Hlavní navigace

První rok vývoje internetové televize

26. 2. 2007 22:21 (aktualizováno) David Antoš

Video online se na blogu snažím věnovat pravidelně, protože věřím, že pouhá digitalizace je tak trochu slepou větví vývoje a dost možná bude rovnou přeskočena internetem – platformou, která je daleko univerzálnější. Nelze také nevidět, že video hýbe internetem ze všech trendů nejvíce a evoluční výběr přístupů spojený s technologickým pokrokem bude vývoj videa přesun od televize (stále nejdůležitějšího média na světě) k internetu bude obrovskou změnou, celospolečenskou změnou. Uvědomme si, jakou revoluci působí transformace tištěných médií v internetové, přitom tisk je vůči televizi nesrovnatelně méně významný. Decentralizace, demokratizace, liberalizace, zpětná vazba a nově zformované komunity postavené již ne na fyzické blízkosti, ale názorové a hodnotové. Přesun videa (a času diváku a vlivu na ně s tím spojený) zásadně ovlivní snad vše, ačkoliv podobně nadšená zvolání o změně světa jsou většinou dost podezřelé, tak mě berte s rezervou. :-)

Rekapitulace

Rád bych zrekapituloval, co všechno se tu okolo videa za ten cca rok objevilo, něco vám uteklo a mohlo by zaujmout, rád si udělám zpětnou reklamu. :-) Tučně jsou texty, které mi připadají nejdůležitější.

