Minulý týden jsme spustili první veřejnou betaverzi map. Mnohem lépe využívá plochy prohlížeče a má také o něco vylepšené ovládání. Ač se jedná teprve o betaverzi, můžete si ji vyzkoušet a případně nám dát vědět co by jste chtěli mít ve finální verzi.
Sídliště Stodůlky. Na leteckých mapách zajímavý pohled pro svoji pravidelnost
Mapy byly kdysi Popelkou každého portálu. Stály mnoho peněz, jejich realizace vypadala nesmírně složitě a ještě k tomu výnosy z nich nestály za řeč. Po dlouhou dobu tento segment skomíral. V zásadě téměř až do roku 2004 kdy se objevilo několik zajímavých konceptů v zahraničí. Mapy se postupně začaly měnit v jednu ze strategických služeb. Jsem přesvědčen, že žádný portál bez jejich zásadního rozvoje nebude schopen přežít ve stávající podobě. Nakonec i konkurenční Seznam do nich velice intenzivně investuje.
Atlas měl po dlouhou dobu jedny z možná nejlepších map na trhu. Jejich vnímání bylo plné superlativ, ale postupně jak ubíhal čas a objevovaly se nové a nové inovativní koncepty a jejich význam upadal. Už jen když se podívám na design, pak malé okno s mapovým výřezem je nápad doslova z minulého století. Vylepšovat to přidáváním dalších bodů zájmů a nějakých drobných vylepšení nemělo cenu. Tak bychom si jen dále opečovávali „mrtvého koně“ (viz. co je mrtvý kůň?) a utěšovali se jak se nám na něm skvěle jezdí. K tomu učesat hřívu a přidat několik rolniček opravdu nestačilo.
Projekt fakticky začal s příchodem Veroniky Vajdiakové do Atlasu. Veronika je skvělý člověk nadšený pro věc, ale je pro mně i fascinujícím důkazem toho, že kolem nás je spousta lidí, kteří jsou nesmírně šikovní a stačí jim jen dát prostor a příležitost. Pro Veroniku jsou mapy prvním velkým projektem a ujala se ho velice dobře a stejně tak rychle pronikla do většiny tajů mapového světa. Co je to ortofoto? Co WGS84? Co klady listů? Co POIky? A co záludnosti, které jsou přichystány na všechny, kteří do toho světa vstupují. A nebylo toho právě málo.
Celý vývoj do stavu současné (veřejné!) betaverze trval 3 měsíce. V jeho průběhu se na podíleli lidé, kteří zpracovávali design stránky i samotných map, vývojáři, kteří psali backendové i frontendové části map a samozřejmě Veronika, která to vše koordinovala a které se o mapách muselo i zdát. I když 3 měsíce na takovou aplikaci není příliš hodně času, bylo možné vše zvládnout i dříve. Předpoklady jsme pro to měli ty nejlepší – lidi, kteří s vývojem takové aplikace doslova na zelené louce mají zkušenosti i jejich snaha a chuť ji uživatelům přinést a pochlubit se tak svým umem.
Nakonec se ukázalo, že není dobré vše zase uspěchávat za každou cenu a hlavně nás zdrželo několik „drobností“, které jsme neodhadli dobře. Například po té co Veronika vyrazila pro mapové podklady a zjistilo se, že jsou doslova a do písmene na stovkách DVD, bylo jasné, že v plánech jsou jisté časové nedostatky. Díky nasazení jednotlivých lidí se je podařilo minimalizovat i když způsobem, který je více než veselý.
Vše něco stojí a i objednání dalšího hardware má svoji cenu – čas. Nic nejde hned. Tedy, vlastně jde! Otevřít sklad, vytáhnout odtamtud nepoužívané notebooky a vytvořit z nich výpočtovou farmu! Jak to fakticky vypadalo můžete vidět na fotografii níže.
Výpočetní farma může být tvořena i několika notebooky ze skladu – není-li zbytí.
