Hlavní navigace

Propad ekonomiky? Daně? Pro nás výzva

16. 12. 2008 0:46 Tomáš Kapler

Poslední dva měsíce kdykoliv zapnu televizi tak slyším, jak všude ve světě řádí ekonomická krize a jak dopadá na naši republiku. Je zvláštní, že u Developstudia, kde vedu technické oddělení, se nic takového neprojevuje, máme zakázek více než kdykoliv předtím, jen za prosinec spustíme zhruba 35 internetových obchodů a www prezentací. Vzali jsme i další zaměstnance, od ledna nás bude už čtyřicet. Přemýšlím, čím se liší to co dělá  Developstudio, tedy webdesign a internetový marketing, třeba od výroby automobilů.

Myslím, že ta věc není tak jednoduchá a problémy některých českých firem jsou z velké části jiného rázu než jen propad světové ekonomiky. Vezměte si třeba ty automobilky – Škoda Auto zpomaluje výrobu a propouští, ovšem naopak TCPA zrychluje a zvyšuje výrobu, dokonce snad o 10 procent nad původně předpokládané maximální kapacity továrny. Je tedy krize automobilek, a nebo prostě krize a neschopnost Škody?

Podle mě to druhé. Ano, lidé a firmy nekupují tolik auta v očekávání problémů  s místem resp. příjmy, takže vlastně krizi způsobuje mluvení o krizi. Ovšem problémy škodovky jsou v tom, že nezachytila trend, který už tu je asi 10 let a kvůli kterému nyní krachují automobilky v USA, tedy trend odklonu od velkých aut s velkou spotřebou (ekologie/ekonomie) a trend kupování druhých a třetích aut do rodiny. Nejlevnější škodovka je dvakrát tak větší, dražší a má dvakrát větší spotřebu než auto z TCPA. Škoda naopak investuje do velkých, těžkých aut, které ovšem nejsou zas tak luxusní, aby oslnily, jsou to prostě firemní auta středního managementu, což je první místo. kde se šetří. Ani si třeba nevšimli, že půlka starých škodovek se předělává na plyn a nenabídli vlastní řešení …

Marketing a web není auto

První důvod je zřejmý. Když se blíží krize, začne každá firma instiktivě šetřit. Prémie, zaměstnanecké výhody, nová auta… první výdaje na odstřel. Negativní dopady? Plus mínus nula. Marketing je jiný – nedejte korunu do (dobrého) marketingu a ztratíte dvě.  To samé web či eshop – dobré internetové stránky či online obchod vám vydělají za rok několikanásobně více než kolik stojí.

Efektivita, efektivita, efektivita …

…jak by řekl Lenin.  Efektivita je nejlepší způsob jak šetřit. Hledat takzvané vnitřní zdroje, úspory. Často je totiž třeba sáhnout i do toho marketingu. Reklama v televize? Za cenu jednoho desetivteřinového spotu vám udělám eshop se všemi funkcemi na které si vzpomenete a s tisícinásobným ziskem. Rádio, noviny? Proboha měřili jste schválně u toho někdo někdy efektivitu?

Šetřit lze i na internetu – jeden náš zákazník, obchod s 10 letou historií, měl loni na internetu obrat 14 milionů měsíčně (předtím běžný nárůst cca. 15% ročně) a utrácel statisíce za reklamu na internetu. Je to přesně rok co jsme začali spolupracovat, nyní má 40 milionů obrat (a stále roste) a utrácí méně (ovšem všechno přes nás a na naše doporučení).

Daně? Daňová optimalizace!

Nejlepší místo, kde hledat úspory jsou daně. Za pár dní tu máme konec roku a každý rozumný, kdo letos vydělal musí peníze utratit, nechce-li platit daně. Ale zároveň se musí připravit na nastávající problémy, takže koupit auta je vyloženě blbost. Když dá peníze nám, a je jedno jestli je to sto tisíc nebo 10 milionů, tak jsme mu schopni garantovat, že se mu do 3 měsíců min. 90 % z nich vrátí, fakticky tak získá eshop(y), reklamu, zákazníky a to všechno zdarma, resp. za peníze které by jinak dal státu či jinak bezmyšlenkovitě utratil. Mimochodem 80 % vlastníků firem, se kterými jsme takto začali spolupracovat si do 3 měsíců koupila nové auto, takže možná i to by byl dobrý recept na řešení krize ;)

