Google už videa nekrade

25. 5. 2007 12:51 (aktualizováno) David Antoš

V minulém spotu Krade Google videa své konkurenci? jsem popsal podivné chování vyhledávání videa prostřednictvím Google Videa. V zásadě šlo o to, že prostřednictvím video.google.com (nikoliv samotného google.com!) šlo najít pár videí z Metacafe a dokonce si je přímo ve výsledcích hledání pustit. A to v prostředí přehrávače, který Google používá na videa hostovaná u něj – tedy bez designu Metacafe, jeho odkazů atd.

Udělalo mi radost, že jsem také jednou vyšťoural nějakou maličkost o Googlu jako první, dokonce nejen v Česku. Napsal jsem o tom na fórum Google Blogoscoped, s tímto zdrojem posléze vyšly články na Google Operating System, Search Engine Land a Mashable. Takhle oklikou jsem se dostal až ke třem mimořádně navštěvovaným blogům, životní úspěch. ;)

Každopádně další oklikou přes český Google se můj dotaz také dostal na nějaké správné místo kdesi v cizině. Zpět přišla informace, že to byla chyba a v tuto chvíli tak v Google Videu zase jiná videa než uložená na něm a na YouTube nenajdete. V klasickém webovém vyhledávání se nic nemění – videa z YouTube a Google Videa mají vedle odkazu obrázkový náhled a lze je rozkliknout pro přehrání přímo ve výsledcích, u ostatních videohostingů se objevuje také náhled, přehrát je přímo však nelze.

To znamená, že máme s Googlem stejný názor na to, co už je za hranicí. Vzít si cizí video a pouštět jej uvnitř vlastního přehrávače, s vlastním designem, odkazy a třeba i reklamou přípustné jednoduše není. Naprosto však nechápu, jak taková chyba mohla vzniknout. To přece není otázka jednoho chybného skriptu. Google musel videa na Metacafe indexovat, získat adresy uložených videí ve FLV formátu a napasovat na ně svůj přehrávač. To se mi zdá příliš mnoho na nějaký drobný omyl, no kdo ví. Dříve či později Google Video bude muset fungovat jako univerzální videovyhledávač, ostatně je poněkud nelogické, že cizí videa ve standardním vyhledávání nějakým způsobem zvýrazněna jsou a ve vertikálním vyhledávání úplně chybí.

Mimochodem příjemně mě překvapila schopnost českého Googlu získat odpověď i na takovou zapeklitou otázku. Sice to trvalo téměř týden, jak se pravděpodobně přemisťovala z jednoho odpovědného člověka na jiného a zase zpět, ale stejně je to dobrý výsledek. Navíc český Google je pochopitelně daleko přístupnější než ten americký. Pokud tedy člověk o Googlu chce něco vědět, je asi nejrychlejší napsat tomu českému a nechat jej, ať to zjistí on.

Ostatně česká pobočka má podle všeho převážně plnit roli vylepšování obrazu Googlu pomocí komunikace s novináři, dokonce snad i s blogery. Jeho aktivita je v tomto směru nesrovnatelně vyšší a ochotnější než kteréhokoliv z českých portálů. Myslím, že se mu to bude vyplácet, vytvářet nadšení okolo jeho aktivit je přesně to, co Google nyní v Česku potřebuje. Z dosavadní krátké zkušenosti mohu říct, že to plní na jedničku. Usmívá se, na vše odpovídá, není nepřátelský a ublížený – což je vrtoch, který občas jiné internetové společnosti v komunikaci s ošklivými médii popadne – pořádá různé „dárkové“ akce (přivezl do Prahy Vinta Cerfa apod.) Ačkoliv to je jistě jen dobře vypočítaná strategie, přesto si za to Google zaslouží ocenit, třeba mu kvalitu svého PR přizpůsobí i jeho konkurenti.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).