Meglena Kunevová (eurokomisařka pro ochranu spotřebitele) chce zjednodušit a sjednotit legislativu, která by měla umožnit snazší nakupování přes internet mezi státy. Jaký bude ale výsledek?
Podle ČTK (http://www.financninoviny.cz/zpravodajstvi/pocitace/index_view.php?id=319276) „Na stránkách internetových prodejců jako Amazon.com a eBay nakupuje zhruba 150 milionů obyvatel unie. Zboží a služby z jiného státu si ale pořídí jen 30 milionů z nich. V průměru utratí kolem 800 eur na hlavu (přes 19.300 Kč).“
Eurokomisařka chce, aby ve všech 27 zemích eurozóny platila stejná pravidla týkající se například vratných lhůt (v ČR standardně 14 dní). Návrhy se kterými před komisi předstoupí jsou však poněkud dvojsečné. Na jednu stranu mohou ulehčit orientaci zákazníkovi, který získá jistotu podmínek nákupu, na které je zvyklý ze své domoviny. Pokud bude změna patřičně komplexní (což zřejmě ale nebude) mohly by se sjednotit i reklamační procesy.Z druhé strany je ale otázka, zdali se nejedná o další zbytečný zásah EU do svobodného trhu. Pokud by totiž měli obchodníci zájem na tom, aby byl nákup z ciziny větší, pak by se měli sami odhodlat k tomu, aby vyšli zákazníkům maximálně vstříct.
Mám pocit, že se opět vnucuje někomu něco, po čem nikdo netouží. Zkvalitnění trhu se nikdy nedá docílit byrokratickým aparátem. Ten by měl především zajišťovat kontrolu. Pokud čteme, že téměř žádný obchod nevyhověl v té či oné kontrole, pak přichází na řadu dvě otázky. Tou první je, zdali nejsou kritéria zbytečně tvrdá a nesmyslná a provést jejich revizi. Tím druhým krokem by pak měla být nějaká kontrolní a sankční činnost, která bude vymáhat dodržování pravidel. A to opakovaně a systematicky, tak aby se nikomu nevyplatilo je porušovat.
Cesta dalších a dalších legislativních návrhů na zavádění nových povinností, když se stále ještě nepodařilo v rozumné míře vytvořit klima těch stávajících je poněkud nešťastné a možná i poměrně naivní. Možná se dočkáme toho, že budou přidělovány dotace těm, kteří splní stále absurdnější kritéria tak, jak je tomu v zemědělství.
Komisařka chce přijít se zjednodušením a sjednocením norem. Pokud se bude jednat o ty stávající, pak lze krok jenom pochválit. Pokud ale přijde na řadu unifikace tržního prostředí pak lze mít jisté otazníky (vykřičníky).
Ale to stejně neřeší otázku, do jaké míry by to pomohlo internetovému obchodu. Přitom na tomto poli mohou být daleko silnější hráči než libovolná evropská instituce. Platební kanály, obchodníci i banky. Ti všichni mohou podporovat obchod přes internet jako celek daleko intenzivněji a efektivněji. Co přesně komise tedy sledu je jen těžké odhadnout.
Autor se zajímá především o sociální důsledky a aspekty užívání Internetu, filosofii (etika a kosmologie), teologii, vzdělávání, fyziku a umění. V současné době publikuje na Lupě, DSL.cz, Root, Digiareně i jinde. Vystudoval fyziku a teologii.
V současné době působí také jako šéfredaktor serveru myslenkove-mapy.cz.
Má také své osobní stránky.
Přečteno 72 299×
Přečteno 38 997×
Přečteno 25 094×
Přečteno 18 008×
Přečteno 16 568×