Některé zprávy nemusí mít prakticky žádný význam, přitom lze na nich vybudovat hezkou a mediálně zajímavou bublinu. Nakonec i mě samotného velice překvapila zpráva, že Ivo Lukačovič se údajně vrací zpět do práce, aby prý vyřešil ztrátu pozice, která Seznam provází. Kolem se hned vyrojilo několik více či méně pravděpodobných teorii co se vlastně ve skutečnosti děje. Třeba ta, že Ivo láká jen nástup mobilního webu a chce být u toho, čemuž bych klidně věřil, anebo zcela nesmyslné a absurdní teorie o „poslední ráně Centru“. Člověk si musí občas položit otázku, kam na to ti lidi chodí?
Ať je to jak chce, a že bych byl v hodnocení takové zprávy velmi opatrný, ale možná pár racionálních důvodů pro návrat by se našlo. Nicméně tyto důvody jsou spíše vztyčenými prsty, jejichž význam bych ale zdaleka nepodceňoval.
Počátkem roku oznámil Google své prvenství ve vyhledávání. Zpráva, která rázem obletěla media a která byla dle mého názoru mimořádně hloupě načasovaná. Ať už za ní stála dětinská radost z toho, že se Google Seznamu stále blíží anebo nějaké vnitřní třenice a rádoby dosažené interní cíle Google, byl její problém v tom, že v jádru nebyla pravdivá. Je s podivem, že se Google k něčemu takovému uchýlil, když výhru má takříkajíc v kapse a stačí být trochu trpělivý.
Pro nás bohužel přesný okamžik, kdy se tak opravdu stane, lze určit velmi špatně a pouze na nepřímých číslech. Jedněmi z takových jsou statistiky odkazování měřených serverů z TopListu. V podstatě lze říci, že tyto čísla ukazují, jak moc který vyhledávač rozvede do světa lidí, nemusí, však ukazovat kolik lidí ho skutečně používá. Na to pozor! Důvod je jednoduchý – TopList představuje pouze určitý vzorek serverů a za určitých okolností se mu lze v nějaké míře vyhnout. Nemluvě ani o tom, že v něm nejsou některé významné české servery.
Zdroj: http://vyhledavace.chose.cz/?category=0&dateFrom=1.01.2006&dateTo=27.04.2011
Graf proto musíte brát s jistou rezervou. To co je podstatné je trend a ten je jasný. Význam vyhledávání v Seznamu ztrácí a Google získává. Ve skutečnosti může být jeho nárůst o něco rychlejší. Ptáte se proč? Je to právě skupině lidí, kteří využívají zahraniční servery a servery, které nejsou v TopListu zahrnuty. Typický profil takového uživatele by mohl být třeba takový: vyhledává na Google, komunikuje na Facebooku, zprávy čte na IDNES a jako email má GMAIL . Nic nepředstavitelného.
Pozor, pokud zde píšu „ztráta“, je jí myšlen relativní podíl – market share v uživatelích Je možné, že návštěvnost hledání Seznamu může ještě roky v absolutních číslech růst, ale asi už ne tak rychle jako celý trh. A to není dvakrát dobrá zpráva, byť také není nikterak fatální.
Mezi námi, toto je daleko vážnější problém, který paradoxně zůstává bez povšimnutí a který naznačuje jistý trend i v číslech z NetMonitoru. A je to o to zajímavější, protože ten Google nebo Faceboook mohou ovlivňovat jen nepřímo. Sami takto měřeni nejsou.
Zdroj: Online data NetMonitor http://www.netmonitor.cz
Dle NetMonitoru počet reálných uživatelů home page Seznamu v absolutních číslech roste, ale pozor, když se podíváte pečlivěji, zjistíte, že podíl mezi celkovým počtem naměřených reálných uživatelů a těch, kteří chodí na HP Seznamu naopak klesá. Otázka jak to intepretovat. jednu interpretaci vám však nabídnout mohu: Roste počet lidí, kteří své potřeby dokáží uspokojit i bez Seznamu (resp. aniž by měli potřebu využívat jeho HP).
Zdroj: Data z projektu NetMonitor http://www.netmonitor.cz
Spíš subjektivně, ale zdá se mi, že ten poměr odpovídá růstu Google, což se ovšem špatně dokazuje, ale pokud ano, naznačovalo by to klíčovost vyhledávání pro portál jako celek. V číslech lze objevit i jeden trochu krutý paradox a to, že v share HP Seznamu v posledních letech ztratila víc než HP Centra. To je věc na kterou bych si nevsadil a která mě překvapila.
