A je to tu! Dnes byl vypuštěn do veřejného testování PPC reklamní systém Seznamu Sklik.cz. Registrovat a vyzkoušet nový systém může nyní skutečně každý.
Musím uznat, že to asi nebude špatné – rozhraní Google AdWords mi dost vyhovuje…
Invenci přece dodává vizionář Lukačovič... prokliká si nějakou službu Googlu, zavolá svého poskoka a zvolá "to chci!"
Princip práce, rozmístění prvků, nápady... všechno jako přes kopírák. Že se nestydí!
Kdyby si totéž dovolila jakákoliv jiná firma v jiném oboru, tak je terčem posměchu a ani by si neškrtla. Když si totéž dovolí Seznam, tak jsou všichni plní obdivu nad "inovací" a nikdo si nedovolí ani zmínku o realitě.
Techničtí novináři by to měli dát Seznamu pořádně sežrat, ale zřejmě jsou strachy bez sebe...
Jak jsem nekde četl (myslím že to bylo vylášeno panem Lukačovičem po spuštení nového emailu), proč dělat nějakou službu jinak když je tady bezchybný originál a stačí ho okopírovat? :-)
přidávám se k tomu že se mi to jako uživateli AdWords líbí páč nemusím týden studovat nový systém ...
ale proč sakra ta Peneženka a žádná jiná možnost platby?! :-(
[5] http://www.lupa.cz/clanky/seznam-zbroji-tri-nove-sluzby/
"Poslední zajímavou informací o Skliku je jeho původ, resp. technický partner Seznamu, kterým je společnost Jyxo Michala Illicha."
Martine, děkujeme za propagaci.
O podobnosti s AdWords je třeba říci dvě věci. Za prvé se zeptejte Googlu, jestli jim Sklik vadí. Možná se budete divit, co vám odpoví.
Za druhé se v různých fázích testování obecně ukázalo, že inzerenti kritizovali téměř všechno, co se od AdWords lišilo. Původní návrh byl dosti invenční a celkem odlišný od všech jiných systémů. Dosti také záleželo na tom, co nám Jyxo jako technologický partner nabídlo.
[5] Jako "insider" vám mohu prozradit, že Jyxo tento systém programuje a dodává. Spolupracuje se s nimi výborně.
[6] Ve Skliku můžete cenu zadat jak s tečkou (vhodné pro programátory), tak s čárkou.
[8] O podobnosti s AdWords je třeba říci dvě věci. Za prvé se zeptejte Googlu, jestli jim Sklik vadí. Možná se budete divit, co vám odpoví.
- Google je určitě radostí bez sebe...
Za druhé se v různých fázích testování obecně ukázalo, že inzerenti kritizovali téměř všechno, co se od AdWords lišilo.
- proč tedy Seznam nezobrazuje přímo reklamy z AdWords a vymýšlí imitaci?
Osobně se domnívám, že je správně, že se Sklik podobá AdWords. Zcela určitě pro inzerenty, kteří si nemusejí zvykat na úplně jiný typ rozhraní. Navíc je třeba si uvědomit, že AdWords a Sklik si navzájem nekonkurují. Většina inzerentů bude používat obojí. Narozdíl třeba od freemailu, map atd., kde se Seznam také od Googlu inspiroval.
[14] ta slova o "nekonkurenci" psal před chvílí Marek Prokop někde jinde - nevím, ale mě se to jako omluva kopírování prostě nelíbí, inzerenti (včetně mě) nejsou tak hloupí, aby se
a) nenaučili ovládat další reklamní systém
b) nenajali si někoho, kdo ho ovládne za ně
Jinak by asi bylo nejsnazší, aby si adwords zkopíroval etarget, adFox a další - o "hloupé uživatele" by bylo skvěle postaráno...
Reaguju na [15]:
"Změnit text inzerátu nejde, musíš vytvořit nový a starý smazat (což je v AdWords totéž, akorát ti to neřeknou) a název kampaně se mění v nastavení kampaně."
Dušane, není snad jedno, jakým způsobem je ta úprava v Google AdWords provedena? Důležité snad je, že to jde, nemyslíš? Je mi úplně jedno, jak to mají u Googlu udělané, důležité pro mě je, že nemusím udělat nový inzerát a ten starý smazat, ale že mi stačí kliknout na "Upravit"... ušetřím tak jeden zcela zbytečný krok.
