Hlavní navigace

Microsoft pochopil Internet

12. 3. 2008 17:24 Tomáš Kapler

Před pár dny jsem tu psal o nové verzi internetového prohlížeče Microsoftu – Internet Explorer 8 (beta 1). Byly to jen takové první dojmy srovnané s mými prvními dojmy z aktuálních beta verzí obou soupeřů IE, chtěl jsem být první kdo něco napíše, takže nebyl moc čas to rozebírat, pondělní glosa od Vojtěcha Bednáře mě ale rozhoupala k tomuto příspěvku.

Je známo, že Microsoft Internet od počátku podcenil – jestli si vzpomínám dobře tak první verze (OSR 1) Windows 95 neměla v sobě ani prohlížeč, tuším že byla jen nějaká ikonka na ploše. Pak ale poznali příležitost a v rychlém sledu udělali několik verzí Internet Exploreru, které zadupaly do té doby dominantní Netscape na smetiště dějin (a výmluvy, že to bylo integrací IE s Windows jsou trochu zcestné, dominanci začal ztrácet Netscape ještě v době, kdy IE integrované nebylo, IE prostě přišel s jednodušším a hlavně lokalizovaným rozhraním atd.). Jenže to bylo někdy okolo roku 98/99 a od té doby naprosto usnuli na vavřínech. Udělali ještě 2 nějaké nezásadní změny, ale jakoby zcela ztratili drive. Můj pocit je takový, že v tom Microsoft prostě neviděl žádný business, neměl žádný důvod do toho investovat.

Tohle trvalo téměř 10 let, za tu dobu se ale Internet od základu změnil. Kdo si ještě vzpomíná na to, jak používal internet v roce 98, tak mi asi dá za pravdu, že je to nyní o něčem zcela jiném. Nemluvím teď o omalovánkách a hejblátkách ala Web 2.0, mám na mysli způsob práce s informacemi. Před 10 lety byl Internet jen jakýsi elektronický papír – katalog. Bylo řádově méně webů i uživatelů a každý uživatel dokázal vyjmenovat weby na které chodí. Když jste chtěli firmu, která něco dělala, tak jste si spustili třeba ten Seznam a v katalogu jste si ji našli podle oboru. Byl jeden či dva zpravodajské servery, které byly elektronickou kopií jejich papírových bratrů. A pak bylo několik pár velkých serverů o nějakém užším oboru, který ovšešm zajímal dostatečný počet lidí.

Důvody byly jednoduché – vše bylo relativně drahé, uživatelů bylo řádově méně, ochota inzerentů tak byla analogicky řádově nižší, takže nebylo moc oblastí, které by se uživily samy od sebe.

Nyní je to ale jinak. Každý může mít svůj blog, lidé píší o tom co je baví a podle témat vznikají vzájemně propletené skupiny. Webů je řádově více, ale stejně tak i uživatelů a navíc se stává internet hlavním způsobem hledání informací a kontaktů, papírové Zlaté Stránky zajímají snad jen bezdomovce co je nosí do sběrných surovin. Velká část obratu velkého množství firem tak záleží na optimalizaci jejich stránek pro vyhledávače a když nejsou na prvních místech, tak krachují, naopak malé firmy s kvalitními stránkami až nesmyslně rostou. Lidé se naučili Internet využívá, tráví na něm několikanásobně více času, a mají jej i u nás již v téměř polovině domácností – prakticky všude kde mají i počítač (jejichž počet v domácnostech se mimochodem za tu dobu také zněkolikanásobil).

Abych se vrátil ale k hlavnímu tématu – s tím vším souvisí i změna úlohy prohlížeče. Ten už dávno přestal být jen programem na prohlížení stránek – stal se vstupní branou do onoho nového Internetu. Přes něj se lidé seznamují, tam lidé nakupují, poslouchají rádio a někde i televizi, tam lidé zjišťují novinky, tam si čtou e-maily, přes něj i zveřejňují další informace na Internet, a často je to i jejich hlavní pracovní nástroj, neboť většina intranetových aplikací migrovala na http.

A tady právě Microsoft naprosto zaspal. Když po osmi letech spánku uveřejnil novou verzi svého prohlížeče – IE 7, ta vlastně nic neřešila, když to zjednoduším, je to jen přebarvená verze staršího prohlížeče s nějakou podporou tabů, tedy fičury, která v roce 2000 kdy vydávali předchozí verzi nebyla nutná, protože víc než 3 weby najednou stejně nikdo neměl otevřené. Tímhle krokem si mysleli že přestane nárůst podílu Firefoxu, ale jak jsem i někde předpovídal, stal se přesný opak – když už si mají lidé instalovat nový prohlížeč, proč by tam dávali IE? Zeptají se svého zkušenějšího kamaráda a ten jim tam dá FF. Když se jim tam nové IE nasere automaticky, tak se leknou nezvyklého ovládání a opět kontaktují zkušeného kamaráda, který tam dá opět nejspíše FF. Takže akcelerace rozšíření FF nastala paradoxně až po příchodu nového IE.

To by nebyl takový problém, kdyby to byl „jen“ onen prohlížeč, jako tomu bylo před těmi 10 lety. Jenže nyní je to vstupní brána do práce i zábavy a dodavatel bránu, má i univerzální klíč.

Mám dojem, že tohle Microsoft konečně u nové verze prohlížeče pochopil. Najednou přestal vnímat prohlížeč jako nějakou výhodu operačního systému, za kterou si lidé musí platit koupí nejnovějtšího systému, takže přestal vyžadovat ověření pravosti pro instalaci prohlížeče a nový prohlížeč podporuje i 7 let starý operační systém, což je věc dříve naprosto nevídaná, asi jako kdyby IE 6 podporovala Windows 3.11. Konečně také pochopil, že žabomyší války okolo jeho neschopnosti podporovat standardy mu ubližují, že každý kdo napíše o jejich prohlížeči jej kvůli tomu zákonitě zavrhne a že tak tak omezuje svůj obchodní potenciál. Pochopil, že kvalitní a rozšířený prohlížeč je ideálním řešením jak zpropagovat a rozšířit vlastní on-line služby, které do té doby zkomíraly, byť byly často lepší než jejich více rozšířená konkurence. Pochopil, že musí nabídnout výhody pro uživatele i pro tvůrce webových aplikací, a že jen tak dosáhne většího rozšíření a jen tak bude moci tlačit své další produkty a služby.

Jestli to všechno vezme Microsoft za správný konec, pak má velkou šanci zvrátit negativní trendy, které panují prakticky ve všem co dělá. Může snadno tlačit své produkty, aniž by byl obviňován a pokutován za nekalosoutěžní jednání. Může tlačit svou reklamu, své vyhledávání, může využít propojení svých offline a online aplikací. Navíc získá ohromné množství cenných dat o tom, co lidé na internetu dělají a ty může dále využít.

Má ale před sebou tu nejtěžší část – přesvědčit uživatele, aby si nový IE nainstalovali. Musí přitom jednak odstranit problémy, které způsobovaly jeho negativní obraz v médiích, musí přijít s rozhraním, které bude známé uživatelům IE6 i IE7 (případně konkurenčních prohlížečů), musí nabídnout zajímavé výhody, zejména pak s integrací na zajímavé online služby (které z principu není tak snadné kopírovat). Nejhorší bude oslovit ty, co ještě dnes používají 8 let starý prohlížeč (IE 6) a které se ještě nikomu nepodařilo přesvědčit o nutnosti změny, a to ani pomocí automatické aktualizace Windows. Musí při tom dávat pozor, aby uživatelé nebyli opět v pokušení změnit IE za jiný prohlížeč.

Sdílet