Přece jenom Seznam je v naprosto jiné roli – zatímco Centrum se přes svůj vrchol dle čísel přehouplo již dávno a k zastavení na sestupné dráze mu nepomáhají ani dříve realizované akvizice a teď hledá nějakou stabilizační kotvu, Seznam je v roli, kdy dosahuje v mnoha směrech historicky nejlepších výsledků. Daří se mu ať už v absolutních číslech návštěvnosti, tak i finančně.
Ale ne vše je jen o hledání a penězích. Zajímavě se k vyjádřil Josef Šlerka v Lidových novinách, když komentoval zprávu o údajném lednovém prvenství Google: „Seznam podcenil úlohu inovací a soustředil se na konzervaci dosažených výsledků. To se mu vymstilo,“. Pokud má Josef Šlerka pravdu, pak mnohem více než v hledání je to vidět jinde – v komunitních službách, které představují zcela jinou a trochu neočekávanou frontovou linii.
Při pohledu na návštěvnost Lidé.cz a Spolužáci.,cz srdce zapláče a grafy mluví již vlastními slovy. S komunitními servery to bylo ale vždy těžší. Reklama se na nich nikdy neprodávala nějak skvěle a přidaná hodnota pro inzerenta taky nic moc a chtělo to prostě zcela jiný přístup. A ten objevil a dokázal využít – kdo jiný než Facebook. Epocha komunitních severů se tak začala dělit jen na dvě části: „před facebookem“ a „po facebooku“.
Mimochodem toto oblíbené klišé mnoha klesajících komunitních serverů se snaží podsouvat myšlenku, že boj s facebookem byl dopředu prohraný. Možná ano, ale když se zamyslíte, není celý Seznam sám důkazem faktu, že občas i když se globální leader na zadní postaví, je mu to pendrek platné? V tomto případě ale byl globální leader mnohem akčnější a inovativnější a důsledky se projevily velice rychle.
Zdroj: Online data NetMonitor http://www.netmonitor.cz
Nechť si v tom každý najde své ponaučení. Jak napsal ve svém profilu Daniel Dočekal: „…doporučuji spoluzaci.cz – tam teprve člověk pochopí, jak vypadaly weby před deseti let“ a jeho slova by chtělo tesat do kamene.
Paradoxem je, že i Pavel Zima, šéf Seznamu, v lednu tohoto roku označil v rozhovoru pro Hospodářské Noviny Facebook – tedy komunitní síť, za větší hrozbu než Google. Obávám se, že má pravdu …
Vždy se najde řada zvěstovatelů přicházející apokalypsy, kteří jsou pobouřeni zkažeností světa a nemohou mu prorokovat nic jiného než samozřejmě dramatický zánik. Jenže dynamika mnoha věcí je zcela jiná a zdaleka ne tak jednoduchá. Mámli tedy odpovědět na to zdali Seznam čeká nějaká apokalypsa, tak za předpokladu, že se zásadně nezmění vlastnické vztahy, nepřijde válka, hladomor tj. že věci v podstatě zůstanou v běžných normách, pak žádná apokalypsa nenastane.
Seznam je velice dobrá firma, která vydělává reálné peníze v rozsahu a při marži o které se mnoha firmám ani nezdá. Je tu dobře zavedená a pokud se sama nedopustí nějakých velkých chyb, tak její budoucnost není nikterak špatná.
Navíc jako vzor pro uvažování můžeme použít historii Centrum.cz jehož sláva už značně zašla, řada lidí včetně mě nad ním zlomila hůl a přes řadu jejich pro mě nepochopitelných kroků, stále existují a apokalypsa nepřišla. Ovšem po někdejším rozkvětu je to asi trochu život po životě.
Pokud tedy toho přirovnání v nějakém smysluplném rozsahu „pro kontrolu“ základní teze aplikujete na Seznam, je jasné, že víra v jeho temné zítřky musí být značně přitažená za vlasy. Nic takového Seznam nečeká.
Seznam má jednu obrovskou devizu a to, že je českou firmou. Jasně, už slyším to, že to vlastně není až tak pravda, že cosi kdesi na Kypru. Pokud se na to podíváme konstruktivně, pozitivní aspekty tu bezpochyby jsou.