[17] Tak to vidíš, Martine. Jakmile je v Skliku něco jinak než v AdWords, tak si stěžuješ.
Přitom jsi zřejmě ten samý člověk, co v komentáři [3] píše o "opravdu velké sprosťárně".
Budu o možnosti přidat tam možnost "upravit" uvažovat, děkuju za názor. Nyní za transparentnější považuju udělat to na dva kroky.
[16] Mate, nejde o hloupost či schopnost naučit se administraci. Jde o peníze. Spravovat kampaně ve více různých systémech je tím nákladnější, čím více se ty systémy liší. Od určité hranice se již inzerentovi nevyplatí s dalšími systémy vůbec začínat.
Z nepodobnosti či nekompatibility vždy těží ten největší. Podobnost a kompatibilita naopak otevírá větší prostor pro malé. V ČR je ovšem tím největším Seznam, takže podobnost jeho systému s AdWords je vlastně výhodnější pro Google.
To je objektivně pragmatický pohled na věc. Na etickou stránku věci mohu mít jiný názor, ale ten by byl čistě subjektivní.
[17] Je to zvláštní, ale mě se tohle řešení s vytvořením nové reklamy líbí. Přijde mně, že je takové více BFU než řešení ala Adwords. Tedy když to člověk provede stylem Sklik, je zřejmé, že přijde o všechny získané hodnoty pro daný text, zatímco když to udělá způsobem Adwords, tak to pro obyč. lidi není zcela patrné. A tento systém má být pro obyčejné lidi.
Co mě zatím nejvíce nevyhovuje je způsob platby přes Peněženku a taky to, že musím zbytečně vytvářet mail adresu, kterou beztak nečtu a jen jí forwarduji.
Ale jinak Sklik zatím vykazuje neskutečnou konverzi, což se samozřejmě změní až tam nastoupí konkurence. Co mě nejvíce zajímá, kde se bude na výsledcích vyhledávání Seznamu zobrazovat. Zda placenou reklamu vytlačí zcela či jen částečně.
> Tak to vidíš, Martine. Jakmile je v Skliku něco jinak než v AdWords, tak si stěžuješ.
:-) Ne, tady vůbec nejde o to, jestli je něco v Google AdWords nebo ne. Tady jde pouze o to, že mi to přijde nelogický - asi nejenom já jsem zvyklý z všemožných aplikací, redakčních systémů apod. na to, že existují tři možnosti, co s položkou udělat - přidat, upravit a smazat. To samé, co jsem napsal v [17], bych napsal i v případě, že by touto vlastností administrace Google AdWords nedisponovala...
> Přitom jsi zřejmě ten samý člověk, co v komentáři [3] píše o "opravdu velké sprosťárně".
Ano, psal jsem to já a stále si za tím stojím.
Reaguji na [20]:
"Z nepodobnosti či nekompatibility vždy těží ten největší. Podobnost a kompatibilita naopak otevírá větší prostor pro malé. V ČR je ovšem tím největším Seznam, takže podobnost jeho systému s AdWords je vlastně výhodnější pro Google."
Obecně to tak možná platí, ale, Marku, myslíte, že to platí i v tomto konkrétním případě?
Ja nevim. Uplne vsem je jasne, ze Seznam proste kopiruje. Kopiruje to, za co Google utrati netroufam si ani tipnout kolik dolaru. Myslim, ze malo to nebude. Pak si nacvala Seznam, protoze to je uspesne tak to zkopiruje a pak na tom vydelava tezky prachy. Takze na zlodejine vydelavaji a co je nejhorsi, mnoho lidi se jich zastava. Me je jedno co si o tom mysli google, je mi jedno ze to je pro lidi vyhodne. Je to protipravni a je to svinstvo. Prepalene cd je taky pro lidi vyhodne...
[23] Ano, myslím, že to tak platí i v tomto případě. Dnes každý, kdo v ČR používá PPC, inzeruje v AdWords. Jen někteří navíc přidají Etarget a jen málokdo něco dalšího. Nástupem Skliku se to posune -- každý bude v Skliku, jen někteří navíc v AdWords, málokdo v Etargetu a v ostatních systémech nikdo.