Betaverze je venku a i když na ní ještě dost práce, ukazuje docela dobře jak budou nové Atlasí mapy vypadat. Snažili jsme se využít maximum plochy prohlížeče což celé mapy zpřehledňuje, ale fakticky také trochu zvyšuje množství natahovaných dat. Rozhodně je to o řád lepší než nyní již prehistorický a zastaralý koncept malého okna umístěného kdesi ve stránce. V době kdy se většina lidí připojovala přes vytáčené připojení to jinak nešlo, ale dnes svět trochu přeci jen pokročil.
Současná betaverze v tuto chvíli neobsahuje ještě zdaleka všechny podklady. Chybí hlavně vyšší rozlišení leteckých map, které bude doplněno. Ale i tak můžete navštívit řadu zajímavých míst kam se člověk běžně nedostane.
Jaderná elektrárna Temelín (odkaz)
Svatý Jan pod Skalou. Jedno z krásných míst nedaleko Prahy (odkaz)
Klondajk: největší raketová základna u nás. Nyní již armádou opuštěný kolos na vrcholcích Brd (odkaz)
Takové jiné letiště: Boží Dar nedaleko Mílovic. V průběhu 2 světové války bylo využíváno Luftwaffe (odkaz)
Za zmínku také stojí ovládání, které je zpracováno zcela nově. Nakonec je to vidět již z obrázku výše. Většinu prvků, které jsou na mapě můžete myší vzít a umístit jinam. Pokud máte raděj menu zaměřovací kříž napravo a nebo vám právě překrývá něco co potřebujete vidět, není problém ho vzít a umístit na lepší pozici.
Hrad Pernštejn. Ovládací prvky jsou přeskládány dle potřeby
Betaverze obsahuje také několik vychytávek, kterých si člověk běžně nemusí ani všimnout. Tyto téměř „skryté funkce“ umožňují například vyhledat trasu z jednoho místa do druhého aniž by jste museli zadávat odkud kam pojedete. Vše naklikáte myší (pravým tlačítkem). Nakonec názorněji to asi uvidíte spíše na následujícím obrázku:Cesta z Ruzyně na Okoř naklikaná pouze myší
I když to vypadá dosti složitě a málokdo to využije, umožňuje to jedno malé kouzlo, kterého jinak v této betě nedosáhnete a to určit více míst přes které pojedete.[1] Opera není odladěná, měla by být pravděpodobně do týdne.
[2] Můžete psát do diskuse http://pokec.atlas.cz/diskuze/diskuze.aspx?cat=2212 a nebo přímo na mapy@atlas.cz
Nějaké informace nakdete také zde: http://pokec.atlas.cz/blogy/mapy
to Lukoko: Krásný den přeji, chyby a návrhy nám můžete posílat na mapy@atlas.cz nebo na blogu http://pokec.atlas.cz/blogy/mapy .
to Čvachta: Problém s prohlížečem Opera již řešíme a zanedlouho se budete moci dočkat map i v tomto prohlížeči.
Děkujeme
Veronika Vajdiaková za tým Atlas map
Jsem novymi mapami Atlasu take nadseny. Shodou okolnosti jsme je testovali s Martinem Koptou v kavarne v Karmelitske ve ctvrtek vecer (zcela nahodne prisla rec na stare mapy a tak jsme je otevreli a vi, nova betaverze).
Prekvapilo me, ze jste je vyvinuli jen za 3 mesice, Ivo L. uvadel na blogu, ze jejich mapy trvaly snad 6 mesicu a ze to byl nejdrazsi projekt Seznamu.
Atlas me timto prijemne prekvapil resp. ukazal, ze tam nejaky potencial preci jen bude. Jmeno projektove manazerky bych neuvadel nebo vam ji brzy nekdo pretahne :-)
Nové mapy vypadají zajímavě, ty staré už v dnešní konkurenci neměly žádnou šanci... Na podporu Opery se těším, doufám, že bude co nejdřív a že tam bude fungovat všechno, i to hledání tras.
Oproti Seznamu mi ty mapy ale při prohlížení a posunování přijdou jakési pomalejší, bude tomu tak i v ostré verzi?