V první řadě Seznam zaměstnává stovky lidí (pokud se nemýlím tak snad kolem 800). To jsou lidé, kteří žijí u nás, utrácejí peníze převážně u nás, platí u nás daně. Před lety při návštěvě mladoboleslavské Škodovky kdosi říkal, že několik desítek tisíc jejich zaměstnanců vytváří ekonomický stroj, který v regionu živí kolem 500 000 dalších lidí. Seznam nemá desítky tisíc lidí, ale i on přináší peníze do české ekonomiky a to nejenom formou odvodů a daní, které u nás platit musí, ale i tím, kolik lidí živí a možná kolik lidí živí tito lidé. Za to si ho vážím a je to dost dobrý důvod proč ho jako firmu mít rád a preferovat.
Pokud se podíváte na globální společnosti, řada z nich u nás má obchodně-marketingové a v lepším případě nějaké provozní zastoupení. Jinými slovy u nás netvoří žádné know-how, pouze těží peníze. Nic proti tomu, ale přece jenom pokud Seznam buduje know how u nás, má to pro mě velký význam. Je to příležitost pro české mozky, které nemusí mizet do zahraničí a ne jen pro české ruce. A to při vší úctě k obchodničině a marketingu. I za to si Seznam zaslouží uznání.
A do třetice, Seznam díky tomu, že je lokálním hráčem, má přece jenom blíže k regionu a zejména v oblasti obsahu může nabídnout víc než globální hráč pro kterého je to kapka v moři. Abych byl konkrétní, k čemu jsou mi superskvělé a technicky mnohem pokročilejší mapy Google, když se této korporaci dosud po mnoha měsících nepodařilo aktualizovat jejich podklady tak, aby zahrnovaly jižní část pražského okruhu tj. jedné z dopravně nejvýznamnějších pražských staveb? I to je důvod proč mít Seznam rád.
To vše jsou určité přirozené výhody, které pro nás Seznam má. Bohužel, tou odvrácenou snahou mince je, že zdaleka ne ve všech směrech je jejich potenciál využit. Tím myslím zejména produktovou oblast a tedy jeho roli inovátora. Vůbec schopnost vymyslet něco nového a být v té první vlně je u Seznamu řekněme s jistou diplomacií – vlažná.
Čert vem velké ideály, pokud se to neprojevuje na produktech, není to zase nic zásadního. Ale ono se to dílčím způsobem projevuje. Když porovnáte výsledky vyhledávání slova Maso na Seznamu a Google, brzy pochopíte kde je ta user experience. Bohužel to poněkud eroduje předchozí argumenty, ale třeba není všem dnům konec.
Budoucnost je vždy otevřená, jak hlásá jedna reklama, nicméně pokud se nějak zásadně nezmění vlivy, které ji vytváří, v konturách docela i předvídatelná. Starého psa prostě novým kouskům nenaučíš – i toho Seznamáckého. A zcela mezi námi, ne vždy to musí být na škodu.
Pro Seznam nic z toho co jsem zmínil, neznamená nutně žádnou apokalypsu. Snad jen postupnou změnu stylu práce, který bude muset více a hlavně rychleji reflektovat trh. V obchodní oblasti budou mít firmy stále více na výběr, kde budou realizovat své marketingové aktivity a role Seznamu bude postupně oslabována, byť z počátku ne nějak dramaticky. Přestanou však stačit argumenty jako „my jsme Seznam“, prodej postavený na nízkých cenách ve stylu výprodeje apod. Seznam však dál bude nabízet seriozní produkty, které budou fungovat a nabízet nějakou přidanou hodnotu a budou nadále existovat důvody proč je kupovat.
Boj o uživatele a i zákazníka však bude stále obtížnější a zde se Seznam bude muset více přizpůsobovat trhu, namísto toho, aby se trh přizpůsoboval jemu. To pro něj bude asi nejvýznamnější výzva. Co to znamená asi tuší každý kdo může porovnávat styl života defakto monopolisty a firmy, která je v odvětví s vysokou konkurencí.
Skutečná ztráta prvenství nemusí okamžitě znamenat vůbec nic, ale stejně tak může ze Seznamu sejmout císařovo roucho a trh zjistí, že císař je nahý – tedy, že k uspokojení svých potřeb má daleko víc možností než jen Seznam a že jeho zastupitelnost v mediamixu není možná až tak nemožná. Časově předvídat takový psychologický zlom je obtížné, ale přijde. Může to být za pár let a může to být zítra.
