V polovině července jsem rozeslal médiím pravidelnou tiskovou zprávu s aktuálním pořadím největších českých webhosterů, měřeno podle počtu placených pronájmů (viz. metodika). Domácí média se, jako obvykle, tiskové zprávy rychle chytla, jako první spíše ta neodborná a obecně zaměřená. Zprávu pak vesměs všechny tituly, aspoň do tohoto okamžiku, podaly jako pravidelné hlášení o daném trhu a odpovídající sumě peněz, která trhem „proteče“.
Je zde však jeden z mého pohledu mnohem podstatnější fakt. A sice to, že domácí webhosting je prozatím poměrně izolovaný od zbytku světa. V době, kdy internet neuznává hranice, je to až s podivem. A zvláště v dnešní době, kdy technologie prorůstají do společnosti natolik, že podstatným způsobem mění její fungování. Pochopitelně vliv není jen jednostranný, společnost zpětně ovlivňuje technologie a přetváří si je k obrazu svému. Trend, který se „nálepkuje“ těžko definovatelnou značkou Web 2.0, je zřejmý, u nás méně, v zahraničí mnohem více. Stačí jmenovat služby MySpace, Facebook (odkazuji na můj profil), Flickr, YouTube či del.icio.us (mé „lahodné“ odkazy).
U nás vládne v tomto směru spíše vyčkávací taktika. A pokud přece jenom něco, tak jde většinou o projekty zaměřené pouze na české uživatele. Takové pak mohou uspět jen částečně kvůli malé velikosti českého trhu. Podle mě je na čase vydat se za hranice, překonat ostych či jazykovou bariéru nebo neschopnost prosadit dobrý nápad. Přece mi neříkejte, že někde mezi Aší a Českým Těšínem není nikdo, kdo by něčeho takového nebyl schopen!
Možná, že právě webhosteři by měli jít příkladem. Vždyť virtuální povaha hostingových služeb umožňuje snadnou expanzi na zahraniční trhy. Navíc poskytovatelé webhostingu patří k technologickým lídrům a de facto vytváří podhoubí pro veškeré fungování internetu, resp. pro správný chod všech internetových služeb. K tomu lze ještě připočíst fakt, že domácí trh hostingových služeb je stále těsnější a součtem – řešením by tak mohlo být český hosting exportovat. Pochopitelně ne tradiční hosting, ale službu (nebo aplikaci) přizpůsobenou novým trendům a potřebám. Co třeba takový utility hosting (on-demand hosting) nebo DIY služba? Napadá vás případně jiná aplikace nebo služba?
P.S. Máte-li chuť na obsáhlejší čtivo o Webu 2.0, pak si přečtěte diplomovou práci Adama Zbiejczuka. Pro českého čtenáře velice vhodný „framework“ pro další práci
oboru, resp. rozsireni pres hranice, ale v billingu/dodrzovani zakonnych norem jednotlivych (EU) statu a pak zejmena ve /vice ci mene kvalitni/ zakaznicke podpore.
Zrejme jste nikdy detaily provozu webhostingu nepoznal, nebot nabidka na ceskem trhu odpovida poptavce. Cesi jsou porad jeste vseumetelove a nic nez zakladni levny hosting /mail, skripty, databaze + domena zdarma/ nechteji. Ostatne, slavnou ceskou obdobu Flickru koupila Mafra za 30kKc (a bude na tom rotovat vlastni reklamu), obdobu delicious Lupa za podobne prachy (a bude prodavat pagerank linky + adsense)... mam pokracovat?
Cely web 2.0 je bublina a to selfpromo na SaaS je porad o hovne, viz. http://webhosting.blog.lupa.cz/0707/saas-aneb-software-za-babku .
[2] Rikate, ze nelze hosting exportovat z duvodu uctovani, dodrzovani zakonnych norem na cilovych trzich a kvuli zakaznicke podpore? Vzdyt existuje nemalo ceskych hosteru, kteri prijimaji platby kartou. Taky mame PayPal. Proc by mel byt problem dodrzovat zakonne normy nechapu, v tom snad neni problem postavit parametry a podminky sluzby tak, aby vyhovela danym normam. A zakaznicka podpora? Cozpak je problem odpovedet na dotaz napriklad v nemcine ci anglictine? Snad lidi u nas nemluvi uz jen rusky :-) Vim o jednom ceskem webhosterovi, ktery poskytuje podporu pro nemecky mluvici trhy, takze to asi skutecne lze.
