Už je to 28 dní, co se veřejně spekuluje o prodeji Seznamu. Nemá moc smysl rozebírat rozebrané, přečtěte si dnešní článek na Lupě. Co se mě osobně týče, tak nevím co si o tom mám myslet. Prodej celého Seznamu za 1 MLD dolarů se může zdát velkým soustem pro kohokoliv – ostatně když bych to měl brát jako finanční akvizici s cílem na ní vydělat, tak když bych počítal s čistými zisky Seznamu, tak je návratnost na nějakých 30ti letech, i když budu brát obrat, tak na nějakých 10, a obé se vymyká rozumným časům. Ale když to člověk srovná s ohromnými částkami za podobné firmy ovšem s mizivým dopadem na trh (Centrum/Atlas), tak ani takto nesmyslná částka nemusí být nesmysl.
Co mi přijde zajímavější je načasování – protože jestli by měl Seznam fungovat tak jak nadále, tak asi není lepší doba kdy ho prodat než právě nyní. Seznam je u nás totiž sice stále dominantní a vede nad Google podobně jako v pouhých 2 dalších státech na světě – Rusku (Yandex) a Číně (Baidu), jenže poprvé za svou historii stagnuje a Google jej dohání. Jasně – obraty i zisky neustále rapidně rostou, ale v podstatě jen kopírují růst trhu jako celku.
A co proti tomu Seznam nyní může dělat? Může se snažit diversifikovat do jiných odvětví, jenže tím zákonitě vytváří konkurenci svým zákazníkům, viz jejich před pár měsíci odhalený podvod s realitami, auty atp.
Může se snažit o upsell současným zákazníkům, což činí pomocí nových ceníků platných od prvního března. Jenže třeba z našeho pohledu jejich obchodní politika a zejména odmítavý postoj ke spolupráci znamená, že našim klientům budeme za letošek objednávat u Seznamu služby v celkové hodnotě o cca. 15 milionů nižší než loni a čím dál tím větší částky investujeme do alternativních kampaní, které přináší lepší návratnost (byť samozřejmě zde má Seznam stále praktickou dominanci).
Další možností by bylo poohlížení se jinde – zkusit zasáhnout další spřízněné trhy, zejména ve střední a východní Evropě. Zde je ale asi trochu pozdě, byť si myslím, že by při uvážlivém výběru a postupu mohli dílčích úspěchů dosáhnout, asi by stěží někde z nuly porazili Google a spol.
Takže co teď může Seznam dělat. Bude dále sedět na vejcích a čekat, než je někdo (Google?) porazí? Protože čím větší bude mít Google podíl na hledání, tím menší bude ochota firem do Seznamu investovat. S kvalitním obchodním týmem a strategií by ovšem ještě mohli vydržet velmi dlouho, jak dokazovali slušné obchodní úspěchy Atlasu, který ten jejich brak s nulovou návštěvností dokázali prodávat za ceny srovnatelné se Seznamem a mnohdy je převyšující.
Má smysl ale nějaký finanční partner? Spekuluje se o hodně finančních fondech, jako o potenciálních zájemcích, mám asi malou fantazii, ale nevím k čemu by to Seznamu bylo. Má dost hotovosti, je vysoce výdělečný, může si zde koupit koho chce, ale nemá nic, co by z něj mohlo udělat nějakého většího hráče na evropském potažmo světovém trhu, a asi nemá také moc výhled, že by se v budoucnu mohl prodat výrazně dráž.
A co technologičtí partneři? Microsoft by byl zajímavý ovšem nějak se obávám, že by to byl úplný konec Seznamu tak jak ho známe, protože tam nepoužívají MS software prakticky na nic a bylo by zvláštní, kdyby MS nechal Seznam dlouhodobě na konkurenčních technologiích. Z toho důvodu nemá ani Seznam pro MS co nabídnout – vše co Seznam dělá už Microsoft má a troufnu si říct na vyšší úrovni. Ale určitě by se našli jiní, pro které by to nějaký hlubší význam mělo.
Jasně, Ivo může prostě jen chtít do předčasného důchodu a koupit si třeba lunární modul, pak by mu to bylo všechno asi ukradené a prostě to prodá tomu, kdo dá nejvíc. Napadá mě přesto jeden myslím velmi dobrý důvod, proč by to mohl chtít někdo koupit – jak jsem řekl, Seznam je jednou ze 3 posledních firem, které mají ve světě na svém lokálním trhu náskok před Google. A ze všech 3 je zdaleka nejmenší a tedy potenciálně výrazně nejlevnější. Češi navíc nejsou tak „specifičtí“ jako Čínani či Rusové, o obchodním prostředí atd. ani nemluvě. Takže když by někdo chtěl zjistit a ověřit na dobrém vzorku lidí, jak porazit Google, pak Česko je dobrý trh. A nějaká ta miliarda stále slábnoucího dolaru je za takový test vlastně dost málo.
Jste se všichni dohodli nebo co: "protože tam nepoužívají MS software prakticky na nic a bylo by zvláštní, kdyby MS nechal Seznam dlouhodobě na konkurenčních technologiích" - proč ne? To jako MS vyhodí 44mld USD za Yahoo! a 1 mld CZK za Seznam, aby mohl všechny vyrazit poshánět nové programátory a přemigrovat na .NET? To by jistě akcionáři MS ocenili, že vyhazují do luftu další milióny.
pekny prispevek, zejmena se mi libi ta zaverecna myslenka o testu "jak na google" ... i kdyz Cesko ma tak trochu iracionalni obcany ... vemte si napr. proc temer polovina prodanych aut jsou Skodovky? ... zadny z racionalnich duvodu proc prave tyto auta neni (on neni take duvod proc tyto auta nekupovat :)) ... je to asi zvyk ... a ten samy zvyk je, ze lide navstevuji Seznam.
Jinak na prodej Seznamu je ten pravy cas, dolar bude asi klesat nadale a nejaky extra rust uzivatelu nehrozi
capable of deploying, designing, building, optimizing, and operating technologies for a particular job role. mcse mcsa // mcse certification mcsa certification // xbox live code generator
[1] Francouzi také kupují Peugoty, říká se tomu národní hrdost. Kdo nezná, nepochopí.
[2] Obávám se, že tak to prostě je. Pro Microsoft by byl Seznam naprosto nepatrná kapka v jeho moři a smysl by to mělo jen kdyby hledal způsob, jak tuto kapku zmnožit. A určitě by ji nemnožil na konkurenčních technologiích. Kromě toho by to pro něj přineslo i úspory - třeba celý tým a řešení mapy.cz by mohl vyhodit a nasadit tam svoje mapové řešení, to samé fulltext, to samé sklik atd.
[1] Francouzi tomu klidne rikat narodni hrdost mohou, jelikoz Peugeot je francouzká firma, ale Skoda je v rukou VW Group coz jsou nemci.
[2] No tak to nevim, Seznamovske technologie jsou zejmena c++ a python (neco malo php a perl) a servery bezi na Debianu. Kdyby to tedy MS koupil (jako ze proste nekoupi, dam za to ruku do ohne) tak neverim ze si tam necha de facto konkurencni serverove a vyvojove reseni. MS by koupil Seznam jen na truc googlu, ale to by se MS choval jak maly decko.
Tomáš Kapler, specialista v oblasti internetového marketingu, konzultant v oblasti datových sítí a připojení k internetu
Přečteno 143 353×
Přečteno 84 367×
Přečteno 47 968×
Přečteno 38 068×
Přečteno 31 588×