Krása sociálního softwaru tkví ve: word-of-mouse
A frekvence „postování“ nových příspěvků nadále klesá. Ale stále to tu ještě žije. A já žiji poslední dobou sociálním softwarem. Nedávno jsem psal o projektu learnitlists.com, čas trávím ještě jedním projektem, jehož vývoj je trošku pomalejší, takže zatím bez odkazu. Oba projekty jsou celkem odlišné, přece však mají něco společného. Společným jmenovatelem je hlavně nutnost implementace sociálního aspektu (či jak to nazvat). Vezměme to ale postupně a trošku konkrétněji.
Co udělat pro to, aby se o aplikaci někdo dozvěděl (aneb „spread the word“)?
Tady nic nového, prostě klasické public relations. Tisková zpráva, nosný příběh, nejlépe lehce okořeněný malou dávkou inovací, hlavně srozumitelně a jed-no-du-še a pokud možno, tak se vyvarovat vlastního nadšení z technologií. Poslední dobou se začínají uplatňovat tzv. social media press releases, jejich přijímání tradičními médii však není bůhvíjaké, blogy jsou na tom lépe. Jaké blogy? No přece ty, kam chodí nejvíc lidí, Techmeme napoví. Ideální je dostat se do nějakého mainstreamového média než do „geekovského“ blogu, zkuste nový, ale osvědčený web Yahoo Buzz. Jak se tam ale dostat?!
Našemu projektu learnitlists.com se osvědčil server Lifehacker.com, generoval asi 10 000 návštěvníků během několika málo hodin, přičemž více než polovina z nich se stala uživatelem našeho widgetu. Pokud bychom ale zůstali pouze u této metody propagace, mohli bychom sledovat křivku návštěvnosti, jak stoupá vzhůru a pak zase padá dolů. Proto pojďme dále.
Co udělat pro to, aby uživatelé aplikaci neustále používali (aneb „user engagement“)?
Servírujte uživatelům jejich vytoužené porce po kouskách. Zajistíte si jejich, aspoň částečnou, věrnost. Zase mě napadá slogan projektu learnitlists.com: „Learn a little every day“. Každý uživatel má možnost se naučit denně 10 nových slovíček vybraného cizího jazyka. Víc ani ťuk, další až zítra Čili zase nic nového, jde o zcela shodný princip, jakým dosahují komerční televize své sledovanosti. Pouští divákům po osmé seriály, pořád a pořád dokola, takové vycpávky mezi reklamními bloky na pokračování. Co říkají statistiky návštěvnosti? Křivka se vyhoupla nahoru a pak nijak zvlášť nespadla, takže se jakš-takš držíme. My ale chceme stoupat a růst.
Co udělat pro to, aby zapálených uživatelů bylo víc a víc (aneb „word of mouse“)?
A jsme u toho, co mám nejraději. Až mě z toho mrazí v zádech. Z té dokonalosti, pokud se aplikace podaří vymyslet tak, že se šíří zcela sama, tedy virálně v sociálních sítích. Je třeba implementovat nejrůznější formy pozvánek, výzev k soutěžení, sestavovat žebříčky popularity nebo úspěšnosti či výkonnosti. Uživatelé se pak budou předhánět a hledat další přátele, skutečné i virtuální, se kterými budou sdílet tu neskutečnou radost i pocit vlastní důležitosti. Jako prakticky použitelné a smysluplné (na rozdíl od většiny stávajících sociálních aplikací) se mi jeví, když sociální síť je pouze odrazem reality a vztahy v síti (tzv. sociální graf) jsou skutečně existující i v reálném světe. Taková sociální síť, resp. sociální aplikace, má pak mnohem reálnější šanci na úspěšnou monetizaci (pominu-li příjmy z reklamy).