Pracujeme na sobě

(omlouvám se teď za trochu vychloubačné kecy) Nerad bych sváděl naše úspěchy jenom na propad ekonomiky a blížící se konec účetního období, šli jsme tomu vstříc. Za poslední rok jsme zvětšili firmu na dvoj až trojnásobek, zrychlili jsme tvorbu www stránek a obchodů na polovinu až třetinu při výrazném zvýšení kvality díky přijetí profesionálních zkušených grafiků a programátorů.  S nárůstem firmy jsme museli i změnit procesy, zavedli jsme dokonce i certifikaci řízení jakosti ISO 9001. Výrazně jsme navýšili projektové a zavedli customer-care oddělení, čímž se výrazně zvýšila spokojenost klientů a výrazně klesl počet nespokojených. Výsledkem je, že 70 % zakázek jsou tak nové online projekty existujících zákazníků nebo nové www stránky a eshopy, které jsme získali na doporučení našich zákazníků.

Předcházíme krizi

Přesto se připravujeme, že i na nás může někdy krize dopadnout. Auta už jsme letos nakoupili (funkční, ne pro efekt) a další se nechystáme. Díky tomu, že 70 % nových zakázek pochází od existujících klientů a na doporučení nám stačí jen 3 obchodníci. Odsunuli jsme plánované stěhování do nových prostor o pár měsíců, abychom si vytvořili dostatečné rezervy (mimochodem, jestli někdo máte v Praze k pronájmu hezké kanceláře nebo lépe vilu, min. 200m2 s výtečnou dostupností MHD jako máme teď  dole na Žižkově, někde okolo 40 tisíc měsíčně či barterem, tak se mi ozvěte). Zaměstnancům ale naopak přidáváme a vyplácíme prémie, jejich motivace se nám vrací v rychlejší a lepší práci, tedy ve větších příjmech od zákazníků.

Sdílet

  • 16. 12. 2008 9:46

    Pavel (neregistrovaný)

    Hezke PR zamysleni, ale nelze srovnat webstudio s automobilkou. Vyvoj webu nema zadne velke vstupy (krome mezd lidi, ktere ale ma kazda firma). Nemusi se kupovat soucastky a drahe energie. webstudio nevyrabi na sklad, zacina pracovat na veci az kdyz ma zakaznika.

  • 16. 12. 2008 11:39

    Flasi (neregistrovaný)

    Váš článek zasahuje mnoho oblastí a já doufám, že ostatních oblastech nepíšete takové hlouposti, jako u autech.
    Že by nejlevnější škodovka byla 2x větší a těžší a žravější než auta z kolínské TPCA je nesmysl a nelze to uhrát ani na nadsázku. Aspoň jste si mohl zjistit, že v Kolíně je TPCA a ne TCPA!
    Já jsem ten poslední, kdo by opěvoval poměr užitku a ceny u Škodovek, ale Škoda je jedna ze značek koncernu VW a koncern VW má portfólio svých modelů velmi podobné, jako ostatní evropští výrobci. Je fakt hezké, že jste si všiml trendu nárůstu zájmu o minivozy, nicméně těžiště zájmu o auta je pořád přesně tam, kde vyrábí Škoda - malá auta, nižší střední a střední třída. Vyklidit pole tam ve prospěch minivozů by znamenalo mnohem větší ztráty, než kterými trpí Škoda v současné době.
    Minivozy z kolínské TPCA sice zažívají i v současné automobilové krizi dokonce nárůst zájmu, ale přesto je to kategorie, která obsadí zlomek trhu (a to ještě pouze trhů bohatých - u nás se prodá zanedbatelná část produkce). Kromě toho koncern TPCA má z globálního hlediska úplně stejné problémy jako VW, takže váši část o autech fakt nechápu.
    A že Škoda ignoruje předělávání starých škodovek na plyn? O jak starých autech mluvíte? No je to fuk, protože polovina jich nejezdí v plynu u žádného modelu. A co by měla jako Škoda dělat? Tohle mají všechny automobilky společné, že maximálně tlačí zákazníky do nových aut. Podporovat lidi v tom, aby si vylepšovali staré modely by jim fakt nepomohlo. Nebo máte ne mysli, že by měla Škoda rovnou vyrábět auta s podporou LPG ve velkém? No to by byla sama proti sobě, protože LPG se vyplácí jenom proto, že se týká zlomku všech aut. Kdyby se LPG začalo používat masově, tak ho nebude dost a cena vyletí vysoko nad cenu benzínu (o zavedení spotřební daně nemluvě).