Celkově se můžu jen ztotožnit s tvrzením Jiřího Hlavenky, že stejně jako tu za 20 let bude Microsoft, bude tu i Seznam a bude silný. A i s tím, že změna bude pouze v tom, že mu nebude patřit budoucnost. Zdá se, že právě to je věštba, která je ze všech nejpravděpodobnější a také nejdůvěryhodnější.
Jak se da dodstat na ten Imap? Docetl sem se jenom o tom ze ho chysta, ale jak ho rozchodit se mzatim nenasel.
Bohužel existují miliony lidí, kteří jsou hloupější než tvoji rodiče.
Takoví lidé si pod frází "nic to nenajde" nedokážou nic představit. Říkají: "jaktože to nic nenašlo, když to vrátilo 1000 výsledků?".
Vždycky se děsím, když je najdu procházet nějakou MFA stránku kde něco zoufale hledají a nadávají na instituci, že tam tu informaci nedali.
Nějak třeba nemůžou pochopit, že stránka http://www.oteviraci-doby.cz/hrdejovice/makro-cash-carry-cr-s-r-o/ opravdu nepatří Makru.
Kdyz taky kdekdo vyjmenuje sluzby seznamu, ktere vubec nepouziva a jsou dle nej na prd, tak je zajimave ze to jsou zasadne sluzby v podstate navic a ze kterych seznam nema skoro zisk.
Fulltext, email, blogy, lide, spoluzaci atd. To vsechno jsou jen podpurne sluzby.
Zisk pochazi z firmy.cz, sreality.cz, sprace atd. A tyto sluzby evidentne zisk generuji, a velice slusny.
No tak SReality uz jdou postupne taky dolu. Ale jinak mate pravdu tuhle sluzbu mohou dost dobre udrzet a muzou klidne stat jenom na ni.
No, po přečtení jsem se po dlouhé době na lidé podíval. Hm, nic. Po třech marných pokusech nahrát avatar fotku (kdy rozhraní suše jen řeklo NE), a po marné snaze pochopit, proř pro upload galerie stále používají ten nesmyslný Browse single postup (a to ani nevím, zda už to umí automatický downsizing před uploadem), se vůbec nedivím, že hafo lidí je na FB.
Až na to, že se avatar na Lidé přímo nenahrává a fotky lze nahrávat přes klasický i flash uploader...radši nerecenzuj, když do toho nevidíš.
Na seznamu používám jen mapy, solužáky a vyhledávání firem. Jinak hledám googlem, protože ten mi nabídne na odborné termíny výsledky a ne raklamní záznamy na firmy, které mne nezajímají.
I když už mě googlík taky několikrát natočil.
jako domovskou stránku mám svoji lokální html stránku s odkazy. Nemusím je mít v oblíbených.
co se tyce seznamu, mam seznam i do dnes, ne primo jako homepage, ale stranku ktera slouzi pro mne jako rozcestnik, pro cteni zpravodaju, zjistovani pocasi, tv programu, kursu men, a dalsi sluzby jako lide.cz, sauto ci katalog firem...
email jsem od nich mel jen v zacatcich, pred ctyrmi lety, ale mam jen pro registraci pro jednorazove nakupy v eshopech ci jednorazove prispivani do foru ci jinych sluzeb... bohuzel i do ted, tam chodi spousta spamu, urcite tam jsou caste vypadky, coz mne ale ted nemusi trapit mam jednu priponu u hotmali, a krasa, zadny spam za cely rok, ledatak z presmerovaneho seznam mailu, kde web prostredi uz by mohli onovit a to je jejich problem, furt zlepsuji pro lide nedulezity engine vyhledavace, a ostatni sluzby, modernizuji jen velmi pomalu, asi jako mozilla ff4.