Křivka návštěvnosti pádí vzhůru téměř exponenciálně. Pozor, tady ale ne do nekonečna jako v matematice. Křivka se vždy přiblíží nějaké limitní hodnotě, nikdy ji ale nepřekoná. Česky to lze vyložit takto: je pravděpodobné, že ještě budete muset v životě někdy pracovat. Tedy pokud nejste Mark Zuckerberg
-
Související články na blogu Hosting, Web 2.0, sociální sítě
-
Rubicus: Web 2.0 snadno a rychle? 26. 11. 2007 19:16
-
-
Související články na ostatních blozích
-
Redesign Tarifomat.cz - co vy na to? 20. 9. 2012 10:50
-
Odpověď pro všechny, kteří potřebují "malé a jednoduché" internetové stránky 11. 10. 2010 21:41
-
Nový fulltext na Seznam.cz spuštěn 16. 9. 2010 14:13
-
AJAX výběr zboží na e-shopu (prosím komentáře) 13. 9. 2010 15:29
-
Naše nová korporátní identita (prosím komentáře) 8. 9. 2010 17:55
-
Kniha 2.0 1. 9. 2010 17:57
-
-
Související články na serveru Lupa.cz
-
Thea Zinner (eVisions): SEO experti musejí pořád hlavně skákat, jak Google píská 14. 11. 2019 6:30
-
Vítězem soutěže WebTop100 pro rok 2019 se stal HUDYsport 12. 11. 2019 21:05
-
Soutěž WebTop100 zná vítěze: nejlepší firemní web má MOSER 15. 11. 2018 20:35
-
Accelerated Mobile Pages (AMP): Nové oblasti využití. A co Instant Articles a Apple News? 19. 9. 2018 6:30
-
Accelerated Mobile Pages (AMP): Proč vlastně vznikly a jaké mají háčky 12. 9. 2018 6:30
-
Accelerated Mobile Pages (AMP): Jak fungují a jak pomáhají webům? 5. 9. 2018 6:30
-
- Podle hodnocení
- Podle vláken
- Nejnovější
-
Kvakor (neregistrovaný)
Ne, opravdu tento termin existuje, staci chvikla googleni, viz treba http://www.wordspy.com/words/wordofmouse.asp . Osobne me ale stejne pripada dost podivny, protoze mne osobne se pod timto pojmem okamzite vybavi jedine slovo: KVIK :-).
-
Martin V (neregistrovaný)
Co je ta fráze i té myši? Tušíte někdo co tím chtěl autor říci?
Při vyhledávání fráze byla nejlepší tato stránka s poskakujícím sloupečkem (alespon v Opere) http://www.microsoft.com/smallbusiness/resources/marketing/market-research/how-to-build-word-of-mouse-marketing.aspx -
Jan Horna (neregistrovaný)
"Word of mouse" a "Word of mouth" jsou terminy z marketingu, ktere asi nejlepe vysvetluje Seth Godin, napr. tady: http://www.internetviz.com/word_of_mouse.htm
Jan Horna
Honza (AKA Jan Horna) se zajímá o hosting, webové aplikace, Web 2.0 a sociální sítě. Pracuje pro firmu HorMart s.r.o., která provozuje Přehled českého webhostingu.
Nejčtenější články autora
-
Rubicus: Web 2.0 snadno a rychle?
Přečteno 5 256×
-
Neptej se, co může Web 2.0 udělat pro tebe. Ptej se, co ty můžeš udělat pro něj!
Přečteno 4 747×
-
Ještě k Czech Internet Forum 2007 aneb co se jinde nedočtete
Přečteno 4 500×
-
Desatero pro zdravé používání Facebooku
Přečteno 3 932×
-
AllPeers out, Good Data in
Přečteno 3 819×
Poslední názory
-
\
bilii news
ke článku AllPeers out, Good Data in -
\
Re: AllPeers out, Good Data in
ke článku AllPeers out, Good Data in -
\
Nishkame,
ke článku Pražský TechCruch Meetup aneb Thinking outside the box -
\
OT: Ja fakt nevim co si mam myslet o tom startup2.eu. Na jednu stranu
ke článku Pražský TechCruch Meetup aneb Thinking outside the box -
\
Pekny clanek, gratuluji k umisteni na konferenci, s out-of-the
ke článku Pražský TechCruch Meetup aneb Thinking outside the box
Nálepky
- APML
- Attention Profiling Markup Language
- Bezpečnost
- data portability
- Dataportability.org
- Dění na Internetu
- E-komerce
- FOAF
- Google Friend Connect
- hResume
- microformats
- mikroformáty
- přenositelnost dat
- Reklama na Internetu
- social networking
- sociální sítě
- sémantický web
- Technologie
- Webdesign
- Webhosting a serverhosting
-
- Tier 1 Network Engineer
- Automatizovaný tester
- React Developer | Pracuj odkudkoliv!| Be Yourself!
- pojistný matematik
- Programátor JAVA
- Embedded Software Engineer / Vývojář Programátor v C
-
- Jak se stát autoritou
- Logické funkce v Excel
- Autenticky a po svém
- Trello II – Pokročilé funkce
- 76 nejčastěji zaměňovaných slov v angličtině
- Základy grafů v Excel
-
- Tier 1 Network Engineer
- Telefonní konzultant - výdělky až 50 000 Kč!
- React Developer | Pracuj odkudkoliv!| Be Yourself!
- Programátor JAVA
- Development Team Lead pro ERP systém
- Embedded Software Engineer / Vývojář Programátor v C
-
- Jak se stát autoritou
- Začínáme s Sklikem
- Jak si vytvořit a udržet produktivní návyky
- Trello II – Pokročilé funkce
- 76 nejčastěji zaměňovaných slov v angličtině
- Základy grafů v Excel
Dále u nás najdete
Internet Info Lupa.cz (www.lupa.cz)
Server o českém Internetu. ISSN 1213-0702
Copyright © 1998 – 2019 Internet Info, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.