Náhodou jsem včera objevil web, který se pomocí jednoduchého slepého testu pokouší povnat relevanci vyhledávačů. Samozřejmě netuším, jaký je sociografický vzorek testujících lidí, ale i tak se mi výsledky zdají zajímavé.
Každý člověk může test provést pouze jednou, další pokusy se nezaznamenávají. Stačí vyplnit klíčové slovo a objeví se Vám neoznačené první tři výsledky z Googlu, MSN a Yahoo!. Vyberete, který z vyhledávačů se Vám zdá nejrelevantnější, a po uložení zjistíte, o který šlo.
Když jsem test namátkou zkoušel já, vycházely mi výsledky Googlu a Yahoo! velmi podobně, přičemž Yahoo! jsem zvolil vícekrát. MSN bylo přesvědčivě poslední. Nicméně zkoušel jsem pouze anglické dotazy, v češtině by pravděpodobně nemělo ani Yahoo ani MSN nejmenší šanci. I tak mě překvapila kvalita vyhledávání Yahoo!
Pokud jde o celková data, ve vzorku 15349 pokusů se výrazně v čele drží Google (42%) a výsledky Yahoo! (31%) s MSN (27%) jsou velmi podobné, přestože Yahoo! mírně vede. Ačkoliv v mém rychlotestu vyšlo Yahoo! o něco lépe, vypadá to, že relevance vyhledávání v podstatě kopíruje rozložení podílů na trhu. Microsoft může každý měsíc znovu a znovu tvrdit, že nyní již je jeho relevance nejlepší, ale nevypadá to tak.
Odstup Googlu mě velmi překvapil, očekával bych spíše, že relevance je dnes v zásadě vyrovnaná a daleko více rozhoduje značka a zvyk. Přes enormní úsilí konkurence si stále Google dokáže zachovávat náskok.
Nyní bloguji na jilm.cz.
Přečteno 69 338×
Přečteno 68 251×
Přečteno 58 146×
Přečteno 56 720×
Přečteno 56 106×