Hlavní navigace

Vypozorované rozdělení typů investorů z pohledu startupu

26. 7. 2013 10:40 (aktualizováno) Startupič

Firmu jsme prodali, pořád tam děláme u soustruhů, ale už to není taková honička, protože na rutinu už je tu nějaký overhead i management. Už ani nepamatuju, kdy sám jsem ve firmě musel jít plnit databázi produktů, protože brigádník se hodil marod a termín byl nesmlouvavý. 

Mám zase jiné věci. Kromě akvizic v regionech jsem totiž rozstrkal nějaké peníze do „startupů“. Abych to upřesnil, když jsme přišli k nějakým penězům, rozhodli jsme se část z toho vlastně rozdat mezi přátele – bez očekávání – prostě jako podporu. Samozřejmě za nějakých podmínek (jako že nemají jen nápad, ale už i něco mají), ale ve skutečnosti dost benevolentně. 

Dva kámoši si udělali hezkou službičku, která hodně pomáhá se sestavováním newsletterů. Zkoumá, co na eshopu lidi mají rádi, chytá trendy i přes Google Analytics, umí skvěle předpřipravit newsletter, vyhodnocovat reakce a segmentovat. Podle mě parádní věc. Zatím mají private beta, dal jsem do toho pár korun, takže to přeložili do angličtiny a němčiny, odezval je dost pozitivní, jenže já nemám chuť jít nad rámec té drobné investice, protože vím, že se musím věnovat jiným věcem. A tak hledají investora. Což je prdel, protože záhy se jim dostalo odezvy, že potřebují někoho, kdo bude transakci dozorovat, takže požádali mě. Takže s nimi chodím jako jejich finanční ředitel, hlavně proto, že si pamatuju rozdíl mezi výnosy a ziskem, nepletu si měny a tak vůbec. 

No a ta prdel je v tom, že mě nikdo moc nezná, jak jsme nebyli zvyklí v naší firmě vymetat ty místní sedánky, tak podle ksichtu mě nikdo nepozná. Tak tam sedím v rohu, žeru si sušenky a jen občas na přímý dotaz zahlásím, že práci programátorů jsme zahrnuli do investičních, nikoliv mzdových nákladů nebo nějaké podobné upřesnění. 

Mám za sebou tak deset schůzek s investory pro tenhle startup a je to zajímavý sledovat, jak se trh s investory segmentuje a mění za těch pět let, co to sleduju. 

První skupinou, na kterou narazíte nejrychleji, jsou nejrůznější pseudoporadci a šíbři, kteří vám v zásadě hned nabídnou, že za nějaký podíl ve firmě seženou peníze a investora. Jeden si o to řekl bez ohledu na úspěch, další v zásadě jen chtěl dodat pár kontaktů a když to vyjde, shrábnout provizi. Čuměl jsem na to, jak tele na nový vrata, slušně jsme se poděkovali. Tohle by nebyla slepá cesta snad jen v případě, že nejsme ochotni projít LinkedIn a ptát se.  Skupinu jsem nazval šméčka.

Druhou skupinou a tu nezaměňovat s první, jsou profi poradci. Pár jich je, dělají rovněž za success fee či podíl ve firmě, ale nabrífují vás, hodně pomůžou s podklady, hodně s kontakty – a především mají kolem sebe skupinu lidí, se kterými je oboustranná důvěra a kde se dá rychle posouvat. Blbý je, že těžko se tyhle první dvě skupiny rozlišují – na to potřebujete osobní reference, ale ty vám málokdo dá. Nám se osvědčilo obejít lidi, co investici nedávno dostali a na férofku se jich vyptat. Stejně jsme je obcházeli a mluvili o trhu, obchodě, takže se to dalo příjemně spojit.  

Třetí skupinou jsou hobby investoři. Nedávno či před nějakou dobou něco střelili či mají někde slušný příjem – například mají velkou firmu, která jim generuje ročně hodně milionů korun a oni se s tím snaží nějak nakládat. Hobby jim říkám proto, že do kšeftu jdou většinou sami, nemají kolem sebe ansámbl poradců, dá se s nimi rychle posouvat, rychle jednat, ale jejich nevýhodou je, že neinvestují do oblasti, ve které se neorientují. Prostě mají záklopku a vědí, že nemají, jak se v oblasti zorientovat, ověřit si, že je nelakujete. Prostě jdou tam, co se jim osobně líbí, čemu osobně věří. Viděl jsem pár takových, kteří šli do ekologických projektů, které neměly mnoho nadějí nebo neskýtaly mnoho výnosů, prostě jen proto, že jim to bylo sympatické. 

Čtvrtá skupina jsou profi investoři. To už je tým, kde se lidé specializují na něco, pěkně váš nápad rozcupují, podrobí kritice, takže odcházíte v depresi. Nebývají tak akční, ale dá se s nimi dojednat i něco hodně obskurního, protože si to prostě analyzují.

Řada investorů se snaží dostat z jedné kategorie do druhé. Potkal jsem několik „sdružení“ investorů, kdy se několik hobby investorů domluvilo, že budou spolupracovat a tím vytvoří tým, budou míň náchylní na riziko, mít širší záběra  budou i odolnější vůči vlastnímu lidskému selhání. Stejně jako zlodějíček z první kategorie, když udělá zářez, se snaží stát skutečným poradcem. 

Hobby investoři jsou hustý terno – většinou jsou to větrem a životem ošlehaní chlápkové, kteří navíc mají nějakou firmu, co dělá něco podobného, takže zdvihnutím sluchátka umí vyřešit slušnou část vašich problémů, jako třeba kde najít nového produkťáka nebo kde sehnat na přechodnou dobu pár grafiků. To jsou takové ty „synergie“, co maj fakt smysl. 

Blbý je, že se nehledaj dobře – jednak musí věřit vašemu trhu, jednak bývají skrytý. Potkal jsem hochy, co měli peněz dost a v životě jsem o nich neslyšel, přitom je vydělali poctivě tím, že podnikají už dvacet let. Bývá s nima dost sympatická dohoda, nebo taky ne – když dostanou dojem, že s nimi vyjebáváte, bývá to rychlý exit, jak to tak pozoruju. 

Přijde mi, že nálada na peněžním trhu je dobrá, i když už jsem zažil u zahraničního investora, kde bylo něco předjednáno, že po pádu vlády a pár hezkých titulkách ve FAZu investici odpískal. Obecně je přetlak debilitních záměrů typu „uděláme další supercool analýzu Facebooku“, je málo projektů, kde vidíte, že sehnali i obchodníka, který je schopen něco obejít a prodávat. A taky málo projektů, kde už je produkt ve stavu, že je to víc, než powerpointovka. Je málo projektů, kde je postavený tým. A na týmu to stojí. Většinou potkám introverta, co blekotavě odpovídá na pár otázek, v lepším případě dva introverty, který se podporují při koukání na vaše boty. Proto mě taky kluci požádali, abych asistoval, dělal jsem takový to sociální mazadlo a vytvářel jsem dojem, že je tam někdo, kdo penězům rozumí, což vždycky vygeneruje nadšení. 

No, vcelku jsem tím chtěl říct, že teď je ta pravá chvíle zatnout zuby a dotáhnout to, co děláte, do nějaký uchopitelný verze a pokusit se prorazit ven. Hlavně nedělejte jednoduchý software, toho je plná Amerika. Snažte se o něco, co překračuje stávající hranice, co nese internetové postupy tam, kde je dosud nevídáme – a takových odvětví je hromada. Vlastně cokoliv mimo telco a IT :)

Držím palce.  

Sdílet