Hlavní navigace

Partnerství Google - AOL. Pyrrhovo vítězství?

13. 2. 2006 10:14 (aktualizováno) David Antoš

Na první pohled vypadá ohlášené partnerství Googlu a AOL jako tak trochu Pyrrhovo vítězství. Google získá 5% akcií AOL a jistá zvláštní akcionářská práva (například bez jeho souhlasu do AOL nesmí vstoupit žádný další investor) za 1 miliardu dolarů. Porazil tak sice Microsoft, ale draze za to zaplatil. A to především v dalších bodech dohody, které pro AOL znamenají řadu výhod oproti dosavadnímu stavu.

Google již několik let AOL dodává svou kontextovou reklamu. Letos smlouva vypršela a nabízela se otázka, jestli AOL zůstane u Googlu, nebo se poohlédne jinde. Velmi aktivní v tomto směru byl Microsoft, jeden čas se do hry zapojilo také Yahoo!. Začaly se objevovat spekulace, že nejde jen o dodávání reklamy, ale že Time Warner má přímo zájem AOL prodat. Nakonec se jedná jen o minoritní podíl a vítězem se stal Google. Není divu, kromě jistoty dostatečného okruhu inzerentů dokázal Time Warner od Google získat řadu výhod. Jaké tedy jsou zveřejněné body dohody?

  • Creating an AOL Marketplace through white labeling of Google's adver­tising technology – enabling AOL to sell search advertising directly to advertisers on AOL-owned properties;
  • Expanding display advertising throughout the Google network;
  • Making AOL content more accessible to Google Web crawlers;
  • Collaborating in video search and showcasing AOL's premium video service within Google Video;
  • Enabling Google Talk and AIM instant messaging users to communicate with each other, provided certain conditions are met; and
  • Providing AOL marketing credits for its Internet properties.

Až na bod o propojení Google TalkuAIM jsou všechny body jednoznačně ve prospěch AOL. AOL získá možnost prodávat reklamu přímo na svých stránkách a pravděpodobně jakousi formu propagace svého videoobsahu na Google Video. Další body jsou ještě kontroverznější a především proto, že nejsou dále vysvětleny. Mluví se o nespecifikované pomoci v oblasti optimalizaci pro Google (SEO).

Pravděpodobně nejděsivější představy vyvolávají body o přímé propagaci služeb AOL na Googlu. Reklama na jeho služby by se snad dokonce mohla zobrazovat i v tzv. OneBoxu. Podle informací New York Times by snad dohoda mohla obsahovat i zavedení grafických reklam do výsledků Googlu. Ty by se měly zobrazovat jednak pod textovou reklamou v pravém sloupci a jednak jako klasická bannerová reklama ve Frooglu a obrázkovém vyhledávání. Poté, co Google přistoupil ke zvětšení písma inzerátů, by šlo o další a ještě zásadnější krok směrem k agresivnější reklamě. Před časem tuto budoucnost prorokoval Lukáš Novosád a byl za to značně kritizován. Osobně s jeho názorem souhlasím, uvidíme časem.

Možná je ale problém pouze v interpretaci této dohody. O konkrétní podobě se zatím můžeme pouze dohadovat. Uklidňující článek se objevil na SearchEngineWat­ch. Google sice AOL poumůže se SEO, ale to nemusí znamenat, že mu předá jakékoliv know-how ohledně vah parametrů. Již dnes prý největším zákazníkům poskytuje základní poradenství. Zahrnutí služeb AOL do OneBoxu také neznamená žádnou ránu pro reputaci Googlu. Již dnes se zde objevují odkazy na jiné komerční stránky (například burzovní kurzy, nabídka letenek a další) a Google AOL žádnou exkluzivitu negarantuje. Tam, kde to bude mít pro uživatele smysl se prostě objeví odkaz na službu AOL, nic víc. Nezbývá než věřit, že Google v žádném případě neudělá nic pro poškození své pověsti „čistý, rychlý, relevantní“. Právě ta z něj udělala to, čím dnes je a je stále jeho hlavní konkurenční výhodou.

Poslední bod, o kterém se chci zmínit a který je zároveň možná nejzajímavější, je dohoda o propojení IM systémů Google Talk a AIM. A na tento bod jsou vše ostatní pouze ústupky AOL, aby Google neopouštěl. Nicméně Google se o průnik do IM a VoIP snaží skutečně usilovně a právě toto by mohlo zcela změnit situaci. Potenciál této oblasti je ohromný a síť Googlu je dnes směšně zanedbatelná. Kromě Skype jsou v této oblasti silní i Yahoo! a MSN, kteří navíc nedávno oznámili dohodu o propojení svých sítí. A pak je tu AOL. Se svými klienty AIM a ICQ je v segmentu klasického textového IM jasně první. Možná že právě IM je zlatým klenotem jinak nezajímavé palety služeb AOL.

Google se pro IM a VoIP snaží, ve spolupráci s Jabberem, protlačit vlastní otevřený protokol. Asi to je logické, pokud by sítě zůstaly nadále uzavřené, vítězem by byl ten, kdo by měl nejvíce uživatelů. Těžko přejít na nový IM, když všichni známí jsou jinde. Propojení s ICQ/AIM by tento problém vyřešilo. Navíc by takovéto partnerství mohlo časem prosadit svůj standard všem. Otázkou ale je, jestli nejdu v úvahách příliš daleko. Z pohledu AOL bych na takovéto dohodě neviděl nic pozitivního. Pravděpodobně by to musela být AOL, kdo změní svůj protokol. A pravděpodobně z řad uživatel AOL by se rekrutovali první přeběhlíci ke Googlu.

V nadcházejícím roce jistě uvidíme, co tato dohoda přinese v praxi. Zatím je její vyznění poněkud rozpačité, ale… uvidíme.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).