    Nechcete ten odstavec o autech sundat, abyste "zůstal filozofem"?

  • 16. 12. 2008 12:28

    internet (neregistrovaný)

    [1] to s cenou, váhou a žravostí to samozřejmě byla mírná nadsázka, nejlevnější TPCA auto je za 190 tisíc, nelevnější Fabia za 280, spotřeba TPCA auta je 4.5, Fabie 6 litrů, hmotnost 875 versus 1550. Nemyslím, že bych až tak přeháněl

    Nikde jsem netvrdil, že by měla Škoda upustit od výroby malých a středních aut, jen jsem poukazoval na fakt, že místo aby zkusila udělat třeba třídvéřovou fábii za nižší ceny, nebo do své nabídky zařadit ještě menší auto, místo toho jediné novinky, se kterými Škoda od roku 1987 přichází (vyjma faceliftu Favorit->Felicia->Fabia) jsou stále větší a větší vozy.

    A co se týče LPG, to co píšete je úplný nesmysl. LPG má státem garantovanou nižší spotřební daň a masově se používají už dnes, jen jsou to všechno Škoda 120. Je myslím dost lidí, kteří by si koupili novou Fabii s LPG přímo od výrobce (resp. chtěli by LPG, ale nechtějí starou šunku a nebo přijít o záruku na nové auto úpravou na LPG a platit zbytečně dvě řešení místo jednoho), změna výrobního programu pro takový model by byla minimální.

    Ale to byly jen příklady, jde o princip, nikoliv o konkrétní firmu a konkrétní problémy. Škodovka je jen s krizí hodně zmiňovaná, proto ji zmiňuju i já

  • 16. 12. 2008 13:12

    Flasi (neregistrovaný)

    [2] Nejlevnější fábie stojí 230 000 a váží 1040 kg. Přeháníte značně. Nová fabia je zatím ještě nová, ale dříve nebo později přijde i nějaká obdoba modelu Junior a litrovým motorem, která bude vážit ještě méně.
    Pokud porovnáme poměr užitku fabie a kolínských minivozů, tak fabie vede - což je mimo jiné důvod, proč se u nás C1/107/Aygo prodávají jen minimálně.
    Hlavní problém je, že vy chápete Škodu jako automobilku, která rozhoduje (měla by rozhodovat) o své modelové řadě. Jenže Škoda je součást koncernu VW a vyrábí to, co v rámci koncernu vyrábět má. Kolínská automobilka vyrábí miniauta pro celý koncern TPCA - ten trh fakt není tak velký. Navíc - jak je z poměru užitku a ceny jasné - minivůz se nekupuje kvůli tomu, že se vyplatí. Kupuje se proto, že si bohatí lidé můzou dovolit koupit jedno levné auto navíc. Čili potřebujete něco jako styl. A ten Škoda (západoevropskýma očima) nemá a i proto by byla hloupost, aby VW nechal svůj minivůz dělat s logem Škody. Koncern VW svůj minivůz uvedl jako VW Fox - a přestože se z vašeho příspěvku může zdát, že trend je jasný a takové auto nemůže neuspět, tak Fox vůbec úspěšný není.
    Zařadit další vůz do nabídky? Výrobní linky nejsou nafukovací - musela by se postavit nová fabrika na úkor jiné. A to je to co jsem psal - všechny modely Škody byly dosud velmi úspěšné (a po odeznění krize zase budou) a jsem si jist, že i tak se Škodovce současná modelová řada vyplácí víc, než kdyby něco zkrouhli a přidali minivůz.

