Hlavní navigace

Facebook: Show me the money

22. 8. 2007 16:01 (aktualizováno) Jan Horna

Jestli Web 2.0 skutečně existuje, a vypadá to, že asi vážně jo, pak Facebook je jedním z jeho nejpodařenějších produktů. Pochopitelně jde zase částečně o buzzword, hype a tak dále. Na to už jsme ale zvyklí, takže zbývá jen oddělit to podstatné – skutečnost od spekulací, které jsou většinou ošperkované superlativy rámujícími blízkou budoucnost. Fakta mluví jasně. Facebook má dnes 31 miliónů aktivních uživatelů, přičemž polovina z nich navštěvuje www.facebook.com každý den. Necelá polovina uživatelů jsou středoškoláci, převážně ti američtí. Na konci letošního roku by měl mít Facebook přibližně 50 miliónů uživatelů, podíl středoškoláků by měl klesnout na čtvrtinu.

Koncem května se konala v San Franciscu konference, na které představil zakladatel a CEO Facebooku Mark Zuckerberg zcela novou Platformu. Ta z Facebooku vytvořila otevřený systém, čímž se z něj zároveň stal komunitní framework. Mnozí dokonce hovoří o webovém operačním systému a polemizují, jestli Facebook naruší hegemonii Googlu a/nebo Microsoftu. Zřejmě půjde jako vždy v první řadě o peníze. Jak Microsoft, tak Google mají své produkty, které dokáží prodat. Podaří se totéž i Facebooku? Ten prozatím spíše jen koketuje s monetizací svých služeb.

Z pohledu uživatele je Facebook skutečně mocným nástrojem. Pokud srovnáme Facebook například s LinkedIn, zjistíme, že LinkedIn je pouhým komunitním webem s jasně danými funkcemi. Na rozdíl od toho Facebook je otevřenou platformou, kde funkčnost lze libovolně přidávat díky existujícímu API rozhraní. Facebook tak vytváří podhoubí pro přídavné služby a pro efektivnější komunikaci obecně. Podaří-li se vývojářům vytvořit zajímavé služby, Facebook bude pro ně ideálním masovým distribučním kanálem.

Stávající aplikace na www.facebook.com jsou dnes většinou určené pro náctileté, ať už věkem nebo vyzrálostí. Jsou ale i takové, které pomáhají komunikovat zavedeným společnostem z tradičních průmyslů. Třeba v německém Siemensu používá Facebook 6 tisíc lidí. Weboví stratégové Siemensu zvažují možnost, že by se Facebook stal jejich primárním intranetem, a plánují vývoj vlastních aplikací pro Facebook.

Facebook přestává být, navíc poměrně rychle, školní pomůckou pro americké středoškoláky. Stává se seriozním nástrojem s velkým potenciálem. A ten můžete využít i vy, pokud máte dostatek kreativity :-)

Jak hodláte využít Facebook vy? Budete se aktivně zapojovat do diskusí a hledat spřízněné kontakty? Nebo budete sami vytvářet komunity (tzv. Groups) a využívat Facebook jako komunitní framework? Budete vyvíjet aplikace, jaké? Uvítám konkrétní příklady v komentářích pod článkem ;-)

Přikládám několik odkazů týkajících se Facebooku:

Případné komentáře prosím vkládejte raději na http://www-webhosting.cz/blog/200­7/08/06/facebo­ok-show-me-the-money/#comments, abych byl na ně schopen pružně reagovat, díky :-)

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).