dasli vec co se tyce seznamu, a tim se dostaveme k dasli veci, na co jsem moc rozcilen na seznam jako spolecnost, vyhledavani uz neni in, ale socialni veci ano, i kdyz seznam zatim nedokaze vyuzit ci ocenit dulezitost komunitnich veci, a lide.cz je totalni fail, zlepsili jen pred par lety vzhled, ale funkce zustali pet let stare, a VUBEC ZADNY PROGRES, a pritom lide.cz budou vecne, ani fb, jej moc neohrozi, preci jen to je trochu jine, a ani v nametech na foru neni vyslechnuti, jen delaji naproste nedulezite pitominy, jako zvyseni poctu smajlu na 1000, total fail, a ja bych zlepsil profily, chat, aj seznamku, no nic, kazdy si dela sve, a na klienty neberou ohled, a mozna to je dobre, kdyz nejaka sluzba ma sveho majitele, ci aspon duchovniho guru, jako napr. apple, fb, google, ktery vede sve sluzby smerem k lidem, a ne resi vysledky podle fin. vysledku. no nic nezbyva nez doufat, kdyz samy na ty zlepseni nemuzou prijit, a pri tom maji na to prostredky financni i napadu od komunity. a aby nejaky odhodlanec prosadil vlastni sluizbu od nuly, taky neni realne no nic :( zbyva jen bud pouzivat jak je nebo vybirat tu nejvhodnejsi, s velkou zakladnou uzivatelu bez toho totiz muze byt sluzba jakkoliv dobra ale bez propagace nebude nic...
jeste jsem chtel rici, co se tyce diskuzi pod clanky obecne na ceskem netu, kdyz vidim ze pro pridani je potreba registraci, tak hned jdu pryc, kdyz jsem napr.v agregatoru zprav napr. google zpravy ci jako odkazy na vetsich portalech, no jejich vec, a to si ani nemuzou dovolit.
takze by meli to ty servry se nad tim zamyslet.
jednim resenim, mozna je jako na slovenske, aby prispivali jen ti co maji predplaceny plny obsah, a tohle meli jako vyhodu a psali jen ti kteri to opravdu potrebuji ale staci jim jen jeden ucet pro to seskupeni webu.
uz aby na netu byla jen jedna identita jednoho cloveka pro vsechno.
Ad "Pokud se podíváte na globální společnosti, řada z nich u nás má obchodně-marketingové a v lepším případě nějaké provozní zastoupení." - jo, to jsem zvracel, když socani cpali peníze nadnárodnímu Google, aby sem přišel a mohl lépe a účiněji likvidovat domácí konkurenci...
Co se týče toho za 20 let - podívejte se, před cca 15 lety byla Altavista králem. Kdyby tehdy někdo řekl, že po ní za 15 let neštěkne ani pes, asi by mu nikdo nevěřil. Ale je to tak.
Pokud jde o komunity.
Seznam má k dispozici soc-demo svých uživatelů.
Facebook se vyvíjel taky postupně. Takže možná stačilo průběžně sledovat trendy a zároveň nepodřizovat vývoj komunit prodeju reklamy.
Ale možná nedříve snažit se být co nejvíce více cool a IN a až z toho následně těžit. Obchodní model mohl vzniknout dodatečně.
Já používám primárně seznam (výchozí hledání z adresního řádku atd).
Občas se stává že nenajde co hledám (cca 1 až 2 z 10 hledání) a pak přepnu buď na svět (bing) v seznamu, dukgo.com nebo jdu na google, kde to najdu tak v 70% případů..
A když mám hodně času tak hledám přes http://yacy.tk/ nebo http://teckacz.arachne.cz:8080/ :D
Škoda že seznam nemá XMPP. Ale buďme rádi alespoň za to OpenID a podporu IMAPu u emailu.. :)
Ja proste neverim tem cislum, ze seznam nekdo pouziva na vyhledavani. To je jako kdyby Kentoya tvrdil, ze lidi na jejich skutrech jezdi do Brna. I moji rodice 55+ pouzivaj google, ne protoze bych jim to rekl, ale protoze seznam nic nenajde.
helpdesk a admini Seznamu jsou tak nepříjemní a arogantní, že po opakované zkušenosti jsem se na cokoliv spojeného se seznamem už před časem vykašlal
a se divím komukkoliv že třeba dál zůstává byť ze zvyku na tom prusákovém a nespolehlivém pomalém seznamáckém emailu, ostatní služby snad už nikdo ani nepoužívá, z lide už každej raději utek, blogy odepsaly sami, spolužáci - všichni jsou na FB, vyhledávač - každej googlí :) a ten mail - gmail mnohem lepší a spolehlivý, proč teda a k čemu vůbec nějakej Seznam ?
Přečteno 177 613×
Přečteno 144 087×
Přečteno 82 490×
Přečteno 77 381×
Přečteno 67 140×