[25] Marku, to myslíte, že by kvůli Skliku (pokud by měl odlišné ovládání), lidi zapomněli, jak se pracuje s Google AdWords? Google má přece dost velký podíl, tak proč by v něm lidé přestali inzerovat? Není to hloupost?
Já v tom tedy spíš vidím výhodu pro Seznam, ne pro Google...
[15] "Změnit text inzerátu nejde, musíš vytvořit nový a starý smazat (což je v AdWords totéž, akorát ti to neřeknou) a název kampaně se mění v nastavení kampaně."
Tak chlape, hlavně ty jako extra znalec googlu bys měl vědet že v AdWords můžeš kdykoliv změnit text inzerátu ...
ano popřemýšlej o tom prosím udělat "upravit" protože pokud bych měl mazat inzerát jenom kvuli překlepu textu a pak mu třeba zas dávat 100klíčových slov tak bych se z toho pos... :-)
a ber to prosím jako konstruktivní kritiku já jsem rád že to je stejné jako u G protože se to nemusím učit vše znova :-)
[29] Richi, Dušan má pravdu. V AdWords v podstatě nejde opravit inzerát. Když ho opravíte, uloží se původní verze a vytvoří nová. Z pohledu inzerenta je podstatné, že i po sebemenší změně jde inzerát znovu do schvalování (protože je ve skutečnosti nový). V AdWords to je méně pracné a neprůhledné, v Skliku je to pracnější (o jeden klik) ale transparentní.
Mně osobně se také líbí způsob opravy v AdWords víc, ale asi je to jen zvyk.
[30] tak pak to asi nechápu (nemám na to asi školení :)
když kliknu u textu reklamy v AdWords na "upravit" tak si ho upravím (myslím pouze text - nadpis a popis) a nic se nemaže a dál se zobrazuje, to že jej nekdy opet zkontroluje administrátor mi přece nevadí ...
jestli se pletu prosím o vysvetlení
[32] IMHO už jsme trochu off topic. Rád vám vysvětlím, jak je to s tzv. opravou inzerátů AdWords a proč by se neměla dělat, když svůj dotaz pošlete do mé poradny: http://vyhledavace.info/poradna/3_0.html
Tahle internetova decka me fakt dostavaji. Jak se nekde mluvi o softwarovych patentech, tak vsichni hulakaji "ou, ou, to je fakt spatne, ze si Adobe mohlo patentovat zmacknuti enteru" a ze uzivateslke rozhrani by z podstaty nemelo jit patentovat, protoze se nejedna o dostatecne hlubokomyslne invence. Ale jak seznam pouzije neco podobneho, tak se zase bitchuje jinym smerem... Polovina internetovych obchodu pouziva presne identicke uzivatelske rozhrani (a ta druha pulka se lisi nejakym detailem), u PPC systemu by to nemelo byt jine.
--
[29] Klicova slova se tykaji kampane, tady jde o inzerat a ten se v AdWords skutecne smaze a zalozi novy (= ztratite statistiku v AdWords pro ten reklamni textik). Ne, ze by to melo moc velky vyznam, kdyz ma kazdy Google Analytics.
[27]
> Ta reklamní pozice je na hodně
> blbém místě. Zůstává otázkou,
> kam se po testovacím období
> přestune.
To je neco jako rikat "Dneska je ale vedro, to je fakt blbe. Otazkou ovsem je, jak bude zitra..." Coz mi pripada jako nicnerikajici.
Seznam prostě pokračuje v nastaveném kurzu Ukradni co můžeš viz http://jas.seo-sem.cz/2006/06/21/google-jako-vzor/
[26] Nesmíte Martine zapomínat, že pan Prokop je v Skliku, svým způsobem, angažován, protože je společnost bude pořádat školení tohoto sytému (což vzhledem k totožnému rozhraní a chování s adwords jistě nedá mnoho práce), takže od něj nelze čekat kritiku "adwordskliku".
[49] Richi, v Sklik jsou trochu jiná pravidla než v Adwords, já třeba narazil s názvem firmy psaným velkým písmem, ač je tak zaregistrovaná. V Sklik není možné, v Adwords není problém. A určitě se najdou i jiné odlišnosti ohledně tvorby samotného textu.
Co mě samotného udivilo, že je možné texty vytvářet ve slovenštině.