Vas druhy odstavec chapu jako podporeni mych navrhu, ktere volaji po novych sluzbach s globalnim zamerenim, chapu to spravne ano? Jiste se shodneme na tom, ze oba prodeje lokalnich kopii Flickru a delicious jsou presne odrazem velikosti - malosti domaciho trhu. To podporuje me uvahy.
Ze Web 2.0 je bublina, je casty nazor. Pouzivate sam nejake Web 2.0 sluzby? Zkusil jste treba Facebook? Napsal jsem o nem zrovna vcera: http://www-webhosting.cz/blog/2007/08/06/facebook-show-me-the-money
Pracoval jsem pomerne dlouho prave u toho zmineneho webhostera, co (nyni jiz jen teoreticky) poskytuje podporu pro nemecky mluvici trhy a verte mi, ze neco jineho je to, jak to vypada navenek a neco jineho, co musite oresit interne. Konkretne zakony: rozdilne danove podminky, ochrana osobnich udaju, ochrana spotrebitele, apod. K platbam - divil byste se, kolik lidi z vyspeleho zapadu neni ochotna zaplatit kartou vychodoevropke spolecnosti (byt pan-evropske). Dale tu mame ruznorode podminky narodnich NICu ohledne domen vc. obnovovacich poplatku, reseni sporu a pod. Fakturace - co jedna zeme, to jine prakitky, pravidla, nekde staci faktura v PDF s el. podpisem, nekde MUSI byt papirova vc. podpisu a razitka... a ejhle, razem platite drahe postovne.Zakaznicka podpora neni samozrejme jen o jazyku, ale i o oblibenosti technologii (linux je no. 1 na vychode, MS technologie naopak na zapade a severu) - musite mit aspon jednoho skutecneho webhostingoveho odbornika na kazdou platformu, co vyskoli ostatni operatory - a ten nemusi byt nutne na ceskem trhu vubec k sehnani. Kulturni rozdily - dalo by se vypravet hodne dlouho..
Ne, druhy odstavec je presne obracene... pokud po necem neni poptavka, nebude ani nabidka. Cas od casu se zkusil pokusny balonek v podobe dalsich sluzeb, ale vyjma nekolika nadsencu (v radek max. desitek) to nikdo jednoduse v Cesku nechtel. Je to jako s autama... kazdej si rika, jak super by byla Skodovka Tudor Coupe, ale nejvic se prodavaji Fabie v totalnim zakladu (a to nemam skodovky moc rad, prave proto, ze z nich prumerny Cech dela neco lepsiho nez je, v podstate modlu).
Web 2.0 - ne, mam jine zajmy nez exhibovat na webu.
[4] V zasade zminujete pouze vetsi komplikovanost operaci na zahranicnich trzich, ne jejich nemoznost. Tusim kdosi kdysi rekl "kdo chce, hleda zpusoby, kdo nechce, hleda duvody".
Asi se nepresne vyjadruji, mluvim prevazne o moznosti vyvazet hosting ci webove aplikace na globalni trh, neresim domaci trh. Vy na to reagujete tim, ze mluvite o domacim trhu, o domaci (ne)poptavce a autech znacky Skoda. Kdyz jsme u tech aut, jaka je struktura exportu skodovek? Vyvazi napriklad do Nemecka zakladni model Fabie ci Octavie? Snad na tomto prikladu to bude srozumitelnejsi :-)
Ad Web 2.0 .. dovolim si citat s vyuzitim vaseho slovniku: "Tu knihu jsem necetl, ale je o hovne" ;-)
K pronikani na zahranicni trhy - vsechno jde, kdyz se chce. Tlumim Vase svate zapaleni a hlasky typu "Vždyť virtuální povaha hostingových služeb umožňuje snadnou expanzi na zahraniční trhy." Ne. Neni to vubec snadne ani nutne prediktivni.
Ad priklad s autem - jo, to zni rozumne.
Ad Web 2.0 - nikde jsem nenapsal, ze jsem nezkusil. Neoslovilo mne to, nezajima mne to, neverim ze to nejak vyznamne prezije rok 2007, beru to jen jako dalsi hype. Takze je to spis - "knizku jsem si prohlidnul, nelibi, je podle mne o hovne."
Hezky den! :)
Honza (AKA Jan Horna) se zajímá o hosting, webové aplikace, Web 2.0 a sociální sítě. Pracuje pro firmu HorMart s.r.o., která provozuje Přehled českého webhostingu.
Přečteno 8 046×
Přečteno 6 738×
Přečteno 6 650×
Přečteno 6 617×
Přečteno 6 603×