    Ad LPG. Co má jako LPG garantováno? Jak je garantováno, že kdyby se LPG začalo používat skutečně masově (to znamená opravdu masově, ne masově ve 20 let starých autech, řekněme kdyby se to prodávalo v 10% nových aut), že by stát nepřehodnil daňové plány a nezačal vybírat vysokou spotřební daň? Nepamatujete, že nafta původně neměla spotřební daň, dokud na ní nejezdily osobáky? Asi jste se ve výrobě nikdy nepohyboval, protože selháváte v posouzení, co je levné a co není. Zrovna LPG přímo od výrobce by výrobu prodražilo celkem dost. Nemluvě o zárukách a servisu. Třídveřový model oproti tomu není až tak zásadní zlevnění výroby. Což si můžete všimnout, že pětidveřvý model za cenu třídveřového je poměrně častá prodejní akce. A zrovna fabia není nejlepší kandidát na třídveřový model. Fabia má totiž jinou skladbu zákazníků, než západoevropská malá auta. Je mnohem častěji používána jako rodinný vůz a o třídveřák by byl menší zájem.

    Jestli jste chtěl obecně upozornit na obecné problémy, tak jste neměl psát konkrétní nesmysly o konkrétních autech.

  • 16. 12. 2008 13:33

    internet (neregistrovaný)

    [3] s cenou a váhou máte pravdu, nenapadlo mě, že když kliknu na webu škodovky na stránce Fabia na "ceník", že se dostanu na ceník Fabia Combi.
    VW Fox stojí 250 tisíc, tedy jak teď víme, dokonce více než Fabia, takže to není argument.
    Sleva LPG je dlouhodobý závazek, ze kterého se vláda nemůže jen tak vyvinout, to byste musel trochu znát rozpočtová a smluvní pravidla abyste to pochopil, tyhle závazky mají druhou nejvyšší prioritu po mandatorních výdajích. Dopad porušení tohoto závazku by byl, že by se na ČR sesypala hromada žalob výrobců, prodejců... LPG, protože právě kvůli tomuto dlouhodobému závazku mohli do LPG u nás investovat a tohle by zmařilo investice.
    Zabřeháváme do detailů, myšlenka byla taková, že jestliže mám na trhu dvě automobilky a jedna snižuje stavy a druhá naopak navyšuje, že se asi těžko dá říkat "krize automobilového průmyslu" a je třeba hledat i další důvody. Respektive poukázat na fakt, že i v takové krizi může firma s vhodným portfóliem uspět, i když ostatní okolo bankrotují.

  • 16. 12. 2008 14:08

    Flasi (neregistrovaný)

    [4]
    Já bych do detailů s cenou VW Foxu nezacházel, protože nevím, co má ve výbavě ve srovnání s tím co nabízí za 215 tisíc C1/P107 (nejlevnější vozy z Kolína). Česko není vhodný trh pro minivozy a je dost možné, že se sem Fox vozí jenom v dražších verzích. Srovnání cen minivozů na západoevropských trzích se mi teď hledat opravdu nechce.
    Já nepsal, že by se měla daň na LPG měnit z roku na rok. Podstata je, že LPG není z ekonomického hlediska vhodné palivo pro masivní použití v autech bez ohledu na to, jak rychle by se stát (myšleno obecně, nejenom ČR) rozhodl udělat něco se spotřebními daněmi.
    Tak mi nezbývá, než už potřetí napsat, že vaše myšlenka je špatná. Tady není trh, kde jsou dvě automobilky a jedna snižuje a stavy a druhá navyšuje. To je úplná pitomost. Tady je trh (evropský), kde je mnoho automobilek, kde aktuálně VŠECHNY (čili i koncern VW i koncern TPCA) snižují výrobu a stavy.
    Jestli se chcete omezit na český trh, tak to bude těžké, protože obě automobilky většinu produkce exportují a ta kolínská dokonce naprostou většinu produkce. A navíc většina aut zakoupených na našem trhu nejsou vyrobeny u nás, tak jak se dá posuzovat český trh? Jakou má vypovídající hodnotu, že jeden koncern u nás vyrábí auta takové kategorie (a jiná jinde), zatímco druhý koncern u nás vyrábí auta onaké kategorie (a jiná jinde)? Proboha která automobilka má takové portfolio modelů, že za současné krize uspívá? To byste taky mohl vyvodit, že to je Škodovka se Superbem, protože jenom u toho modelu nesnižuje výrobu (protože trh zájemnců o tento nový model zatím není nasycen).