Již zítra: Google Pack a obchod s videem, Google má s videem potíže, Google Video tlačí na pilu, Google Video se chytá – Google Video prošlo ve své historii neuvěřitelně klikatou genezí plnou slepých uliček. Hlavní ideový spor – zda-li by Google měl být spíše hosting nebo vyhledávač – se vyřešil nákupem YouTube – samotný Google nyní YouTube důsledně používá k hostování svých videí, Google Video se postupně transformuje do vyhledávače, který časem dost možná bude fungovat podobně jako Google Images nebo Google News.
Maňáskové duo Rath – Macek dobývá svět – že je Česko nudná země, která nikoho nezajímá? Duo českých „politiků“ opanovalo přední příčky žebříčku na Google Videu, úspěch mělo i na YouTube. A rozhodně nejsme ve špatné společnosti, podobné klipy obvykle pocházejí z natolik rozvinutých zemí jako je třeba Taiwan. Jsem hrdý na Čechy, kteří ve světě něčeho dosáhli.
DivX Stage6 zahajuje web 3.0 éru – Stage6 si mě svou skvělou kvalitou videí zcela získal, škoda, že od té doby o něm není prakticky slyšet. Ambicí tohoto videohostingu však je nejspíše především prapagace DivX webového pluginu. Doufám, že letos lídr trhu Google s kvalitou obrazu něco udělá a alespoň nabídne jako alternativu lepší rozlišení, ostatně určitě bude muset reagovat na nástup Joostu, který právě na kvalitu velmi sází. A třeba to bude právě pomocí DivX.
YouTube versus Google Video – souboj odpadků – Jednoduchým způsobem jsem zkompiloval žebříček dvou největších videohostingů – Google Videa a YouTube – a došel k závěru, že videoobsah je teprve v počátcích a je tvořen převážně dost zoufalými věcmi, které by v konkurenci s profesionálním obsahem prostě neobstály. Následná diskuse („long tail“…) můj názor trochu zmírnila – amatérský obsah asi bude trvale jedním ze zdrojů videoobsahu, podobně jako jsou blogu spíše komplementární k New York Times než substitutivní. Stále ale věřím, že profesionální obsah bude ještě dlouho dominovat, minimálně dokud nebude natočit Pána prstenů stejně snadné jako blogovat na Lupě. Mimochodem tento spot je asi nejčtenější na tomto blogu vůbec, hlavně díky vyhledávačům. Dlouho však jasně kraloval Macek s Rathem.
Je YouTube internetovou náhradou televize? – Z diskuse jsem si odnesl dojem řady lidí, že YouTube vlastně nemá s televizí nic společného, nikdy mít nebude a ani mít nemusí, že je to prostě něco úplně jiného. S tím naprosto nesouhlasím, jakkoliv rozdílné jsou přístupy různých společností k internetovému videu, vždy se jedná o přímý útok na současnou televizi, je to pokus o novou televizi, lepší televizi, jinou televizi. A tak po dnešní mezifázi televize 2.0 přijde nějaká televize 3.0, která využije lepších technologií, vrátí se k přednostem a obsahu 1.0 doby a vyzobe to nejlepší z 2.0. Televize 3.0 je možná dost trapný termín, ale mně se líbí, zapadá mi do představy o obecné budoucnosti webu a nic jiného prostě vymýšlet nebudu. :-)
Proboha ať Google to YouTube nekupuje!, Bůh mě nemá rád, on to ten Google udělal!, Google YouTube.com – hegemon videa na internetu – Jakožto loajální uživatel Google Videa jsem spekulacím o koupi YouTube Googlem příliš nefandil – osobně mi ten web připadá hroznej a věřím, že se nakonec spíše prosadí rozhraní obdobné Google Videu. Jak se ukazuje, má obava, že Google Video bude odsunuto na druhou kolej a přetransformováno jen ve vyhledávač se naplňuje. Pokud tento nákup znamenal ztrátu víry Googlu v cestu, kterou v online videu do té doby kráčel, pak podle mého názoru šlape opět vedle. Blíží se Joost a Google (YouTube) může obstát pouze pokud výrazně přehodnotí svůj přístup k videu – k jeho kvalitě, zpeněžení i řazení do programu (myšleno playlistu). Pokud je však YouTube jen způsob, jak ovládnout jeden ze zdrojů videoobsahu – amatérské klipy – a bude prezentováno nějaký novým, více televizním rozhraním, má Google všechny karty v rukou.
Pozvánky do The Venice Project – nejnapjatěji očekávané služby 2007, Vítězná videa v soutěži o pozvánky do Joost (The Venice Projectu) a proč jim to stejně nebudu fungovat, Joost už jede – Joost (The Venice Project) v tomto roce může trhem pořádně zatřást. Jde více na ruku velkým producentům, získá proto pravděpodobně smlouvy s velkou částí z nich. Bude tedy představovat takový protipól YouTube svým jednoznačným důrazem na profesionální obsah. Pokud selže, producenti budou nakonec muset kapitulovat, nicméně nyní jde možná o poslední – a velký – pokus o samostatnost na Googlu a o přenesení fungujícího televizního modelu jen s malými modifikace na internet. Joost však není jen klasická televize 1.0 na vašem LCDčku. Řada jeho funkcí je blízká mé představě, jak by internetová televize jednou mohla vypadat. Jeho zásadním problémem však je právě vynucená přehnaná kooperace s velkými producenty, která brání řadě klíčových inovací. Jakékliv řešení mimo webové prohlížeč se také zdá být dosti nevýhodné. Uvidíme, každopádně je dobře, že se zde nějaký ideový protipól YouTube objevil. Mimochodem zkoušel jsem BabelGum, o kterém psal Patrick Zandl – velmi podobné, ale se stejnými nedostatky, bez řady funkcí a bez reálné šance být oním přostředníkem mezi „starou televizí“ a novým „divákem“. Bez zprostředkování kvalitního obsahu nemá šanci.
Může Stream uspět? – A právě Patrick Zandl stojí za českým Streamem. Ačkoliv jistě nebude tím, kdo určí světové trendy, právě svou lokální povahou pro nás může být nejdůležitější. Zatím je však provázen spíše rozpaky. A nevěřím, že jde o nějaký zamýšlený vliv na „geeky“, Streamu se prostě nedaří. Je však úplně na začátku a vzhledem k prakticky neexistující domácí konkurence (ačkoliv Google nikdy nespí) má možnost se nakonec přeci jen prosadit, pokud vyřeší všechny ty chyby, dokáže vytvořit alespoň jeden hit a jeho investor zůstane trpělivý. Koncept míchání amatérských videí s profesionálním obsahem reflektujícím současné trend směrem k „bulvární“ zábavě a kratším příběhům se může ukázat jako pro Česko (a možná nejen pro něj) vhodný. Uvidíme.

A proč takové shrnutí již napsaného? Z jistého důvodu jsem si ty články opět prošel a myslím, že kopírují vývoj v představách o internetové televizi během posledního roku, kdy se tato lavina spustila. Není špatné uvědomit si, co všechno se za tak krátký čas stalo.

Sdílet

Žádné názory