A ještě: proč když jsem byl výřezem nad Brnem mi to vůbec nechtělo najít Liberec?
JIž jsem to psal někam jinam, ale i já jsem nadšen (zejména kartografickými mapami). Je to první mapa na webu, kde mají Vizovice (jen 4500 obyvatel) názvy ulic a rovněž první mapa, kde kromě obrysu svého domu vidím i kůlnu a stodolu a dokonce najdu svoji chatu v chatové oblasti ;-)
Také se mi líbí kontrastnější barvy fotomapy - vypadají líp jak u Google či Seznamu.
Jedinou výtku mám k ovládacím prvkům - zdají se mi být zbytečně velké...
Jinak SUPER!!!
ha, tak uz to v Safari JEDNOU funguje (kdyz okno zavru a otevru, nic se nezobrazi). Kazdopadne nevyhodou je mensi rozliseni, Seznamacke mapy priblizim vic. Zajimave jsou fotomapy, kde je obrazova kvalita subjektivne vyssi (ovsem za cenu mensiho priblizeni), diky vyssimu kontrastu to vypada skutecne "malovane" :)
Asi nejsem jediný kdo si všiml že jste ortofotům pořádně zvýšili kontrast a sytost. Líbí se mi to, je to výrazné a přehlednější, dobrý nápad! (a ten algoritmus co zajišťoval že to bude hezky navazovat bez skokových změn a příliš pravoúhlých gradientů.... že to byl on co běžel na tech ntb? :))
Pár dobře míněných připomínek:
(FF 1.5.0.7) - Nedokázal jsem naklikat trasu přes RMB menu. Ať jsem zmáčkl jakoukoliv volbu, nic se nestalo.
Špendlíky vypadají jako dobrá věc, ale vyžadovat kvůli nim registraci není dobré řešení. Ukládejte je přece raději do cookies, buď na dobu sezení, nebo déle.
Mohli byste ještě zrychlit načítání. Seznamácké mapy se mi zdají alespoň při posuvu znatelně rychlejší (při zoomu cca stejné). I když možná nejsou rychlejší, jen mají plynulejší posuv...
Jinak vypadá nová aplikace dobře - ve srovnání se starými mapami rozhodně, ale i se seznamáckými.
do leteckých doplnit názvy měst at vím kde jsem
super jen doplnit spoustu hospod, bankomatu, obchodu, zámku, atd...
u hradu muze byt navic otviraci doba, cenik vstupneho... co takhle se domluvit s provozovateli a dat jim moznost tyto data aktualizovat?....
udrzovani techto dat bude pekna fuska ... ale je to napad
u hospod www odkaz na restauraci (treba placeny :) a neplaceny neklikaci...
Sport, koupaliste, zimni stadiony, telocvicny, s otvirackou
sluzby, opravny ruzneho druhu, spojeni, otviracka...
[22] přijde manažer: "...tak, okopírovali jste to dobře chlapi... ale zas budou lidi prskat, že nemáme vlastní nápady a jen kopírujeme... hmmm. Na Google maps posun kolečka nahoru zůmuje, dolů oddaluje.... tak to prohoďte, ať lidi vidí, že nejsme žádní kopírovači!" :)
Jinak na Google maps se kolečkem přibližuje oblast pod kurzorem a ne střed mapy. Slibuju, že když to uděláte jako Google, že budu všude říkat, že jen implementujete průmyslový vzor!
Plánování tras se koukám moc nepovedlo:
Trasa Děčín-Sokolov - 9 km 332 m. Ta přesnost na metry je udivující, v kilometrech to koukám trochu hapruje...
Trasa Rajhrad - Kuřim: Hledané místo nebylo bohužel nalezeno (obojí v okrese Brno-venkov, Rajhrad má 3 tisíce, Kuřim 10 tisíc obyvatel)
Ostrava - Brno: 8 km 787 m,
Praha - Kladno: 1 km 540 m,
Cheb - Karviná: 25 km, 754 m
holt se nám ten svět nějak zmenšuje...
