Manufaktura vs. Automatizace
Každá firma, co se zabývá webhostingem řeší způsob správy serverů a služeb. Firmy, které jdou cestou manuálních zásahů dlouho nevydrží a tak si většina českých webhosterů již od nepaměti vyvíjí vlastní systém – klientskou administraci, klientské centrum nebo prostě administraci (anglicky control panel). Část funkcionality je často dávána k dispozici zákazníkům, aby si mohli nastavovat svoje emaily, hesla či databáze. Důvodem není jen pohodlí pro šikovného zákazníka, ale také menší nápor na administrátory. Menšinu na českém trhu reprezentují firmy, které se rozhodnout sáhnout po hotovém řešení, tj. použít hotový software. Důvodů pro i proti je mnoho, ale to by byl materiál na celý článek, resp. sérii článků :)
Nástup leadera trhu
Na poli vývojařských firem, které již roky vyvíjejí a prodávají řešení pro hostingovou automatizaci či automatizaci hostingových procesů, se již dlouho nedělo to co teď. V posledních letech se pomalu ale jistě do čela pelotonu dostala americká společnost s ruskými kořeny SWSoft Inc. Jejich „control panel“, tj. administrace serveru, hostingových služeb a domén, se stala velmi populární a jejích služeb využívají stovky firem od těch malých až po ty poměrně velké. Do nabídky firmy nepatří jenom Plesk, ale ten je mezi internetovou populací jednoznačně nejznámější.
Jak se tedy kupuje konkurence?
Tedy k věci. Během posledních několika dnů koupil SWSoft prakticky všechny své významné konkurenty. Nepamatuju si, že by to nějaký jiný tržní vůdce takhle rychle zkoulel. Ale popořadě:
11. září 2007 kupuje aplikaci Ensim Pro, svého asi největšího konkurenta, od firmy Ensim Corporation. | ||
14. září 2007 kupuje firmu Positive Software (divize Comodo) výrobce aplikace H-Sphere | ||
18. září 2007 kupuje firmu Sphera výrobce stejnojmenné aplikace |
Vedle kontroly nad vývojem zmiňovaných aplikací SWSoft koupí získal, podle slov svého CEO Sergeje Beloussova, přes 1,5 miliónu firemních zákazníků. Hodnota ani jedné z akvizic nebyla samozřejmě zveřejněna. Pokud to půjde tímto tempem, vykoupí SWSoft do konce září celý trh.
Do sbírky jim ještě chybí CPanel, ISPmanager, Hostflow, …
Pokud byste se tu sérii článků rozhodl napsat, tak vím, že bych to ocenil (a možná i někdo další).
Docela by mě zajímalo, proč čeští webhosteři používají svá vlastní řešení. Tipoval bych, že je to hlavně z finančních důvodů a nutnosti se naučit hotové řešení používat, což by se asi někdy nevyhnulo nutnosti si pročíst dodávaný manuál. Možná i to je příčinou často udávané "jednoduchosti" v rozšíření. Daný programátor, který administrační panel vytvořil, jej musí znát do detailu, což o koupené (anebo stáhnuté) aplikace rozhodně neplatí.
Sám jsem měl tu čest pracovat s Pleskem a je pravda, že v základu nabízí hodně funkcí, které mnoha webhostingových panelech chybějí a jsou docela užitečné. Na druhou stranu administrační rozhraní není příliš podstatné. Jsem spokojenější, když je dostupný kvalitní webmail a převším statistický program.
2 Tower: Podle mého
Zaprvé peníze, když v US je asi výrazně levnější nakoupit program vyvíjený na Sibiři než jej vyvíjet lokálně, u nás to tak není.
Zadruhé historické dědictví, kdybych zrovna příští týden chtěl založit nový hosting na pronajatém virtuálním serveru, je to trochu jiná situace než u migrace existujícího systému.
Zatřetí, nejistota proprietárního software. Takové ty kecy šířené free software propagátory nejsou docela kecy. Vlastní software a upravené free software poskytuje záruku kontinuity, i v případě problémů původního vývojáře. Když vývojář komerčního administračního panelu skončí nebo koupí jej někdo jiný kdo se rozhodne produkt spíš udusit - co pak dělat se zastarávajícím software, ke kterému nejsou práva na vlastní vývoj ani člověk, který by tomu detailně rozuměl?
Začtvrté, malá univerzálnost. Hotové řešení umožní snadnou klik-klik administraci nějakého množství základních standardních služeb, ale vymyslete si třeba pět neobvyklých věcí a hledejte.
K diskusi mezi Insiderem a Towerem mam jeste par "podnetu" k premysleni:
- Hostingove firmy casto zakladaji technicky orientovani lide - programatori, administratori atp.
- Komercni administrace vedle spravy serveru umi take fakturovat, maji marketingove a obchodni moduly, nastroje pro hromadne rozesilani emailu, podporu provizniho prodeje, dealerske kanaly apod...tj. nejedna se tu pouze o spravu hostingu a sluzeb
- Cenu za "koupi" a "prizpusobeni" reseni je vhodne srovnat s "interni" cenou vyvoje"
- Predchozi bod je vhodne take zasadit do casove osy a uvedomit si, kdy dosahneme cilove funkcionality vlastnim vyvojem a kdy nakupema upravou hotoveho systemu
- Nakonec to nejdulezitejsi...je vhodne zacit s tim, co vlastne chceme, aby nase administrace umela...tj. co je nezbytne, co je vhodne a co by nas spis "potesilo".
4Tower, Jan Hajek:
Rekl bych, ze tu jsou dalsi duvody, proc si webhostingove firmy programuji vlastni reseni:
- hotove systemy nepodporuji registratory ceskych domen, podporuji jen velke zahranicni registratory
- fakturacni system nebyva prizpusoben ceske legislative a zvyklostem (zadavni IC, DIC, ...)
- nepodporuji ceske platebni brany
- nejsou lokalizovane do cestiny
Vsechny veci se sice v mnoha systemech daji dodelat formou vlastnich modulu a upravou sablon, pak je ovsem otazka, zda se opravdu nevyplati udelat vlastni system.
Jinak dalsi zajimave systemy jsou:
ModernBill www.modernbill.com
WHMCS - www.whmcs.com
AWBS - www.awbs.com
Tam je nový platební systém na nákup
http://hostbillapp.com
Už bývalý ředitel webhostera/registrátora&člen kolegia CZ.NIC se zalíbením ve své práci a koníčky mezi které patří zážitky, domény, cestování, volejbal a film a našlo by se i něco dalšího. Svobodný, bezdětný, se smyslem pro humor a vizí ;)
Přečteno 55 332×
Přečteno 55 171×
Přečteno 54 991×
Přečteno 54 536×
Přečteno 53 003×