  • 16. 12. 2008 15:48

    internet (neregistrovaný)

    omlouvám se za zmatení čísel komentářů, zas jsem přehlédl jeden příspěvek ke schválení, chtělo by to aby tu konečně poladili ty komentáře :-/

    [1] velké vstupy - no plus mínus 100 % nákladů jsou lidi, které musíte platit i když není zakázka, v tom je to ještě horší než součástky, které zaplatíte jen jednou. A že nemusíme pracovat na sklad tak úplně neplatí, třeba vývoj eshopového řešení nám trval rok a 90% práce programátorů je, že do něj dodělávají další moduly, které by někdo mohl chtít. Ale nejsme v tomhle úplně klasická webdesign firma. To zamyšlení bylo právě o tom, proč se tak lišíme a proč na nás propad ekonomiky funguje opačně.

    [6] už jsem myslím dostatečně několikrát vysvětlil, že vůbec nejde o škodovku, ale o příměr, že za stejné situace na trhu někdo získává a někdo se propadá.

  • 16. 12. 2008 16:07

    Flasi (neregistrovaný)

    [7] A já jsem myslím již dostatečně vysvětlil, že jestli vám nešlo o Škodovku, tak jste neměl používat v příkladu, který byl nepravdivý.
    V automobilovém průmyslu ztrácejí všichni (někdo víc, někdo méně, někoho asi čeká krach). Opravdu mě nenapadá automobilka, která na současné krizi získává (a jenom pro jistotu zopakuji, že v Kolíně je jeden z mnoha výrobních závodů celkově ztrácejícího koncernu TPCA a ne samostatná automobilka). Jistě, až krize skončí, tak ti, co ztratili méně, získají pozice těch, co zkrachovali úplně, nebo ztratili více. Ale to se zatím neděje, to je až další fáze v pořadí.

  • 16. 12. 2008 17:47

    mart (neregistrovaný)

    RE: "...ovšem problémy škodovky jsou v tom, že nezachytila trend, který už tu je asi 10 let a kvůli kterému nyní krachují automobilky v USA, tedy trend odklonu od velkých aut s velkou spotřebou..."

    - tak to jsme byli poslednich 10 let asi kazdy na jine planete - jediny trend od roku 1998 v CZ, ktery jsem zachytil byl nastup offroadu a SUV.

    Jinak TCPA je jen montazni zavod tri automobilek, ktery je ted uspesny jen rizenim osudu.

  • 16. 12. 2008 18:30

    internet (neregistrovaný)

    když už tedy opět zabřehneme do detailů

    [9] pletete si planetu a republiku. Asi 85 % aut jde mimo republiku, čísla z loňského roku jsou někde okolo
    Západní Evropa 55 %
    Střední Evropa včetně ČR 22 %
    Východní Evropa 15%
    Zámoří/Asie/Afrika 7 %

    offroady a suv se v česku začaly prodávat myslím proto, že tu předtím nebyly vůbec, celkově je jich tu stále ale relativně málo.

    TPCA je úspěšný proto, protože tyhle automobilky zachytily dostatečně v předstihu trend nástupu malých vozů a zároveň hledaly prostor pro úspory a našly jej - společnou výrobu a novou moderní továrnu u nás.

    A když jsme u těch čísel - Škodovka loni vyrobila okolo 650 tisíc aut, TPCA za letošek 320 tisíc aut a pro 2009 navyšuje na 340 tisíc aut a z toho 99,5% jde na export. Takže nesrovnáváme nějakého obra s trpaslíkem

