V den, kdy oznámil své API Amazon a jeho Alexa a Yahoo! přejmenovalo Konfubulator na Yahoo! Widgets, představil Google své Homepage API.
Google Personalized Homepage je obdobná služba jako My Yahoo! (která je údajně nepropracovanější, nemám zkušenost) a My MSN, případně i Windows Live a MSN Start. Časem se dá předpokládat, že tyto personalizované stránky zcela nahradí klasické hlavní stránky portálů. Přestože to Google vehementně popírá, právě tato služba dokazuje, že i on se vydal portálovou cestou a la Yahoo! a MSN.
Současná titulní stránka Googlu je manifestací minimalismu – logo, formulář, 2 tlačítka a minimum odkazů. Právě tato čistota je to, co pravděpodobně dokázalo nalákat miliony lidí na Google. Když chci vyhledávat, jdu na www.google.com a nic jiného mě tam neruší. Přestože dnes existují i obdobně čisté stránky search.yahoo.com a search.msn.com, lidé preferují hlavní stránky.
Problém však přináší neustále se rozrůstající okruh služeb, které Google nabízí. Přestože mnohé s nich jsou zcela revoluční a nemají stále obdoby (především Gmail), nezískaly si zatím nějak obrovský úspěch. Problémem Googlu je integrace, o Gmailu nebo Google Readeru se nemá obyčejný uživatel, který chodí na www.google.com vyhledávat, prakticky žádnou šanci dozvědět. Navíc lidé nechtějí každý chodit na desítky adres.
Zprávy, email, komunitní služby, vyhledávání. To jsou základní věci, které by každý portál měl mít. Google vše z toho má, ale naprosto neintegrovaně. Existuje RSS čtečka Reader, cosi jako RSS čtečka v Gmailu a RSS kanály umí zobrazit i Personalized homepage. Komunitním serverem je orkut, ale k diskusím slouží i Google Groups a blogování je také odděleno.
Zkrátka – v této oblasti Google značně pokulhává, především ze strachu, aby nezaneřádil své čisté uživatelské prostředí. Především bych rád připomenul Yahoo!, které v integraci služeb pokročil nejdále a je také nejprogresivnější v budování komunit. Ačkoliv je Yahoo! v souboji 3 portálů paradoxně podceňováno, vydalo se dobrým směrem.
Na druhou stranu pokud by se Googlu podařilo integrace nějak elegantně podchytit, mohl by získat i ty uživatele, kteří dosud vyhledávají na klasických portálech prostě proto, že mají vše po ruce. A právě tímto směrem jde projekt Personalized homepage (PH), zvláště po uvedení API.
Díky API totiž může kdokoliv velmi snadno vytvářet XML soubory, které rozšiřují funkcionalitu PH. Příkladem takového souboru může být tento. Po vytvoření rozšíření, nebo též ne zcela přesně wingetu pro PH, pošlete soubor Googlu, ten jen zkontroluje a přidá na svůj server. Poté může každý uživatel PH velmi jednodušše vyhledat a přidat kterékoliv z takto vytvořených rozšíření na svou homepage.
Vzhledem k tomu, že je tato funkce zcela nová, existují zatím jen rozšíření vytvořená zaměstnanci Googlu. Stačí však na demonstraci jejích možností – od hodin přes hry až po předpověď počasí. Od této chvíle je tak možné využít PH jako platformu pro prakticky jakoukoliv internetovou službu. Kdosi například zmiňoval možnost přidat si do Google PH čtečku mailů z Hotmailu. :-)
Google je první, kdo API své personalizované homepage zveřejnil. Určitě ale lze očekávat, že jeho konkurenti jsou v závěsu. Navíc již nyní mají prý konkurenční služby daleko více možností, takže tato aktivita se může jevit jako pouhý pokus Googlu rychleji konkurenci dohnat prací jiných lidí.
Další otázkou je, kolik lidí vůbec této stránky využije. Odhadoval bych, že nyní to budou sotva promile celkové návštěvnosti Googlu. O tom, jestli lidé vůbec mají zajem o personalizované homepage ani nemluvě. Mně to například připadá jako zajímavá AJAX aplikace, ale používat to? Je klidně možné, že skončí v propadlišti dějin stejně jako předchozí, neAJAX pokusy o totéž (u nás například Moje Centrum).
Zdroje:
http://googleblog.blogspot.com/2005/12/build-your-own-google-homepage.html
http://blog.outer-court.com/archive/2005–12–14-n12.html
http://blog.searchenginewatch.com/blog/051214–002412
Nyní bloguji na jilm.cz.
Přečteno 68 159×
Přečteno 66 906×
Přečteno 57 492×
Přečteno 55 506×
Přečteno 55 434×