Minulý týden jsem uveřejnil statistiku, která graficky zobrazuje vývoj části portálového trhu – konkrétně portálových homepage. Spočítat si takový poměr je jednoduché u kterékoliv služby měřené NetMonitorem a my se podíváme jak si takový graf můžete snadno a rychle nakreslit sami.
Sledovat vývoj trhu lze dle řady kriterii. Sledování poměru unikátů je jeden ze způsobů. Ve chvíli, kdy si takovýto poměr zakreslíme do grafu, můžeme vidět nejenom krátkodobý vývoji, ale za určitých okolností i trendy.
Je třeba si uvědomit, že podíl v unikátech zobrazený v grafu je jen jiným pohledem na absolutní hodnoty. Pohledem, který je zaměřený hlavně a asi pouze na porovnávání. Pokud budete něco porovnávat, snažte se porovnávat jablka s jablky a hrušky s hruškami.
Důvod proč jsme si třeba já vybral HP portálů je jednoduchý – jsou porovnatelné. Celková sumární čísla za každý portál porovnatelná jsou jen omezeně a nebo vůbec. Proč? Tak například Seznam celková sumární čísla vůbec v NetMonitoru nezveřejňuje, Atlas do nich má zase pro změnu zahrnutý IDOS, který je mnoha lidmi vnímán, jako „přebytečný“. Takže jak si vy sami můžete udělat porovnání podílů jednotlivých služeb měřených NetMonitorem?
Data získáte snadno z veřejných statistik NetMonitoru na adrese http://online.netmonitor.cz/ola2.php. V položce zobrazit klikněte na „Historie“, období den a namísto předvybraného PV vyberte U. Nyní stačí stisknout tlačítko „Spočti“ Musím říct, že zde narazíte na jedno úskalí a to je rychlost webaplikace NetMonitoru. Pokud vyberete příliš dlouhé období, budete si muset opravdu hodně dlouho počkat.
Po té co se zobrazí tabulka s hodnotami, můžete provést ještě menší korekce v zobrazení. Já osobně například unikáty nechám setřídit dle jejich velikosti. Tím se mi dostanou nejnavštěvovanější servery nahoru a ty méně navštěvované dolu.
Některé ze serverů mají ještě řadu sekcí. Pokud byste chtěli porovnávat i je, například homepage je u všech portálů takto „zanořena“, musíte si danou položku „rozbalit“. To můžete udělat položku po položce a nebo kliknutím na „Rozbalit vše“.
Tak a nyní máme data připravena k exportu. V prvém horním roku je ikonka s logem Excelu a nápisem „Exportuj“. Na tu klikněte a bohužel někdy až za hodnou chvíli se dočkáte stažení souboru, který můžete přímo otevřít v excelu.
Předem se omlouvám těm, kteří nemají Excel, ale používají třeba jeho obdobu z Open Office. Další postup ukážu v prostředí MS Excelu, ale v ostatních kancelářských balících to bude velice podobné.
Tedy máme otevřený excel a musíme si vybrat co s čím budeme srovnávat. Řekněme, že srovnáme podíl Lide.cz se Libimseti.cz. Nejdříve vyberte celý řadek s daty a pak označte řádky Lide.cz a Libimseti.cz. Uděláte to tak, že stiskněte klávesu Ctrl a současně klikněte myší na číslo řádku. Ten se označí.
A nyní nakreslíme graf. Bohužel mám anglický graf a tak nevím jak kreativně se podařilo přeložit „100% stacked area“. Snad vám napoví obrázek.
Nyní se vykreslil graf.
V některých případech je třeba graf dál upravovat. Je to zejména tehdy pokud absolutní čísla jsou příliš velká. To většinou neumožňuje výkyv o víc než několik málo procent za několik měsíců a tak malý relativní výkyv by na grafu byl téměř neznatelný. Není těžké podívat se na detail.
Klikněte (double-click) na vertikální stupnici v grafu (jsou zde procenta). Otevře se vám okno a v jedné záložce (Scale) najdete Minimum a Maximum. Takto můžete graf zaměřit na detail, který je pro vás zajímavý a vidět třeba dlouhodobé trendy, které se zatím pohybují právě jen v řádech 1–3% – což možná není moc v procentech, ale přepočítáno zpět na absolutní hodnoty to může dávat zajímavě velká čísla.
Měřit úspěch vašeho projektu můžete i v absolutních číslech. Má to ale svá úskalí. Např. růst o 10% může vypadat jako úspěch, ale co když celý trh roste o 30%? Je samozřejmě otázka „co je trh“. Zde doporučuji vydefinovat si několik nejbližších konkurentů a soustředit se na ně. Díky „jejich číslům“ snadno poznáte zdali úspěch není ve skutečnosti neúspěchem a nebo naopak.
A na závěr snad ještě několik úskalí:
– Weby s několika málo přístupy ta den tímto způsobem nesrovnávejte. Na malých číslech lze dosáhnout gigantických růstů a nebo poklesů. Srovnávejte servery s řádově minimálně tisíci uživateli denně a více, a nebo buďte extrémně opatrní v závěrech.
– klesat v podílu na trhu je možné i když v absolutních číslech web rostete. Postačí, aby celý trh rostl rychleji než vy. Pokud se budete porovnát jen s některými konkurenty, pak pokud rostou oni rychleji, bude vám to ubírat na tržním podílu také. To je třeba případ homepage portálu Centrum z minulého příspěvku.
Online data z netmonitru jsou velmi rozdilna od dat, které netmonitor prezentuje v mesicni zprave. Je velmi obtizne je pouzit, protoze netmonitor v online datech bezne tvrdi, ze Seznam ma navstevno 40 MILIONU! and MILIONU unikatnich prohlizecu. Podobne nesmysly tam vydrzi dny i tydny, pak je nekdo opravi. V mnoha pripadech je neopravi vubec a jsou tam dodnes.
[1] Online data jsou rozdílná oproti měsíčním zprávám prostě proto, že uvádí jiné jednotky. V online datech jsou cookies, což může být ještě podstatně více než počet unikátních prohlížečů. V měsíčních datech je projekce na reálnou internetovou populaci (tj. na počet skutečných lidí). Pro sledování vývoje podílů serverů lze ale použít oboje.
Přečteno 177 583×
Přečteno 143 844×
Přečteno 82 440×
Přečteno 77 356×
Přečteno 67 094×