[39] Jendo, máte pravdu, že školení Skliku dá mnohem méně práce. Z toho ale zároveň plyne, že se na něm vydělá méně peněz. Kdo už zná AdWords, žádné školení nepotřebuje. Z tohoto pohledu je pro nás podobnost Skliku velmi nevýhodná.
Na druhou stranu máte pravdu i v tom, že Sklik nekritizuji ze zištných důvodů. Díky podobnému ovládání budeme mít menší náklady na administraci kampaní a budeme se moci více soustředit na zajímavější věci.
A jen úplně na okraj, na školeních AdWords (a bude to tak i na školeních Skliku) administrační rozhraní, o kterém tu je řeč, neprobíráme. Dokonce se tam už vůbec ani neukazuje.
[24] Google prostě musí na situaci v ČR zírat. Tolik vyčůránků na čtverečný kilometr aby člověk hledal jinde ve světě s lupou ;-) Doménu google.cz drží pan Schel a "jeho" Občanské sdružení Google (http://www.mvcr.cz/rady/sdruzeni/sdruz023.html0), jehož členové asi milují film Major Google z roku 1936, takže tím pádem jsou právně krytí a jejich dlouhý nos se táhne přes oceán až do Silicon Valley. Další věc - pan "Yuhů" může sedět na dvou židlích - jednou dělat support uživatelům AdWords (po té, co přeložil rozhraní do češtiny) a pak ještě pracovat pro plagiátora Lukačoviče, kde se možná jednou zaplacené textíky budou hodit. Trošku je přehodíme, ostatně dělá to tak 80 % středoškoláků týden co týden při psaní seminárních prací a referátů.
Žádná touha posouvat věci dál a inovovat, vždyť ono by to stálo čas a penízky a nakonec i mozek by se musel zapojit.
[51] Jestli je pan Yuhů tatáž osoba, která se v supportu Google AdWords podepisuje jako "Dušan, Tým Google AdWords", pak musím říct, že jsou jeho rádoby rady naprosto k ničemu.
Místo aby poradil, napíše, že se kód AdWords na stránkách poněkud liší od jejich (logicky, je třeba ho svépomocí zvalidnit), a proto se odmítá otázkou zabývat.
Doufám že bude dělat support také Sclicku, ať je to v rodině.
Já vážně nejsem ten Dušan z Google, co dělá podporu a má adresu dusan@google.com. Skutečnost, že je tato adresa obsazená, byla jednou z kapek do džbánu rozhodnutí pro Google nadále nepracovat.
Chtěl bych drzého "advokáta z lidu", který se ani neumí podepsat, upozornit, že jsem podstatnou část rozhraní AdWords do češtiny přeložil jako dobrovolník bez nároku na honorář.
I teď bych se místo chození do práce raději válel, ale jsem hluboce přesvědčen, že Sklik českému internetu zásadně pomůže zprůhlednit internetovou reklamu a že na Seznamu by mělo být dobré vyhledávání. Nečekal jsem ovšem, že za to sklidím takovou dávku jedu; asi jsem naivní.
Skliku držím palce, jistě se brzo vychytají drobné nedostatky, s rozhraním jsem spokojenej, funguje skvěle ... ale platby:
když už je nutnost používat peneženku, když už není možnost platit internetovou kartou, a když už je alespon ten převod přes ebanku, proč to probůh trvá 2dni?? převod v ebance trvá necelou minutu tak co pak děláte dva dni? chtělo by to doladit jak má etarget že peníze se připíšou okamžite (asi to není starost oddelení vyhledávání ale můžeš jim to tam alespon vzkázat)
Ano Martine protože jsem si první platbu poslal asi 3kila bez požadování faktury, ta proběhla opravdu asi do hodiny max dvou, pak jsem ale poslal pár tisíc s tím at mám na nejaký čas pokoj a můžu pořádne spustit bez omezení více kampaní na více webů a ta není do ted na mém učtu v penežence ... ty reklamy co vidíš jsou vlastne jenom zkušebné kampane za tech pár korun (které už docházejí proto se rozčiluju :)
tak inzeráty se už vypisují i ve "zboží" http://zbozi.seznam.cz/searchScreen?q=letenka
Přečteno 80 715×
Přečteno 47 186×
Přečteno 26 716×
Přečteno 22 105×
Přečteno 21 113×