správnosti údajů, včetně jejich vymazávání, komunikace se subjekty osobních údajů ("výpisy pro zákazníky")
- jednotlivé obchody - ohlášení UOOU (pokud už ho nemají, pokud ano, tak nejspíš rozšířit), dokladovatelné a dobře napsané souhlasy zákazníků, dobré smlouvy s vámi.
Když to zkusíte anonymizovat (hashe, IP adresy), vždycky se to IMHO rozpadne na zoufalé neefektivnosti nebo přílišné přísnosti toho seznamu.
Podle mě to v tomhle okamžiku není ekonomické...
Napad je to sice pekny, ale ponekud nedomysleny do vsech dusledku.
Byla zvazena napriklad eventualita, kdy kdokoli muze vzit a zadat do nekolika shopu udaje treba souseda nebo nekoho, koho chce poskodit?
Jak by toto asi bylo reseno? Kdo vam zaruci ze pod danou IP (pri pouziti NAT) se neskryva tisice stroju a nebo co v pripade pouziti proxy...
Podle me je takova sluzba neefektivni, problematicka a v pripade verejneho seznamu snadno zneuzitelna, protoze jak dnes zarucite zadani pravdivych udaju do objednavky?
no nevim, podle me se nejedna o chronicke, ale proste si to nekdo nekdy rozmysli a vykasle se na to. Podle me to neznamena, ze za mesic udela opet objednavku, kterou opet nevyzvedne. Takze dam si ho na blacklist, a priste mu nic neposlu, jenze on to zrovna prevzit chtel. Pochybuju, ze to nekdo dela jako konicka, aby jen skodil.. takovych bude mozna par kusu.
Martin Strnad: dekuji moc za kvalifikovany nazor.
Myslim, ze to uplne jednoduche nebude a urcite bude potreba spoustu veci domyslet. Na druhou stranu uz jen existence podobneho projektu a veta o mozne odpovednosti za podvodnou objednavku na fomulari muze odradit od zneuziti mnoho internetovych anonymu a tim usetrit penize provozovatelum e-shopu.
Jasne, ze je potreba udaje overit. Nektere e-shopy to delaji automaticky u kazde objednavky, nebo kdyz objednava novy klient, ktery dosud nikdy neobjednaval. Seznam muze dat obchodnikovi urcite upozorneni a je na nem jak s tim dale nalozi. V pripade, ze indice bude dostatecne srozumitelna a silna, nemusi prece objednavku odmitat, ale muze vyzadat zmenu zpusobu platby. Tedy nikoliv na dobirku, ale platbu predem... napriklad.
Samozrejme nelze delat zavery na zaklade jenom IP adresy (anebo jenom jmena), ale podle mne by byl dostatecne silny signal z kombinace IP adresy + hash emailu (prip. telefonu). Respektive by se dala vytvorit funkce, ktera by brala v uvahu jednotlive faktory a jejich vahu. Podobne jak pracuji spam filtry.
Rozumim tomu, ze kdyz nekdo chce, ten najde zpusob jak system obejit. Ale takovych lidi podle mne moc nebude. V pripade, ze se napr. snizi podil podvodnych obejdnavek z 6 na 2 % jde o usetreni castky = Mesicni_pocet_objednavek * 0,04 * ztraty_za_1_podv.objednavku
Kolik penez ztrati obchodnik za 1 vracenou dobirku? Netusim, asi zalezi na velikosti/vaze baliku. Dejme tomu 100,- Kc
Pri 500 objednavkach mesicne by se dalo usetrit 2000,- Kc
5000 objednavek ... 20000,- Kc mesicne
To jsou samozrejme jenom teoreticke vypocty - hra s cislami a myslenkami. A hlavne me to samotneho nepali protoze zadny e-shop zatim neprovozuji. :)
No, a proc to neudelat opacne - proc vymejslet jak nekoho pranyrovat? Co z toho udelat business? Dat dohromady databazi nevyzvednuteho zbozi vsech eshopu v .cz a postavit nad tim shop? Rek bych ze na tom bys vydelal vic nez blokovanim tech par co to nevyzvednou.
BTW pokud mas hodne nevyzvednutejch dobirek, mozna chyba nebude v zakaznicich. Vzdycky hledej chybu u sebe a zeptej se nekoho nezavisleho at si zkusi u tebe neco koupit a co na tom je spatne.....
Pre [9.]
Kedze web na pranyrovanie uz existuje a je na adrese www.tlchuba.sk, napad o eshope treba realizovat, nech je to kompletne.
Procento klientů, kteří neodeberou závazně objednané produkty, je konstatní. Bylo je a bohužel i bude. Popřát jim leda, aby si někdy vyzkoušeli na vlastní kůži, co to obnáší ...
Mě by spíš zajímalo, jak řešíte situaci, kdy klient objedná přes internet, následně odebere produkt, zaplatí za něj při převzetí, ale do týdne si to rozmyslí a od smlouvy odstoupí. Na vrácení peněz má ze zákona nárok, ale kdo pomůže dodavateli z neseriózního klienta "dostat zboží zpátky", když jen "odstoupí", ale krabici s tím už nepošle ... ? Přichází na řadu leda soudy, děkuji pěkně ... Už jste to někdo řešil ? Jak to ošetřit v kupní smlouvě, aby to mělo co nejrychlejší průběh ?
1. je to dobrý nápad, ale seznam by nemohl být veřejný z důvodu ochrany osobních údajů jak tu už pár lidí psalo. muselo by to fungovat interně třeba podobně jako SOLUS
2. lepší by bylo evidovat informace o lidech plus že neodebrali zboží. jestli je ten člověk závadný či ne, by mělo být na obchodníkovi. podobně i u SOLUS se člen rozhodne jestli je negativní záznam tak moc rizikový či se jedná o banalitu.
3. pro jednoznačnou identifikaci to však vyžaduje více informací, třeba datum narození, rč nebo op. jenže u SOLUS jsou lidi ověřováni většinou osobně nebo udají více osobních údajů, ale u nákupu brýlí v eshopu nevidím důvod proč uvádět datum narození, nebo číslo občanky. tam bych třeba uvedl maximálně rok narození ale ne kompletní datum. a nikoho nedonutíte. a jak pak budete řešit třeba shodu jmen, typicky Svobodovy a Novákovy co bydlí v jednom paneláku?
4. a po tom všem nakonec skončíte na tom že vám nemusí zákazník udělit souhlas, pro vedení v té databázi, protože ten by měl být vždy oddělen od samostatných obchodních podmínek apod. aspoň si to myslím, nejsem právník. taky se nevyhnete pokusům falšovat úsobní záznamy. jediná další možnost je identifikace podle čísel ... a vyžadovat ověřovací kód v sms. ale to zas stojí prachy ... snad jedině to zkoušet u podezřelých oblastí, pokud tam statisticky je větší šance že balík na dobírku nebude vyzvednut.
5. není lepší se na to vyprdnout a vyžadovat platbu předem?
Přečteno 86 130×
Přečteno 75 468×
Přečteno 62 199×
Přečteno 51 753×
Přečteno 51 057×