    Mimochodem je tedy i k zamyšlení to co píše Flashi v [7], že by se Škodovce nevyplatilo takovou linku postavit - 320 tisíc aut za rok je více, než kolik udělala Škodovka Fábií, Roomsterů a Superbů dohromady. Tedy více než 3 jejich výrobní linky. Navíc by Škoda měla oproti TPCA značné výhody do začátku výroby - znalost trhu, existující personál, existující dodavatele, existující veškeré stuktury a postupy ... takže by mohla být i levnější nebo alespoň efektivnější. Na druhou stranu je otázkou, kolik takových aut by VW byl schopen prodat. A právě myslím, že vzhledem k faktu, že VW koncern vlastně nemá takový model, tak by se to možná vyplatilo. Ale musel by to umět prodávat tak, jako to umějí prodávat automobilky v TPCA.
    Ale je to jedno, za pár let nás tady stejně ušlapou číňani se svými vozítky, stejně jako před 20 lety zašlápli dosavadní velké výrobce japonci a korejci. Dejme jim 5 let, než pochopí rozdíl v mentalitě a potřebách světa oproti číně (pořadí priorit světa: bezpečnost, dílenské zpracování, design, spolehlivost, užitná hodnota a pak teprve cena; tohle výrobci v číně vůbec neřeší)

  • 17. 12. 2008 11:23

    Vembl (neregistrovaný)

    Hezký článek. Já osobně se pohybuji ve dvou oblastech - reklama na internetu a překladatelství. Pro reklamu na internetu nemám srovnání, protože to děláme chvilku, ale v překladatelství je vidět jak se mění způsob uvažování firem. Práce máme také více než kdykoli předtím, ale změnila se nám struktura zákazníků. Zatímco dříve jsme měli klienty spíše z řad průmyslových firem (výrobci komponent pro automobilový průmysl, strojírenské firmy, obchodní firmy, apod.), tak dnes tito klienti mají hodně velké problémy a snaží se šetřit i na překladech a o některé jsme přisli úplně, protože si překlady začaly zajišťovat sami (třeba katalogy se dnes již nedělají jako tištěné, ale výhradně v pdf nebo v elektronické podobě, apod.). Na druhou stranu máme nyní ale hodně zakázek od ryze internetových firem (webdesignerská studia, apod.) na lokalizaci webových stránek a pak také zakázky od firem, které nabízí nějakou přidanou hodnotu a úsporu nákladů (například výrobci obráběcích nástrojů, které dokáží zhospodárnit výrobu a vnést do ní další úspory).

    Myslím si ovšem, že bude hůř, protože firmy nebudou mít na investice a banky jim přestanou půjčovat, takže investice se odloží. Pak to ovlivní jak webdesign, tak překladatelství (když si firma nekoupí nový stroj nebude potřebovat překlad manuálu..., apod.). Samotná krize ještě nepropukla a v plné míře se podle mého názoru projeví až příští rok. Ono totiž ani tak nejde o tu schopnost firem předvídat jako o neochotu bank půjčovat peníze a značné zpřísnění přístupnosti k úvěrům (a tedy financování). A tohle je věc, která je dle mého názoru příčinou krize.

  • 19. 12. 2008 11:39

    Milos (neregistrovaný)

    docitat tu diskuzi celou se mi nechtelo, skoncil jsem nekde v pulce, ale prece jen par poznamek:
    -nevzpominam si ze by nafta byla uplne bez spotrebni dane..nekdy pred par lety tehdy (nevim uz ktery dost se tenkrat tocili) premier za CSSD prohlasil, ze je nespraveldive aby byla nafta levnejsi nez benzin a ze zvednou spotrebni dan. A tak ucinili, pote co rada lidi investovala daleko vice penez do dieselovych vozu(je to hodne dobra analogie k LPG)
    -LPG byvalo bez spotrebni dane pomerne dlouhou dobu, cca pred 6 - 7 lety jsem sam jezdil felicii na plyn, ktery staval 8 az 10 Kc. V dobe, kdy benzin stal kolem 24-27 Kc to bylo celkem vyhodne. Jenze pak se prislo s tim ze neni spravedlive aby se z nej neplatila spotrebni dan, ta byla zavedena a behem asi roku vysplhal skoro k 15 Kc.
    -LPG ma jeste jednu neprijemnou vlastnost a to zavislost na benzinu. LPG se totiz vyrabi z ropy jako vedlejsi produkt s tim, ze cca na 10l benzinu vyrobite 1l LPG. Z toho vyplyva ze pri masivnejsim rozsireni LPG na ukor benzinu by se ceny hodne rychle srovnaly.