Odpovědi na některé otázky:
1) Bude API? Bude PPC navázané na lokalitu? Propojení s katalogem?
API bude. V podstatě čekám na odladění map. Pakliže znáte API Googlu, čekejte podobné, doufám že lepší ,-)
PPC - co přesně máte na mysli? pay per click? To doufám ne ;)
Propojení s katalogem - rozhodopádně.
2) Oproti Seznamu mi ty mapy ale při prohlížení a posunování přijdou jakési pomalejší, bude tomu tak i v ostré verzi?
To je dáno několika faktory z nichž ne všechny můžeme ovlivnit. Hlavní je ten, že plocha mapy je podstatně větší než mají ostatní mapy. Obhospodářovávání takové plochy je náročnější na výkon ;), nicméně mohu vás uklidnit, ladění rychlosti jsem věnoval hodně času, a zdaleka jsem nevyčepal všechny možnosti, takže budou mapy rychlejší? Určitě ano a v dohledné době.
3) Jedinou výtku mám k ovládacím prvkům - zdají se mi být zbytečně velké...
I mě ovládací panel připomíná něco co vypadlo ze Sojuzu. Ano bude menší a i krapet chytřejší.
4) Špendlíky vypadají jako dobrá věc, ale vyžadovat kvůli nim registraci není dobré řešení.
Ne, není to řešení ideální. Špendlíky bez registrace budou.
5) Safari.
Víme o tom. Tento týden a týden příští se věnujeme Opeře. Po ní příjde na řadu cestování po Safari :-)
6)..jen bychom doporučovali prohodit chování kolečka myši..
Done.
7) Router
Je to beta. Vývoj routeru, pro který máme celkem unikátní ;) požadavky stále probíhá. Zlepšení očekávejte zanedlouho.
8) Zoom na střed podle myši? V Atlasu se rozhodujeme konsensem. Já jsem pro. Záleží ale i na ostatních.
9) Do leteckých doplnit názvy měst at vím kde jsem
Veroniko, hoď to do modré krabičky :-) Pro ostatní: Bude!
10) Nasel jsem tam par nedostatku a nikde na strance jsem nenasel, kam bych moch poslat nalezene chyby a navrhy.
..kdybychom věděli kam dat ten odkaz ,-) Ano, pripominky jsou cenne, takze mail bude.
11) Hledání
V současné době probíhá aktualizace dat. Je to stále beta.
12) Zimní podklady
Tady vás musíme zklamat. Momentálně roční období neplánujeme :)
Za tým Atlas Map, Daniel Steigerwald
Zastaralé mapové podklady, jako obvykle (i u Seznamu). A i Google má aktuálnější satelitní (či letecké) fotky, i když ne o moc.
Konkrétně v Brně - Líšni, u ulic Holzova a Letecká, stojí už několik nových bytových domů - náš už přes rok, sousední více než 3 roky - a existuje několik nových ulic (mimo jiné Otiskova, Leskauerova).
To mně u všech internetových map štve, že neumí pružně (řekněme v řádu měsíců) reagovat na změny a zobrazit alespoň nové ulice.
Copak to všechno... Mapy hezké, engine Googlu okopírovaný parádně, všechno hezky funguje, vrstevnice supr, fotočky barevné jako z plakátu - ale k čemu mi to je, když to v menších městech nenajde jedinou ulici, když Karlovy Vary se nacházejí na své vlastní periferii, když hospody jsou na louce, obchody o několik ulic vedle, bankomaty v garážích, benzínky v rybníce. Většina objektů je umístěná nejspíš náhodně. Jednu hospodu jsem našel dokonce mimo o několik kilometrů.
Mapa musí být především důvěryhodná. Lepší, když tam informace chybí, než když je tam informace chybná/neověřená. Spálím se jednou, podruhé - a potřetí už dotyčné mapě nebudu věřit ani že Hradčana jsou v Praze.
Přečteno 177 583×
Přečteno 143 844×
Přečteno 82 440×
Přečteno 77 356×
Přečteno 67 094×